13. November 2012, 19:00
Biografia: Narodil sa18. 4. 1873 v Miskolci, zomrel 9. 12. 1948 v Košiciach. 1897-1901 študoval na súkromnej škole S. Hollósyho v Mníchove, 1902-3 na Académie Julian v Paríži (prof. Laurens). 1913-14 stáž v majstrovskej škole J. Benczúra v Budapešti. 1892-94 žil vo Viedni, 1895-1914 a od 1918 až do smrti v Košiciach. 1915-18 frontový maliar rakúsko-uhorskej armády. V Košiciach súkromne vyučoval maliarstvo (do roku 1938). K jeho žiakom patrili K. Bauer, B. Kontuly, J. Kmetty, J. Fabíni, J. Grotkovský, J. Kollár, J. Bukovinský a ďalší. Aktívne sa angažoval v činnosti výtvarného odboru košickej Kazinczyho spoločnosti (1924-35 predseda). Samostatné výstavy mal len v Košiciach - (1902 s E. Lengyelom-Reinfussom, 1909, 1912 s Ľ. Csordákom, 1920, 1929 s Jasuschom a Kieselbachom).
Literatúra: Saučin, L.: Elemír Halász-Hradil a umenie jeho doby. Bratislava 1962.
Poradové číslo: | 18 |
Odhadovaná cena: | 8 000 – 10 000 € |
Konečná cena: | 8 000 € |
Rok: 1909
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 127 x 69 cm
Značené: Značené vpravo dole "Halász-Hradil Elemér 1909"
Popis:
Významná slovenská zbierka slovenského a maďarského umenia 19. a začiatku 20. storočia.
“AKT”
je reprezentačným dielom košického maliara Eleméra Halásza-Hradila. Počas krátkeho parížskeho pobytu s oneskorením spoznal "nové" umenie a najmä v období rokov 1906--1913 váhal medzi luminizmom, impresionizmom a secesným dekorativizmom (Hlava starca, 1906; Stohy na slnci, 1907; Slnečný dvor s koňmi, 1908; Na trhu, 1910; Sedliacke dievča v záhrade -- Odpočinok, 1910; Hlava dedinčanky, 1911; Pohľad na Ťahanovce, 1912; Ryšavý chlapec, 1912; Chlapec s ryšavými vlasmi, 1912; Hlava dievčaťa, 1913; Cigánsky ples, 1913). Halászov impresionizmus zostal však i v najradikálnejších prejavoch váhavý a tým aj dobovo veľmi príznačný. Stredoeurópsky genius loci tu totiž -- podobne ako u Mednyánszkeho -- spôsobil nechuť k modernistickej svojprávnosti obrazu. Maliarske dielo predsa musí vypovedať nielen opticky, ale i filozoficky! Preto sa i do dôsledkov nepochopené impresionistické postupy uplatňujú v Halászovom maliarstve v celkom obrátenej funkcii. Nie ako poukaz na dojmové kvality optickej krásy modelu, ale ako nosič symbolických odkazov k "mimoobrazovej" skutočnosti.
Zoznam diel autora: