12. November 2013, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 15 700,- € Zbojníci. 1962. Olej na plátne. 91 x 110 cm. 110. večerná aukcia , 23.04.2013)
15 000,- € Oltár súčasnosti. 1964-65. Reliéf, asambláž, koláž na dreve. 120 x 84 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
8 000,- € Sediaci ženský akt. 1962. Olej na plátne. 74 x 35 cm. (105. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 12.06.2012)
7 634,60,- € Oltár súčasnosti. 1965. Kombinovaná technika. 115 x 64 x 15 cm. (75. aukcia súčasného umenia, 23. 10. 2007)
6 140,87,- € Oltár budúcnosti. 1965. Kombinovaná technika. 100 x 97 cm. (71. aukcia súčasného umenia, 22. 5. 2007)
6 000,- € Modrý objekt II.. 1966-67. Kov, polychrómia,výška 58cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
Biografia: Narodil sa 15. 6. 1937 vo Veľkej Hradnej. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení (1959 – 1965) v Bratislave na oddelení monumentálnej maľby u profesorov Dezidera Millyho a Petra Matejku. 1981 – 1990 pôsobil v Nemecku, Kanade a Spojených štátoch. Emigroval vo veľkom štýle. Auto, ktoré ho previezlo cez hranice, vystavil na najprestížnejšej svetovej výtvarnej výstave na Documente v Kasseli (1982) a stal sa prvým slovenským výtvarníkom, ktorý na tomto podujatí participoval. Samostatne výstavoval (výber): 1958 - Obrazy — Grafiky, Kultúrny dom, Bánovce nad Bebravou; 1967 - Stano Filko. Obydlí současnosti a skutečnosti, Galerie na Karlovom námestí, Praha;. Grafika, Galérie Václava Špály, Praha; 1969 - Stanislav Filko. Environnement Universel; 1984 - Stano Filko. Exhibit of Painting, North Arlinghton Public Library, North Arlinghton, New Jersey; 1986 - FYLKO Special Exhibit of Recent Work 1983-1985, P. S. l -The Inutitut for Art and Urban Resources, Long Island City, NewYork;1987 - Stano Fylko,The Donnell Library Center, NewYork City; 1993 - Stano Filko - Výber z diela. I. Červená energia (cyklus Sondy), Slovenská národná galéria, Bratislava;1994 - Výber z troch energií, Mánes, Praha - Výber z tvorby (Červená biologická energia, 3. dimenzia, Modrá kozmologická energia, 4. dimenzia, Biela metafyzická energia, 5. dimenzia), SNG, zámok Zvolen;1995 - Piata dimenzia, Galéria Cypriána Majerníka, Bratislava; 2001 - Stanislav Filko. Šeherezáda - Žena - Venuša, Galéria Slovenská sporiteľňa, Banská Bystrica; 2008 Triáda – piata – štvrtá – (dimenzia), Slovenský inštitút, Praha; Filkova archa a oltáre súčasnosti, GHMB, Bratislava; 2011 - Mapy ženy rakety, galéria Linea, Bratislava.
Literatúra: Šesťdesiate roky. SNG Bratislava. 1995; Grzonka, P. (Dušan Brozman): Stano Filko. Arbor vitae, Praha 2005.
Poradové číslo: | 83 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1963
Technika: Olej na plátne (pôvodná adjustácia)
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 81 x 101 cm.
Značené: Značené vpravo dole "FILKO 63".
Ďalšie vlastnosti: Predajná cena na dožiadanie.
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Podľa informácie majiteľa bol obraz pôvodne v majetku prof. Petra Matejku, ktorý ho mal doma vystavené ako "najlepšie dielo svojho žiaka".
„MESTO“ je galerijným maliarskym dielom Stana Filka. Patrí ku kmeňovým postavám slovenskej výtvarnej scény. Autor s impozantným životopisom a ešte impozantnejším dielom patrí k najdôležitejším protagonistom slovenskej avantgardnej scénz už od šesťdesiatych rokov. Jeho azda najvýznamnejší životopisca Aurel Hrabušický výstižne a stručne charakterizuje Filkovu viacvrstvovú tvorbu ako prestúpenie osobného a ľudského s univerzálnym. Nepochopenie časti publika vidí v nedorozumení s formou Filkových prác. Na Slovensku sa vždy oceňovali výtvarníci – majstri svojho remesla, Filko svojím prejavom dodnes na Slovensku provokuje. Spočiatku bol autor prevažne maľoval pod vplyvom Neue Wilde, neskôr sa jeho zaujatie klinickou smrťou, čakrami, inými dimenziami, kozmickým a univerzálnym prejavilo v prostrediach, inštaláciách objektoch, ktorým toto pozadie prepožičiava ucelenú formu a filozofiu. Filko prerába svet okolo seba, recykluje svoje vlastné diela, zahmlieva je vždy svoj a jedinečný. Myslíme, že dnes už o Filkových kvalitách nikto nepochybuje. Tento výtvarník patrí k tým, ktorí prekračujú hranice našej malosti smerom k svetovému. Filke dielo patrí k základom slovenského súčasného umenia (A. Kusá). Umelca, ktorý nepretržite, od polovice šesťdesiatych rokov, kedy vstúpil na výtvarnú scénu, až po dnešok, patrí medzi kľúčové osobnosti slovenskej výtvarnej scény a je neprehliadnuteľný aj v širšom medzinárodnom kontexte: "... o máloktorom slovenskom umelcovi možno povedať, že je "žijúcou legendou", tvorcom, ktorý sa pokúsil prekročiť hranice regionálnej situovanosti tunajšieho umeleckého vývoja. Stano Filko počas temer piatich desaťročí tvorby zasiahol - a dodnes zasahuje - prakticky do všetkých dôležitých vývojových tendencií v súčasnom výtvarnom umení, využíval vari všetky klasické i novo vznikajúce vizuálne médiá. Vytvoril bezprecedentne obsiahle a mimoriadne členité dielo, ktoré sa svojou proteovskou podstatou vzpiera jednoznačnému zaradeniu. Dopomohol tomu aj sám, premysleným budovaním vlastnej individuálnej mytológie, čím ďalej splývajúcej do nerozlučného celku s jeho tvorbou, životnými postojmi a konaním. Filkova tvorba je svojou povahou konceptuálna. Toto tvrdenie, ktorým rád operuje aj sám autor, môže na prvý pohľad znieť rozporne, ak máme na mysli zdanlivú chaotickú rôznosmernosť a rôznorodosť jeho tvorby. Napriek tomu má racionálne jadro. V jeho výtvarnom svete nájdeme introspekciu aj extrovertnosť, intelektuálny i intuitívny prístup, neosobnú objektovú artikuláciu i číro gestickú expresiu, hromadenie výrazových prostriedkov a inokedy zas ich nápadnú a programovú redukciu, ambíciu ovládnuť široký, nezmerný, priam kozmický priestor a zvláštny, miestami trochu ťažkopádny, rustikálny a rudimentárny "miestny kolorit". Vedome vystúpil proti umeniu (v tradičnom "meštiackom" zmysle slova) a proti "umeleckosti" artefaktu a jeho "pragmatickej" funkcii (v zmysle používania umeleckého diela na komerčné a iné, mimo umelecké, účely), od začiatku programovo narúšal konzervatívne spoločenské a kultúrne milieu Slovenska... " (K. Bajcurová, A. Hrabušický).
Zoznam diel autora: