23. Apríl 2013, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 8 298,48,- € Sediaci. 1931. Olej na plátne. 60 x 50 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
6 638,78,- € Skupina domov. Okolo 1935. Olej na plátne. 59 x 78 cm. (74. jesenná aukcia, 2. 10. 2007)
6 472,81,- € Maliarka pri vode. 1943. Olej na plátne. 74 x 83 cm. (77. zimná aukcia, 27. 11. 2007)
5 000,- € Portrét manželky. Okolo 1925. Olej na kartóne. 60 x 47 cm. (92. letná aukcia, 8. 6. 2010)
Biografia: Narodil sa 6. 5. 1895 v Lehniciach, zomrel 5. 4. 1971 v New Yorku. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Glatz), v Leningrade (prof. Beľajev). 1917-22 pôsobil ako učiteľ kreslenia v Irkutsku. Od 1922 v Bratislave, kde si založil maliarsku školu. 1933-38 profesor na Škole umeleckých remesiel v Bratislave. Študijný pobyt v Nemecku, 1926 v Paríži. Od 1948 žil v USA. Samostatne vystavoval v Paríži (1925), Bratislave (1927, 1937-38), Košiciach (1927, 1937), Prahe (1928, 1946), Leviciach (1933), Nitre (1938), Nových Zámkoch (1938), Žiline (1938). Súborné výstavy mal v Dunajskej Strede (1976) a v Bratislave (1945, 1992, Slovenská národná galéria, 2013 Galéria mesta Bratislavy).
Literatúra: Váross, M.: Slovenské výtvarné umenie 1918-1945, Bratislava 1960, s. 140-141; Zmetáková, D., Kohút, L.: František Reichentál. Kat. výst. Bratislava, Bratislava, Slovenská národná galéria 1992; Jančár, I.: František Reichentál. Bratislava 2013.
Poradové číslo: | 9 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1927
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 68, 3 x 44 cm
Značené: Značené vpravo dole "Reichentál 27"
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Dielo je publikované in: Jančár, I.: František Reichentál, Bratislava 2013 (repr.s. 33)
„Žena“ je galerijným dielom Františka Reichentála. V čase, keď vstupoval na slovenskú výtvarnú scénu, musela sa domácemu publiku jeho prirodzená modernosť zdať niečím celkom neobvyklým. Samozrejme, že sa ozvali hlasy hovoriace o maliarovej nepôvodnosti, ale i rozhodná obrana z radov nastupujúcej domácej moderny, z pera Janka Alexyho: "Reichentál je maliar, ktorý nepodlieha nijakému eklekticizmu a rovnako sa vie vyhnúť akémukoľvek opisu triezvej realistickej skutočnosti". Jednako názory odsúvajúce Reichentálovu tvorbu do polohy ekleticizmu, nevlasteneckého svetoobčianstva, prázdneho, nie dostatočne vážneho intelektuálskeho experimentovania, pretrvali až do dnešných čias. Nenaplnili sa nároky vtedajších i súčasných obhajcov Reichentálovho medzivojnového umenia, stavajúceho ho na roveň maľbe Fullu a Galandu z rokov tridsiatych. Nedoceňovanie Reichentálovho diela je pritom z objektívneho pohľadu rovnako tendenčné (svoje tu iste zohrala i umelcova emigrácia do USA roku 1948), ako do istej miery oprávnené. Pri jeho kritickej a neskôr umeleckohistorickej reflexii nesporne pôsobil stereotyp ideálnej predstavy o slovenskom "variante moderny", vylučujúcom uzavretosť výtvarného diela do čisto maliarskych problémov. No rovnako treba priznať, že Reichentálove modernistické úsilia nakoniec nesplnili veľkoryso načrtnuté východiskové možnosti. Základný duchovný predpoklad jeho maľovania nebol totiž radikálne modernistický, ale tradičnejší, secesno-symbolický. Oveľa viac než príklad ruskej moderny, zužitkoval Reichentál poučenie sociálne účastnou maľbou komárňanského okruhu, svojho prvého mladíckeho vzoru Munkácsyho, ale aj Bélu Czobela, učiteľa ešte z bratislavskej reálky a najmä Moise Kislinga s "jeho svojráznou typikou melancholicky ladených postáv". Reichentálova neskoršia, zrelá modernistická redakcia sociálnej maľby bola preto nadovšetko produktom domáceho, vyslovene provinčného rodu, porovnateľná s raným dielom Foltýna, Schillera, Bauera, Weinera, Weisza a ďalších už spomínaných. Viazala sa hlavne na tematiku života židovských get na východe Slovenska a na Podkarpatskej Rusi (Chlapci z Podkarpatskej Rusi -- Talmudisti, 1931; Židovský chlapec z Podkarpatskej Rusi, 1931; Židovský učiteľ z Podkarpatskej Rusi, 1931; Rusínsky Žid, 1931; Dvaja talmudisti, 1932; Talmudisti, 1934--1935; Modliaci sa chlapec, 1935). Reichentálov maliarsky vývin sa takto zvláštnym oblúkom vrátil k "predmoderným" východiskám: z radikálnych výtvarných cieľov mu nakoniec vyšla len ďalšia domáca úprava "realizmu účasti".
Zoznam diel autora: