19. Marec 2013, 17:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 5 808,- € Dievčatko z Važca. 1956. Olej na plátne. 24 x 24 cm. (19. jarná aukcia, 28. 3. 2000)
5 500,- € Važecký chlapec (Vlado Ivan). 1957. Olej na kartóne. 25 x 23 cm. (90. jarná aukcia, 9. 3. 2010)
5 300,- € Dievčatko z Važca. 1947. Olej na kartóne. 25 x 23, 5 cm. (89. zimná aukcia. 1. 12. 2009)
5 300,- € Važecké dievča. 1945. Olej na nplátne, dublované. 24 x 21 cm. (90. jarná aukcia, 9. 3. 2010)
5 200,- € Dievča z Važca. 1947. Olej na kartóne. 24 x 23 cm. (102. jarná aukcia výtvarných diel , 13.03.2012)
5 145,- € Hlavička važeckého dievčatka. Olej na plátne-lisované na kartóne. 24 x 23 cm. (81.
jesenná aukcia, 7. 10. 2008)
4 800,- € Važecké dievča v kvetovanej šatke II.. 1946. Olej na kartóne. 24 x 23 cm. (102. jarná aukcia výtvarných diel , 13.03.2012)
4 315,21,- € Dievčatko z Važca. 1946. Olej na kartóne. 26 x 18 cm. (77. zimná aukcia. 27. 11. 2007)
Poradové číslo: | 15 |
Vyvolávacia cena: | 4 200 € |
Konečná cena: | 4 600 € |
Rok: 1947
Technika: Olej na plátne, kašírované na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 25 x 23 cm
Značené: Značené vpravo dole "J. Hála 47"
Popis:
Nepreberné množstvo pôvabných (zväčša dievčenských) komorných „hlavičiek“ Jana Hálu – Ondrej Profant (1943) , S krčiažkom (1946), Mamka Šeďová (1947), Marka Chovančeková (1946), Važťan (1948), Štúdia hlavy dievčatka (1948); Važťanka (1950), výrečne zastupuje poetiku Hálovho neskorého manierizmu, zviditeľnenie predstavy o národe uchovávajúcom i svojou fyzickou tvárnosťou „večné“, starobylé hodnoty, určujúce v čase i priestore nezmeniteľné rozmery jeho pozemského bytia. Neobyčajnú maliarsku sviežosť si tiež - až do samého záveru umelcovej maliarskej aktivity - zachovávajú diela s motívmi hrajúcich sa či odpočívajúcich važeckých detí v krajinnom rámci letnej prírody (Malá Važťanka. 1941; Osvieženie, 1943; V prírode, 1947; Proti slnku, 1946; Pri husiach, 1948; Na slniečku, 1949; Dve žiačky, 1955). Ich výtvarné poňatie predpracoval už v sérii desiatich litografií, ktorú v roku 1933 vydal v spolupráci s Východoslovenským múzeom v Košiciach. Jeho vtedajší riaditeľ Jozef Polák uviedol bibliofíliu tak trochu nadnesenými, ale podstatu vystihujúcimi slovami: „... v těch školácích a husopaskách, buclatých batolatech, ve skotačivé klukovské divočině i v mateřsky něžném laskání děvčátek s bábkami, rozehřívá se jeho vlastní srdce nejvíce, rozbíhá se tužka nejlehčeji. Jim rozumí Hála, sám prosté, velké dítě, nejlépe...“. Farba spriezračnela, rozochvieva sa magickou radiáciou. Jej maximálne vyjasnenie na bielom základe pozadia, bezpečné, kaligrafické ťahy nelomených štetcových akordov – to všetko sú dominujúce štýlové hodnoty, ale aj nosiče jasného, ľahko čitateľného inotaja, priameho, nesprostredkovaného odlesku individuálnej mytológie umelca. Obrazy važeckých detí, plné miloty a ľúbeznosti, sa mierou lyrického zaujatia preto zaraďujú medzi najosobnejšie realizácie Jana Hálu.
Zoznam diel autora: