12. November 2013, 19:00
Poradové číslo: | 46 |
Odhadovaná cena: | 20 000 - 25 000 € |
Konečná cena: | 20 000 € |
Rok: Okolo 1952
Technika: Olej na lepenke
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 40 x 68 cm.
Značené: Značené vpravo dole "M A B".
Popis:
Súkromná zbierka na Slovensku. Na zadnej strane oceňovacia nálepka n.p. DIELO, podniku SFVU. Autorský štítok s popisom diela.
„PRI RIEKE“ je galerijnou ukážkou podoby umenia Miloša A. Bazovského na počiatku jeho záverečného tvorivého vzopätia rokov 1952 – 57. Aj predtým z času na čas využívaný postup seba-citácií tak nachádza v poslednom fortissime Bazovského umenia ústredné postavenie. Je prejavom dosiahnutého maliarskeho poznania, výtvarnej suverenity, ale aj čímsi viac: obracanie sa k „sebe samému“,obmeny a kombinácie predchádzajúcich riešení sú tou najschodnejšou a najprirodzenejšou cestou zvnútorňovania obrazu, zbaveného raz a navždy nadbytočných literárnych konotácií. Približne dva roky (1952 – 1954) Bazovský experimentuje s pieskovaním olejomaľby, autonómynmi maliarskymi štruktúrami, neobvyklými, priam agresívnymi farebnými zostavami, aby nakoniec dospel k zvláštnemu delikátnemu lyrizmu, jemnému poetizmu v rámcoch ktorého je vzťah „reality“ a „obrazu“ odmocnený už do celkom hmlistej korelácie príčiny a následku. Znakovosť Bazovského tvarových a koloristických riešení sa tak dostáva až do polohy akéhosi „chudobného nadrealizmu“, podivuhodne asketickej maliarskej kvintesencie onej známej Benkovej cižiadosti – namaľovať raz a navždy totalitu „života a mýtov slovenskej zeme a jej ľudu“ (Senník s člnkom, Rozhovor, Ráno, Holubica nad stoličkou, Stará vŕba, Vandrovník – všetko obrazy z rokov 1952 – 1954). Najnovší Bazovského variant „slovenského“ je – oproti svojmu dávnemu vzoru -- hlbinný, neexhibujúci, nachádzajúci i v tých najobyčajnejších atribútoch skutočnosti lyrickú asociáciu, symbolický odkaz k celku života národa podľa princípu "pars pro toto". Vzápätí však vstupuje do Bazovského maliartstva (po koľký raz už!) potreba vypovedania „čohosi naviac“. Prejaví sa novým vpádom „reality“ , v tomto prípade zdôraznenej naratívnosti, rozprávačstva zo zreteľa „historického času“, ale i žánrového sentimentu (Vysťahovalecká minulosť, 1954 – 1955, Z dávnych čias, okolo 1956, Detvan, 1954, Starena, 1955, Jeseň, 1955, Báťa, 1956, Drotár, 1956).
Zoznam diel autora: