13. November 2012, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 128 320,- € Talianski rybári. 1929. Tempera na dreve, 90 x 106 cm. Budapest 2007
124 440,- € Subiaco. 1934. Olejová tempera ma dreve, 122 x 96 cm. Budapest 2010
103 740,- € Zber ovocia. Olej na dreve, 115 x 126 cm. Budapest 2004
97 240,- € Slnečná talianska krajina. 1930. Olejová tempera na dreve, 90 x 2150 cm. Budapest 2008
76 950,- € Niobé. 1923. Olej na dreve, 110 x 137 cm. Budapest 2003
76 130,- € Talianske mesto. 1930. Tempera na dreve, 74 x 85, 5 cm. Budapest 2011
Biografia: Károly Patkó sa narodil v roku 1895 v Budapešti, kde aj zomrel v roku 1941. Štúdiá zašal na budapeštianskej akadémii a v roku 1913 sa spolu so Szönyim a Aba Novákom stal žiakom Viktora Olgyaya. Podnikol študijné cesty do Viedne a Paríža a v roku 1924 pobudol aj v Nagybányi. V roku 1923 bol štipendistom Szinyeiho spoločnosti. Na Aba Novákov návrh odišiel do Ríma, kde spolu so Szönyim, Kontulym, Medveczkym a Molnárom stal v rokoch 1928-31 členom Collegium Hungaricum-u. Vystavovať začal už v prvej polovici 20. rokov a jeho práce boli predstavované aj na veľkých medzinárodných prehliadkach ako napr. v roku 1940 na Benátskom bienále. Neustále sa vracal k svojim plenérovým koreňom do Nagybánye a Felsöbánye. V 30. rokoch sa postupne vzdával štýlu „rímskej školy“ a za zvláštnu skupinu diel možno považovať aj tie Patkóove práce, ktoré vznikli po roku 1938, kedy druhýkrát navštívil Rím.
Literatúra: Hevesy, I.: Patkó Károly és Schönbauer Henrik kiállítása. Nyugat, 1922/I. 370- 371. Gerevich, T.: Patkó Károly, a művész. In: Patkó Károly emlékkiállítás. (kat.) Nemzeti Szalon, 1941. 5-10. P. Szücs, J.: A posztavantgarde modell: Patkó Károly. In: A római iskola. Budapest, 1987. 36-38. Zwickl, A.: Neoklasszicizmus a 20-as évek magyar festészetében. In: ArsHungarica, 1993/2. 203 -211. P. Szücs Julianna: Patkó Károly. Közelítés egy félig-meddig elfeledett életműhöz. In: Kovács Dezső gyűjteménye I. (kat.) Budapest, 1996. 4-9.
Poradové číslo: | 26 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1921
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 91 x 76 cm
Značené: Značené vpravo dole "Patkó 1921"
Popis:
Významná slovenská zbierka slovenského a zahraničného umenia. Získané v Galérii Kieselbach, Budapest (1999). Dielo bolo vystavené na retrospektíve Károlya Patkó a sochára Henrika Schönbauera v Galérii Belvedere, Budapest február-marec 1922. (kat. č. 7)
„VYHNANÉ“
sú špičkovým dielom prvého, zberateľsky i umelecko-historicky najviac ceneného tvorivého obdobia Károlya Patkó. Keď sa obraz v roku 1999 objavil na 10. aukcii budapeštianskeho aukčného domu Kieselbach, bolo to považované za kultúrnu udalosť. Výstava Károlya Patkó v jednej z najprestížnejších maďarských galérií v roku 1922 mala už vo svojej dobe veľký ohlas a osudy vtedy vystavených diel boli maďarskou umenovedou sledované a rekonštruované viac-menej neúspešne. Dražba tohto diela sa odohrala v čase, keď sa pozornosť nielen zberateľskej, ale aj odbornej obce upriamovala na Szönyiho kruh a avantgardu 20. rokov. Krátko na to bola v Maďarskej národnej galérii otvorená reprezentatívna výstava „V krajinách Arkádie“ (Árkádia tájain, MNG 27. 9. 2001-27. 1. 2002), ktorá sa sústreďovala na tvorbu Istvána Szönyiho a jeho priateľov medzi rokmi 1918-1928, teda na obdobie od konca prvej svetovej vojny až po vznik tzv. „Rímskej školy“. Defilé robustných tiel a ťažkých tmavozelených krajín v katalógu výstavy je dôkazom záujmu o klasicizmus už pred „objavením“ Talianska a renesančných majstrov priamo v Ríme. Károly Patkó, jeden z najvýraznejších predstaviteľov tohto umenia, popri Aba Novákovi, Erzsébet Korb, Jenö Gáborovi či Molnárovi vytvoril niekoľko malieb s námetom kúpajúcich sa, či jednoducho len aktov, ktoré implikujú kuboexpresionizmus predchádzajúceho desaťročia. Samotný názov však posúva významy kompozície ďalej, za hranice púheho záujmu o tektonicky vystavané telo a kovový lesk „arkadického“ pozadia. Práve pozadie je v tomto prípade chápané ako „reálna“ krajina a nielen ako jej chladná všeobecná ateliérová simulácia. Je dobrým príkladom kontaktov umelcov v Szönyiho kruhu, konkrétne s Aba Novákom, ktorý Patkóa pozval na tvorivý pobyt do Bodajku. Tejto návšteve je pripisovaná zmena videnia pozadia, premietnutá za vyhnané ženy, oproti predchádzajúcim dielam. S Aba Novákom spája Károlya Patkó aj rozhodnutie zachytiť akt zozadu, čo bolo ešte aj v 20. rokoch považované za odvážne. „Vyhnané“ svojím rozmerom nepatria k Patkóovým najväčším plátnam, rozhodne ich ale môžeme zaradiť medzi kľúčové diela autora.
Zoznam diel autora: