11. Jún 2013, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 13 300,- € Slovenská madona. 1935. Olej na plátne. 85 x 62 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
7 000,- € Slovenská rodina. 1943. Olej na vrecovine. 96 x 120 cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
5 642,97,- € Sánkovačka. 1932. Olej na plátne. 90 x 100 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
3 983,27,- € Drevári. Okolo 1928. Olej na plátne. 80 x 59,5 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
2 290,38,- € S obedom. Okolo 1932. Olej na plátne. 77 x 66 cm. (23. zimná aukcia, 5. 12. 2000)
Biografia: Narodil sa 23. 2. 1898 v Dubnici nad Váhom, zomrel 13. 12. 1961 v Bratislave. 1920-27 študoval na Umeleckopriemyselnej škole v Prahe (prof. Schusser, Mašek). 1927-28 učiteľ kreslenia v Komárne, 1931-33 v Kláštore pod Znievom, 1933-35 vo Vrútkach. Od 1935 žil v Martine. 1945 založil s Benkom, sochárom Štefunkom a maliarom Makovickým konzervatívne výtvarné združenie Trojštít. Venoval sa tiež zakladateľským spôsobom knižnej ilustrácii pre deti. Súborné výstavy mal v Trenčianskych Tepliciach (1964), Bratislave (1965), Nitre (1965).
Literatúra: Dúbravský, V.: Karol Ondreička. Bratislava 1975
Poradové číslo: | 2 |
Vyvolávacia cena: | 3 000 € |
Konečná cena: | 5 400 € |
Rok: 1951
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 100 x 72 cm
Značené: Značené vpravo dole "K. Ondreička 1951"
Popis: “SPÚŠŤANIE DREVA”
je ukážkou ľudového žánru, ktorý tvorí významnú časť tvorby Karola Ondreičku. Je dokladom pretrvávania presvedčenia Mitrovského a Žabotu o nevyhnutnosti obohatenia domácej, národne predchnutej maľby vzormi klasického európskeho maliarstva. Ondreička sa celkom jednoznačne priklonil k tomuto konzervatívnemu názoru. Podporila ho v ňom i skúsenosť talianskej študijnej cesty v roku 1925, ktorá ho inšpirovala k rozšíreniu tradičného arzenálu poučením na talianskom quattrocente. Vyšli mu z toho nielen obrazové selanky poľovníckych výjavov, ale aj mnohofigurálne žánre zo života lesných robotníkov, ktorých idylickosť je popieraná nezámerne karikujúcou, štylizáciou figurálneho tvaru (Pytliaci, 1928; Obed drevorubača, 1935; Drevorubači, 1942). Už len vzdialene pripomínajú Ondreičkove začiatky - obrazy z obdobia jeho pobytu v Kláštore pod Znievom (Dedina, 1932; Zima, 1932; Cigánsky pohreb, 1933; Z pohrebu, 1931; Obed drevorubača, 1932; Zvážanie dreva, 1934), ktorým tesne prechádzali zemité, často satirickým nadhľadom predznačené žánrové maľby (Zbojnícky chodníček, 1928; Pytliaci, 1928; Na prievoze, 1928; Trafila kosa na kameň, 1930). Táto Ondreičkova síce krátka, ale neobyčajne silná expresívna perióda očividne dáva jeho maľbu do súvisu so sociálnym žánrom Weinera, Flacheho, Ruttkaya, ale aj anacionálnym panteizmom Palugyaya, či Gwerka.
Zoznam diel autora: