11. Jún 2013, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 57 000,- € Kompozícia. 1950. Email na železnej platni. 78 x 230 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
47 135,36,- € Ateliér. 1937. Olej na plátne. 53 x 65 cm. (78. jarná aukcia, 11. 3. 2008)
30 000,- € Bez názvu. 1978-81. Olej, tempera na plátne. 139,5 x 166 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
20 746,20,- € Žena pri klavíri. 1935. Olej na plátne. 59 x 80 cm. (83. zimná aukcia, 2. 12. 2008)
20 700,- € Čítajúca.. 1935. Olej na plátne. 65 x 44 cm. (108. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností , 04.12.2012)
13 200,- € Sediaca žena. 1935. Olej na plátne. 62 x 50 cm. (102. jarná aukcia výtvarných diel, 13.03.2012)
5 000,- € V ateliéri. Okolo 1940 - 43. Pastel na papieri. 64 x 43 cm. (96. jarná aukcia, 8. 3. 2011)
Biografia: Andrej (Endre) Nemeš (Nemes) (pôvodným menom Nágel) sa narodil 10. 11. 1909 v Pécsvárade v Maďarsku, zomrel 22. 9. 1985 v Štokholme. 1911 sa s rodinou prisťahoval do Levoče, 1914 žil v Spišskej Novej Vsi, od 1924 v Maďarsku, 1927 vo Viedni, potom opäť na Slovensku. 1928-30 pôsobil v Prahe ako novinový kresliar a karikaturista. 1930-35 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Nowak). 1931 premiérovo vystavoval s Prager Sezession. 1932-34 prispieval výtvarnými kritikami do pražského denníka Magyar Ujság. 1933 bol spoločne s Bauenfreundom na študijnom pobyte v Paríži. 1936 sa stal členom Umeleckej besedy v Prahe. V novembri 1938 emigroval do Fínska (1939-40 učiteľ na Slobodnej maliarskej škole v Helsinkách), odtiaľ bol 1940 vyhostený, odišiel do Švédska, azyl však dostal v Nórsku. V Oslo sa prihlásil ako dobrovoľník do nórskej armády. Po jej porážke ušiel do Loka Brunn vo Švédsku a napokon do Štokholmu. 1944-55 riaditeľ a učiteľ na Valands Konstskola pri múzeu v Göteborgu, od 1956 pôsobil v Stokholme. Samostatne vystavoval v Košiciach (1936 s Bauernfreundom), Prahe (1936 s Bauernfreundom, 1963 s Bauernfreundom) Ostrave (s Bauernfreundom). Súborné výstavy mal v Prahe (1966, 1971, 1982), Bratislave (1966, 1972, 2008), Ostrave (1971), Olomouci (1971). Od roku 1939 množstvo individuálnych výstav v západnej Európe a USA. Z literatúry: Oldenburg, A.: Nemes. Göteborg 1955; Starke, J.: Endre Nemes. Štokholm 1970; Milltroth, T.: Endre Nemes. Štokholm 1985; Mašín, J.: Endre Nemes. Praha 1987; Jančár, I.: Endre Nemes. Bratislava 2007.
Poradové číslo: | 113 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 23 000 € |
Rok: 1962
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 160 x 130 cm
Značené: Značené vľavo dole "Endre Nemes 1962"
Popis:
„KATASTROFA“
je vynikajúce, formátom reprezentačné dielo Endre Nemesa z prvých rokov švédskeho exilu. Pre Nemesa znamenalo umenie "... začít nový život... A život se začíná vždy znovu v příchodu zmatku a temnot. Až tajemství, dozřeno, stane se úplným, ohromí jasem... Stavši se úplným, přestane být tajemstvím, stane se zřetelným bytím, věcí prostou a samozřejmou, uskutočněnou věcí života... Nadrealizmus ukázal, že básnikem není odborník ve veršování, malování, skládaní hudby a tak dále. Je to člověk zvláštní intezity životní: více než kdo jiný zasahován viděním..." (Jindřich Chalupecký). Nemesov surrealizmus bol preto počiatku poznačený pečaťou rozpornosti, rozporom nesúmerateľnosti "umenia" a "života". Ani v jeho prípade však nešlo o to, aby sa aktuálna potreba novej obsahovosti riešila zavrhnutím modernity maliarskeho tvaru. Na rozdiel od väčšiny napríklad popieral kompromisné klišé tradičných maliarskych žánrov -- s výnimkou rokov štúdií a krátkej kubistickej epizódy, u neho celkom chýba klasická krajina, zátišie, portrét... Nepochybne i preto, že chcel zdôrazniť "umelosť", jedinečnosť vlastných výtvarných kompozícií. Išlo však aj o poradie dôležitosti, určenie pomeru medzi výpovednou mohutnosťou diela a jeho modernou štýlovou príslušnosťou. A v tejto veci -- oproti inak podobným snahám Šimerovej -- Nemes programovo narúšal vyváženosť štruktúr maliarskeho obrazu: "ako" bolo pre neho čoraz menej dôležitejšie než "čo". Inak sa nedá vysvetliť priam závratná zmena, ktorá sa v jeho maliarstve udiala v krátkom období rozhrania rokov 1936--1937, predchádzajúcom vyvrcholeniu jeho ranej tvorby, predčasne uzvretej odchodom do emigrácie. Spomínali sme už východiská Nemesovho vývinu -- surrealistické akvarely podriadené výlučne intuícii, automatizmu maliarovho podvedomia. Len o čosi neskôr, v roku 1935 sa presadila i druhá, racionalizujúca línia Nemesových skusovaní. Bola tiež v zásade podriadená neokubistickému abstrahovaniu v "ploche" obrazu a dôsledne rešpektuje modernistickú znakovosť, uzavretosť kubizujúcich objemov a farebných plôch do súradníc kresebnej konštrukcie (Zátišie, 1935; Interiér, 1935; Zátišie s hydinou, 1935). No už roku 1936 vzniká olejomaľba Sediaci maliar pred maliarskym stojanom, prinášajúca úplne protikladné kompozičné princípy. Predovšetkým -- plocha obrazu sa prelamuje do plne rozvinutého, trojrozmerného priestoru. Jeho hĺbka je ešte zdôraznená tradičným, renesačným motívom šachovnicovitej dlážky ateliéru. Priestorová ilúzia sa však nestáva miestom sprítomnenia všednej "reality". Štýlovú "umelosť", exkluzivitu predchádzajúcich diel nahradila exkluzívna ikonografia: prvý raz vstúpil do sveta Nemesových obrazov motív "človeka bez kože". Stal sa poznávacím znamením celého radu ďalších diel roku nasledujúceho (Miestnosť s antickými sochami, 1937; Maliar a žena, 1937; Pomník básnika, 1937; Hudobný skladateľ, 1937). Viac ako príznačný je "mimoskutočnostný" pôvod tohto erbového symbolu maliarovej filozofie: "sám autor spomínal, že sa mu táto vízia ľudí bez kože konkretizovala pri prehliadke starých anatomických atlasov. S úžasom si uvedomil, ako toto absurdné posunutie reality do anatomického sveta... poskytuje možnosť štylizovať ľudské figúry v neskutočnej rovine ostro videnej ľudskej reality, ľudskej existencie." (Jiří Mašín). Človek zvlečený viac ako do naha, zbavený nielen sociálnych znakov existencie, ale aj svojej prirodzenej podoby je bytosťou totálne zraniteľnou, úplne bezmocnou. Len zjednocujúca ružová farebnosť, navodzujúca atmosféru podprahovej erotiky, naznačuje aspoň možnosť vzťahu s obyčajným životom. Tieto samozrejmé existenciálne súvislosti však Nemes ďalej komplikuje a znejasňuje. Nenáhodný je námet konfrontujúci tvorcu a jeho model vo výlučnom prostredí umenia. Dochádza k absurdnej zámene, prevráteniu tradičných významov. Mŕtva idealita antickej sochy je "reálnejšia", než "živá" podoba jej pôvodcu.
Zoznam diel autora: