19. Marec 2013, 17:00
Poradové číslo: | 87 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 1 700 € |
Rok: 1938
Technika: Pastel na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 44 x 30 cm
Značené: Značené vľavo hore poločitateľne "Arnold Kubínčan".
Popis:
Dielo pochádza priamo z pozostalosti po autorovi.
“Žena z Krivej” je dokladom povahy vrcholu predčasne ukončenej tvorby Petra Weisza-Kubínčana. Neznesiteľnú hmotnú situáciu v Dolnom Kubíne celkom osamelého oravského expresionistu sa snažili riešiť jeho slovenskí tútori Alexy a Bazovský a aj spisovateľ Ľudo Ondrejov. Na ich odporúčanie sa mohol presťahovať do Martina (1934). Nové umelecké priateľstvá, ale aj lepšie tvorivé podmienky podporili radikálnu zmenu Weiszovej maľby, črtajúcu sa už od začiatku tridsiatych rokov: "Mne život a rytmus našej Oravy učaroval. Vrchy aj ľudia... Mnohí nechápu, ako som mohol zakotviť v tejto oravskej tematike a chcú mi nahovoriť, že len podľa príkladu Benkovho, Bazovského a Alexyho maľujem slovenské motívy. Ale v inom som vyšiel vo svojej zrastenosti s rodným krajom ...Nechcem popisove prenášať vonkajší svet na svoje plátna, usilujem sa ho dramatizovať, vyjadrovať jeho hĺbku a vnútorný rytmus". Spôsob, akým Weisz obohatil expresionizmus o ľudový námet bol skutočne v mnohom podobný Alexyho a Bazovského alternatíve benkovskej romantickej patetiky zo začiatku tridsiatych rokov. Bol rovnako antifolklórny, neliterárny, modernisticky špekulatívny (Do poľa, 1930; Odchod, 1936; Kôň, 1937). Predsa však mala jeho maľba jednu podstatnú odlišnosť. Celkom postrádala zovšeobecňovanie do tendenčného výrazu "slovenskosti". Weiszov prístup bol predchnutý protichodným úsilím: snahou o navýsosť individuálne predvádzanie motívu, ktorý sa pred maliarom neodkrýval v jeho národnej, ale v univerzálnej tvárnosti, zdôrazňujúcej koexistenciu ľudského a prírodného.
Zoznam diel autora: