13. November 2012, 19:00
Biografia: Narodil sa 26. 10. 1901 v Považskej Bystrici, zomrel 11. 8. 1978 v Bratislave. V rokoch 1919-22 študoval na Českom vysokom učení technickom a na Umelecko-priemyslovej škole v Prahe architektúru a maliarstvo, od 1922 na Akadémii výtvarných umení v Düsseldorfe (prof. Döhring, Heupl-Siegen), od 1923 na Akadémii výtvarných umení v Berlíne, od 1924 na École des Beaux-Arts v Paríži. Tam tiež krátko pôsobil v ateliéroch Colarossi a Grande Chaumiére. 1924 návrat na Slovensko, žil v Považskej Bystrici. 1926-27 vojenská služba, potom kreslič, lyžiarsky tréner, úradník. 1930 niekoľkomesačný pobyt v Paríži, 1930-32 cesty po západnej Európe, v Nemecku pobyt v Bauhase v Dessau. V rokoch 1932-39 pôsobil v Bratislave, 1939-50 žil vo Francúzsku. Po 1945 pracoval ako pracovník a neskôr vedúci Československej informačnej kancelárie v Paríži. 1950 vyhostený z Francúzska, potom až do konca života žil v Bratislave. Člen Maďarskej spoločnosti pre vedu literatúru a umenie, SUM a bratislavského Kunstvereinu. 1946 vstupuje do Umeleckej besedy Slovenska. Okrem maliarstva sa venoval aj grafike (cyklus drevorytov "Bratislava", 1936 - 1937, cyklus drevorezov "Cesta", 1946). Samostatne vystavoval v Žiline (1929 - 1930), Bratislave (1930, 1933 s Gwerkom, 1936 s F. Malým, 1958, 1961, 1966, 1971-1972 s F. Malým, 1985), v Brne (1936 s F. Malým), Zaandame (1938), Amstredame (1938), Rouene (1947), New Yorku (1947), Rio de Janiero (1949), Coulomniers (1959), Prahe (1962), Los Angeles (1969). Súborné výstavy mal v Trenčíne (1986, Galéria M.A. Bazovského), Čadci (1987, Kysucká galéria) a Bratislave (Slovenská národná galéria, 1991 - 1992).
Literatúra: Váross, M.: Slovenské výtvarné umenie 1918 -1945. Bratislava 1960, s.141-144; Váross, M.: Imro Weiner-Kráľ. Bratislava 1963; Peterajová, Ľ.: Kapitola z dejín slovenskej výtvarnej moderny (K 70. narodeninám I.Weinera - Kráľa). Výtvarný život, 15, l970, l0, s. ll-14; Ilečková, S.: Imro Weiner-Kráľ (1901-1978). Katalóg Slovenskej národnej galérie. Bratislava 1991; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1999;
Srnenská, D., Münzová, A.: Imro Weiner-Kráľ. Bratislava 2002.
Poradové číslo: | 17 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1943
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 41 x 33 cm
Značené: Neznačené. Na zadnej strane autorovou rukou “20. 8. 43”
Popis:
Slovenská súkromná zbierka.
“SESTRY”
pochádzajú z francúzskeho obdobia tvorby Imra Weinera-Kráľa a dokladajú záverečnú fázu “poetického ceivilizmu” jeho zrelého umenia. Z tohoto zreteľa je paradoxné, že to čo Weinerovi už dávnejšie zabezpečilo výsadné postavenie v spoločnosti zakladateľských zjavov moderny Slovenska (okrem umelcovej politickej orientácie) nebola jeho -- v slovenských súvislostiach -- výnimočná štýlová orientácia, ale práve viazanosť časti jeho tvorby k erbovému sujetu celej nacionalistickej moderny -- slovenskému ľudovému žánru. A to bez ohľadu na do očí bijúcu skutočnosť, že Weiner zaujímal k tradičným témam slovenskej utópie od počiatku keď nie priamo ironizujúci, tak rozhodne polemický zástoj. Na druhej strane -- pocit osamelosti v domácich súvislostiach zdieľal v spomienkach na vlastné začiatky i samotný umelec: "u nás na Slovensku by som nevedel v rokoch 1926--1929 nazvať nikoho, kto by bol ukazoval modernejšie ako akýsi socialistický expresionizmus. Jasuschove obrazy som videl až nedávno tu v Bratislave. Pochádzajú údajne z tých rokov, čo som sa oboznámil s dielom Kleea, Kandinského, Feiningera, Arpa a iných, nehovoriac o Picassovi, Braquovi (ktorého som si najviac vážil)...". I keď proti tomuto maliarovmu tvrdeniu možno oponovať, že jeho začiatky boli v mnohom podobné problematike sociálneho umenia jeho súputníkov Arnolda Weisza, Štefana Prohászku, Františka Reichentála, ale i Ľudovíta Fullu a najmä Mikuláša Galandu, treba priznať i Weinerovu zásadnú odlišnosť. Už od 30. rokov začali prevládať obsahovo i výrazovo diferencovanejšie, myšlienkovo všeobecnejšie ambície. Najviac sa prejavili vo vynikajúcich portrétoch (I. Forbáth, 1929; Portrét Ireny Blühovej, 1930; Dvojportrét -- V ateliéri; Parížsky portrét, 1930), v precítených figurálnych kompozíciách mladých dievčat a žien (Spiace dievča, 1929; Slovenská madona, okolo 1930, Práčka, 1931) i vo vecne pojednaných zátišiach (Zátišie s fľašou, 1930). Vpád civilizmu, vychutnávanie prostej krásy vecí všedného života je vzápätí rozšírený i na východiskovú podobou ľudového žánru. Tak sa utváralo rozhodujúce smerovanie Weinerovej maľby, založené na zvláštnych poetických zostavách ikonických symbolov, dovolávajúcich sa rovnako drsnej reality života, ako jeho poetickej nadsádzky. Zvláštnosť modernizmu Imricha Weinera – Kráľa teda spočívala nielen v paradoxných duchovných predpokladoch tvorby „neslovenského“ umelca vedome a cielene sa stotožňujúceho zo slovenským mýtom, ale aj v jedinečnej štýlovej povahe jeho maliarskej interpretácie. V neobvyklom, z hľadiska štandardných modernistických kritérií nelogickom, prestupovaní asociatívnych postupov prevzatých zo surrealizmu a priamočiarej ikonickosti sociálneho umenia, respektíve novej vecnosti. Z tohto zreteľa je Weiner jedným z najvýraznejších príkladov periférnosti moderny Slovenska, jej selektívnej reakcie na vonkajšie slohové podnety.
Zoznam diel autora: