Aukcie | 111. letná aukcia výtvarných diel a starožitností
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 180 000,- € Po žatve. 1922-24. Olej na plátne. 76 x 51 cm .(107. večerná aukcia , 13.11.2012) 176 000,- € Slovenská rodina. Okolo 1938-40. Olej na plátne. 70 x 100 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011) 120 000,- € V jeseni - Turiec. 1947. Olej na plátne, 63 x 83 cm. (110. večerná aukcia , 23.04.2013) 87 000,- € Z Tisovského kraja. 1946. Olej na plátne, 66 x 47 cm. (110. večerná aukcia , 23.04.2013) 72 000,- € Z poľa. Okolo 1935 - 38. Olej na plátne, 44 x 66 cm. (110. večerná aukcia , 23.04.2013) 59 000,- € Drevári pod Ďumbierom. 1943. Olej na plátne. 67 x 47 cm. (95. zimná aukcia, 7. 12. 2010) 51 450,- € Slovenská rodina. Okolo 1938. Olej na plátne. 70 x 100 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
Popis: „MOTÍV Z JUŽNÝCH ČIECH“ je raným dielom Martina Benku. Skoré dielo Martina Benku spelo od významovo neurčitého secesného impresionizmu k znakovo čitateľnejšiemu secesnému symbolizmu. Ten sa ponajprv presadil v už spomínanej sérii interiérov slováckych izieb, sprevádzaných tematicky príbuznými olejovými štúdiami (Slovácka izba, 1914; Svadobná truhlica, 1914; Interiér izby u Tinku, 1914; Pracovňa dr. Alojza Kolíska, 1915; Interiér bytu dr. Kolíska, 1915; Izba z Ratiškovec, 1916, a ďalšie). Benka sa práve v tom čase postupne osamostatnil spod priameho dozoru učiteľa. Prvé Benkove slovácke izby vznikli práve vtedy, keď Kalvodu povolali k armáde. Po jeho demobilizácii sa stal seniorom školského ateliéru, Kalvodovým asistentom. Vyrovnanie vzťahu s učiteľom z podriadenosti a umeleckej závislosti do vzájomne sa rešpektujúcej kolegiality dovŕšil prenájom prvého Benkovho vlastného pražského ateliéru (1914) a napokon odchod do Miloňovíc pri Strakoniciach na veľkorysé pozvanie statkára rytiera Klenku z Vlastimilů (zostal tu až do konca vojny). Šumavské Miloňovice priniesli jasné potvrdenie prelomu: "Miloňovice boli medzníkom, novou etapou v mojom umeleckom vývine. Tu som začal vyjasňovať a upevňovať vlastný umelecký názor". Najmä veľkoformátové maľby z rokov 1915--1919 vynikajú slohovou vyhranenosťou a symbolickou nasýtenosťou a v tomto majú len málo čo spoločného s kalvodovskými náladovými, obsahovo vyprahnutými krajinárskymi štúdiami.