12. November 2013, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 162 000,- € Krajina od Mukačeva. 1922. Olej na plátne. 70 x 90 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
93 000,- € Dvaja. 1925. Olej na plátne, 125 x 95 cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
52 000,- € Kameňolom pri Košiciach. Okolo 1921 - 23. Olej na plátne. 60 x 82 cm. (110. večerná aukcia , 23.04.2013)
407 376,- € Imperializmus. 1925. Olej na plátne. 115 x 84 cm. Londýn 2011
316 848,- € Portrét Dostojevského. 1922. Olej na plátne. 124 x 110 cm. Londýn 2011
101 199,- € Kompozícia. 1927. Olej na plátne. 90 x 65 cm. Londýn 2008
81 210,- € Kubistické zátišie. 1924. Olej na plátne. 64 x 81 cm. Londýn 1990
70 159,- € Abstraktná kompozícia. 1936. Olej na plátne. 80 x 116 cm. Londýn 2011
61 000,- € Kompozícia. 1925. Olej na plátne. 90 x 65 cm. Paríž 2008
Biografia: Narodil sa 9. 6. 1891 v Královských Stašoch pri Sušiciach, zomrel 8. 6. 1976 v Brne. Učil sa za maliara porcelánu, neskôr absolvoval Školu umeleckých remesiel v Plzni (prof. Němejec). Od 1913 študoval v Prahe na Umeleckopriemyselnej škole (prof. Hofbauer, Dítě), ale už v nasledujúcom narukoval na vojnu. Bol členom brnenskej "Skupiny výtvarných umelcov", založenej koncom 1922 (okrem viacerých architektov boli jej členmi maliari F. Duša, J. Král, E. Milan, J. Šíma, J. Zamazal a další). Skupina predstavovala významnú alternatívu českého sociálneho umenia dvadsiatych rokov. 1924-34 žil v Paríži, kde bol prijatý za člena skupín Cercle et Carré a neskôr i Abstraction - Création. 1934 sa vrátil do vlasti, žil a tvoril v Brne. Samostatne vystavoval v Užhorode (1922, so Schillerom), Košiciach (1923 so Schillerom), v Paríži (1927, 1930, Galéria Quatre Chemines a Galéria Bonaparte), Brne (1935 s Jelínkom a Tittelbachom). Súborné výstavy mal v Prahe (1965, Národní galerie) a v Brne (1977, Dom umenia).
Literatúra: Zykmund, V.: František Foltýn. Brno 1957; Hlušička, J.: František Foltýn. Praha 1982; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1999.
Poradové číslo: | 29 |
Odhadovaná cena: | 115 000 - 120 000 € |
Konečná cena: | 116 000 € |
Rok: Okolo 1922
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 61 x 95 cm.
Značené: Značené vpravo dole "František Foltýn"
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Na zadnej strane pečiatka rámarskej dielne z Mukačeva. K dielu je priložený posudok PhDr. Jaromíra Zeminu, potvrdzujúci pravosť diela.
„KRAJINA OD MUKAČEVA“ je vzácnym prípadom ponuky špičkového diela Františka Foltýna. Patril ku kmeňovým osobnostiam tzv. košickej moderny. Po porážke červených vojsk Bélu Kúna (československé vojsko opätovne obsadilo mesto 15. júla 1919) sa Košice stali priam ideálnym azylovým prostredím, v ktorom pred Horthyho prenasledovaním našli útočište najmä ľavicoví umeleckí emigranti z Maďarska, ale aj modernizmom nadšení Nemci a českí i moravskí umelci. Najväčší vplyv na domácich maliarov z týchto ľavicových prišelcov mal práve český maliar František Foltýn. Zoskupil okolo seba špičkových maďarských výtvarníkov G. Schillera, K. Quittnera a O. Embera-Spitza, aby doviedli svoj umelecký program od sociálneho senzualizmu, civilizmu, cez fauvizmus a expresionizmus až po akýsi primitivizujúci cézanizmus. Foltýn svojou košickou maľbou predznamenal predovšetkým žánrový základ maľby košických modernistov: sociálnym sentimentom podfarbený civilizmus obrazov proletárskej periférie a života jej obyvateľov. Prišiel sem roku 1921 na pozvanie riaditeľa Východoslovenského múzea dr. J. Poláka hneď potom, čo v Bratislave spôsobil nemalý rozruch spoločnou výstavou s Jankom Alexym a Gustávom Mallým. Vystavoval pohľady na starú bratislavskú architektúru, zátišia a figurálne kompozície v duchu postimpresívnej štylizácie, obmedzenej však striedmou, nedekoratívnou farebnosťou (Devín pri Bratislave, okolo 1920; Zámocké schody v Bratislave, 1920; Na ceste, okolo 1920). Jeho košické maliarstvo, blízke súdobej tvorbe českých sociálnych maliarov Kotíka, Muziku a Piskača, bolo už oveľa radikálnejšie. Vychádzalo z podivuhodného obrazového spolužitia novoklasicistického, plasticky rozvinutého tvaru s primitivizujúcimi názvukmi, parafrázujúcimi kryštalickú jasnosť Cézannovho či Kubištovho protokubizmu. Štylizovaný, neiluzívny kolorizmus, založený na harmóniach teplých a studených farieb vnášal najmä do figurálnych motívov rapsodický prízvuk melanchólie, lyrického maliarskeho rozíjmania (Dedina s pohrebným sprievodom, 1921; Na ceste, okolo 1921; Muž s husľami, 1923; Zátišie, 1923; Nezamestnaní, 1924; Továreň, 1924; Predavačka, 1924; Pri stole, 1924).
Zoznam diel autora: