23. Apríl 2013, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 76 000,- € Pobožnosť v horách. 1931. Olej na plátne. 92 x 83 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
38 000,- € Košiar. Okolo 1955-57. Olej na kartóne. 27 x 40 cm. (107. večerná aukcia, 13.11.2012)
34 000,- € Krajina s kostolíkom, sýpkou a člnom.. Okolo 1951-54. Olej na kartóne. 26 x 41 cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
32 000,- € Hrabačka. Okolo 1952. Olej na kartóne. 32,5 x 43 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
32 000,- € Leštiny.. 1949. Olej na kartóne. 26 x 42 cm. (107. večerná aukcia , 13.11.2012)
26 000,- € Jeseň. 1948. Olej na kartóne, 34 x 24 cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
22 405,- € Poludnie. 1929. Olej na plátne. 67 x 50 cm. (77. zimná aukcia, 27. 11. 2007)
20 700,- € Uterieň (Cesta na polnočnú). 1954. Olej na sololite, 27 x 46 cm. (108. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností , 04.12.2012)
20 000,- € Jeseň na poli. Okolo 1952. Olej na hrubom kartóne. 31 x 50 cm. (101. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 06.12.2011)
20 000,- € Zátišie s krčahom a jablkami. 1931. Olej na kartóne. 35 x 43 cm. (89. zimná aukcia. 1. 12. 2009)
Poradové číslo: | 34 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1951
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 30 x 67, 5 cm
Značené: Značené vpravo dole "MAB"
Popis:
Súkromná zbierka v Bratislave. Na zadnej strane autorský štítok s popisom diela. Oceňovacia nálepka n. p. DIELO podniku SFVU. Dva štítky, podľa ktorých bolo dielo zaradené do kolekcie súbornej výstavy autora (SNG, Bratislava; GMAB Trenčín. 1999).
„KRAJINA S ČLNKOM“ je galerijnou ukážkou podoby umenia Miloša A. Bazovského na počiatku jeho záverečného tvorivého vzopätia rokov 1952 – 57. Aj predtým z času na čas využívaný postup seba-citácií tak nachádza v poslednom fortissime Bazovského umenia ústredné postavenie. Je prejavom dosiahnutého maliarskeho poznania, výtvarnej suverenity, ale aj čímsi viac: obracanie sa k „sebe samému“,obmeny a kombinácie predchádzajúcich riešení sú tou najschodnejšou a najprirodzenejšou cestou zvnútorňovania obrazu, zbaveného raz a navždy nadbytočných literárnych konotácií. Približne dva roky (1952 – 1954) Bazovský experimentuje s pieskovaním olejomaľby, autonómynmi maliarskymi štruktúrami, neobvyklými, priam agresívnymi farebnými zostavami, aby nakoniec dospel k zvláštnemu delikátnemu lyrizmu, jemnému poetizmu v rámcoch ktorého je vzťah „reality“ a „obrazu“ odmocnený už do celkom hmlistej korelácie príčiny a následku. Znakovosť Bazovského tvarových a koloristických riešení sa tak dostáva až do polohy akéhosi „chudobného nadrealizmu“, podivuhodne asketickej maliarskej kvintesencie onej známej Benkovej cižiadosti – namaľovať raz a navždy totalitu „života a mýtov slovenskej zeme a jej ľudu“ (Senník s člnkom, Rozhovor, Ráno, Holubica nad stoličkou, Stará vŕba, Vandrovník – všetko obrazy z rokov 1953 – 1954). Najnovší Bazovského variant „slovenského“ je – oproti svojmu dávnemu vzoru -- hlbinný, neexhibujúci, nachádzajúci i v tých najobyčajnejších atribútoch skutočnosti lyrickú asociáciu, symbolický odkaz k celku života národa podľa princípu "pars pro toto". Vzápätí však vstupuje do Bazovského maliartstva (po koľký raz už!) potreba vypovedania „čohosi naviac“. Prejaví sa novým vpádom „reality“ , v tomto prípade zdôraznenej naratívnosti, rozprávačstva zo zreteľa „historického času“, ale i žánrového sentimentu (Vysťahovalecká minulosť, 1954 – 1955, Z dávnych čias, okolo 1956, Detvan, 1954, Starena, 1955, Jeseň, 1955, Báťa, 1956, Drotár, 1956).
Zoznam diel autora: