12. November 2013, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 86 705,- Scénický výjav. Olej na plátne. 43 x 61 cm. Brusel 1998
68 098,- Rodina na terase. Olej na plátne. 18 x 21 cm. New York 2002
48 000,- Večer Sv. Nicolasa. Olej na plátne. 30 x 34,5 cm. Amsterdam 2011
33 645,- Svätodušná nevesta. Olej na plátne. 19,5 x 20 cm. Viedeň 1996
26 000,- Scéna zo školy. Olej na dreve. 7 x 9 cm. Paríž 2005
Biografia: Narodil sa v roku 1650 v Haarleme, kde aj zomrel v roku 1702. Je predstaviteľom maliarstva zlatého veku holandskej maľby – 17. storočia. Brakenburgh patrí do veľkej skupiny holandských žánristov, ktorí uspokojovali stále sa zväčšujúci dopyt po umeleckých dielach. Údajov o Brakenburghovi sú kusé, uvádza sa len v podrobnejších prácach, venovaných holandskej maľbe a aj to len heslovito. Bol žiakom Hendrika Mommersa (i. z. uvádza, že sa vzdelával u Bernarda Schendela), no jeho štylárne zaradenie, ktoré kodifikoval už Bredius na začiatku 20. storočia ho zaradilo medzi nasledovníkov Adriana van Ostade. Brakemburgh maľoval dobovo žiadané žánrové scény, ktoré čerpali námety z bežného života. Bol učiteľom umelcov ako sú Wigerus Witringa, Abraham Pardanus, Gillis de Winter, no štýlovo mu boli blízky aj majstri nasledujúcich generácií Jan Steen a Bernardus van Schijndel. Jeho diela vlastnia všetky významné holandské, ale aj nemecké a rakúske zbierky.
Literatúra: Bredius, A.-Hoftede de Groot, C.: Musée Royal de la Haye (Mauritshuis): catalogue raisonné des tableaux et des sculptures. The Hague, 1914, no. 647. G. Jsper: Uit het oog – niet uit het hart. De teloorgang van een schilderijencollectie. In: G. Jaspers e. a. ed., Kunst, natuur en techniek op en rond kasteel Keukenhof. Hilversum 2009. str. 14-23.
Poradové číslo: | 20 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1690-1700
Technika: Olej, tempera na dubovej doske
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 37 x 29 cm.
Značené: Značené vpravo dole "R. Brakenburgh"
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku.
„U LIEČITEĽA“ je príznačným dielom holandskej žánrovej maľby v podaní Richarda Brakenburgha, nasledovníka ostadeovskej tradície výjavov z bežného života. Raz kritické, inokedy zasa zábavné, boli takéto výjavy žiadané predovšetkým meštianskou vrstvou spoločnosti, ktorej neraz nastavovali kritické zrkadlo. Motív liečiteľa alebo ránhojiča bol veľmi rozšírený v holandskej maľbe od tridsiatych rokov 17. storočia, kedy Adriaen Brouwer, ako prvý namaľoval operáciu. Jeho kompozičné riešenie scény chorého, nad ktorým sa skláňa ránhojič, bolo prijaté a priklonil sa k nemu aj Brakenburgh. Samozrejme nebol jediný a tak diela sa s týmto námetom objavujú aj v tvorbe David Teniersa ml. či Gerrita Lundensa (SNG O 1024). Brankenburgh spracoval motív liečenia – operácie nohy v interiéry sedliackeho domu, ktorý však zaujme použitým repertoárom prvkov zariadenia. Okrem klasického mobiliáru a typických zátiší s riadmi, sa na stene nachádza obraz (mapa?) a nad kozubom je zavesený vypreparovaný jašter, v tej dobe bežný „doplnok“ príbytkov prírodovedcov i zberateľov rarít. Umelec na predkladanom diele veľmi dobre zachytil zdesený výraz pacienta, vzhľadom na odev asi bohatého mešťana, obklopeného zvedavými divákmi.
Zoznam diel autora: