13. November 2012, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 13 300,- € Slovenská madona. 1935. Olej na plátne. 85 x 62 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
5 642,97,- € Sánkovačka. 1932. Olej na plátne. 90 x 100 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
3 983,27,- € Drevári. Okolo 1928. Olej na plátne. 80 x 59,5 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
2 290,38,- € S obedom. Okolo 1932. Olej na plátne. 77 x 66 cm. (23. zimná aukcia, 5. 12. 2000)
Biografia: Narodil sa 23. 2. 1898 v Dubnici nad Váhom, zomrel 13. 12. 1961 v Bratislave. 1920-27 študoval na Umeleckopriemyslovej škole v Prahe (prof. Schusser, Mašek). 1927-28 učiteľ kreslenia v Komárne, 1931-33 v Kláštore pod Znievom, 1933-35 vo Vrútkach. Od 1935 žil v Martine. 1945 založil s Benkom, sochárom Štefunkom a maliarom Makovickým konzervatívne výtvarné združenie Trojštít. Venoval sa tiež zakladateľským spôsobom knižnej ilustrácii pre deti. Súborné výstavy mal v Trenčianskych Tepliciach (1964), Bratislave (1965), Nitre (1965).
Literatúra: Wagner, V.: Profil slovenského výtvarného umenia. Turčiansky sv. Martin 1935; Wagner, V.: Nové slovenské maliarstvo. Bratislava 1944; Wagner, V.: Sto rokov slovenského výtvarného umenia 1848-1948. Katalóg Slovenského múzea. Bratislava 1948; Wagner, V.: Vývin výtvarného umenia ma Slovensku. Bratislava 1948; Váross, M.: Otázky vývinu a periodizácie slovenského výtvarného umenia v rokoch 1918-1945. Umění, 1955, č. 4, s. 274-179; Váross, M.: Dedinský a robotnícky žáner v slovenskom maliarstve rokov 1918-1945. Výtvarný život, 2, 1957, č. 2, s. 44-55; Váross, M.: Slovenské výtvarné umenie 1918-1945. Bratislava 1960; Dúbravský, V.: Karol Ondreička. Bratislava 1975; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1999.
Poradové číslo: | 5 |
Odhadovaná cena: | 10 000 – 13 000 € |
Konečná cena: | 7 000 € |
Rok: 1943
Technika: Olej na vrecovine
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 96 x 120 cm
Značené: Značené vpravo dole "K. Ondreička 1943"
Popis:
Súkromná zbierka v Bratislave.
“SLOVENSKÁ RODINA”
je vynikajúcou ukážkou pietistického ľudového žánru, ktorý tvorí významnú časť tvorby Karola Ondreičku. Rovnako ako azda najznámejší maliarov obraz tohoto typu “Madona slovenských hôr” (dnes žiaľ nezvestný), akcentuje patriachálnu idylickosť v polohe zvláštneho primitivizmu upomínajúceho, podľa dobovej kritiky, Chavannesa a Hodlera. "Madona slovenských hôr" z roku 1928 bola pôvodne zamýšľaná ako nástenná maľba a odtiaľ možno plynuli takéto porovnania. Ondreičkovo spojenie biblického motívu a slovenskej horskej krajiny má však širší význam, než aby bolo len ďalším dôkazom tendenčnej symboliky tejto línie našej novodobej maľby. Je dokladom pretrvávania presvedčenia Mitrovského a Žabotu o nevyhnutnosti obohatenia domácej, národne predchnutej maľby vzormi klasického európskeho maliarstva. Ondreička sa celkom jednoznačne priklonil k tomuto konzervatívnemu názoru. Podporila ho v ňom i skúsenosť talianskej študijnej cesty v roku 1925, ktorá ho inšpirovala k rozšíreniu tradičného arzenálu poučením na talianskom quattrocente. Vyšli mu z toho nielen obrazové selanky poľovníckych výjavov, ale aj mnohofigurálne žánre zo života lesných robotníkov, ktorých idylickosť je popieraná nezámerne karikujúcou, štylizáciou figurálneho tvaru (Pytliaci, 1928; Obed drevorubača, 1935; Drevorubači, 1942). Už len vzdialene pripomínajú Ondreičkove začiatky - obrazy z obdobia jeho pobytu v Kláštore pod Znievom (Dedina, 1932; Zima, 1932; Cigánsky pohreb, 1933; Z pohrebu, 1931; Obed drevorubača, 1932; Zvážanie dreva, 1934), ktorým tesne prechádzali zemité, často satirickým nadhľadom predznačené žánrové maľby (Zbojnícky chodníček, 1928; Pytliaci, 1928; Na prievoze, 1928; Trafila kosa na kameň, 1930). Táto Ondreičkova síce krátka, ale neobyčajne silná expresívna perióda očividne dáva jeho maľbu do súvisu so sociálnym žánrom Weinera, Flacheho, Ruttkaya, ale aj anacionálnym panteizmom Palugyaya, či Gwerka.
Zoznam diel autora: