12. November 2013, 19:00
Poradové číslo: | 49 |
Odhadovaná cena: | 30 000 - 40 000 € |
Konečná cena: | 30 000 € |
Rok: Okolo 1928 - 29
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 17 x 12, 5 cm.
Značené: Značené vľavo na boku "LF".
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Dielo pôvodne pochádza z majetku druhej manželky Ľudovíta Fullu. K dielu je priložený posudok dr. Kataríny Bajcurovej, monografistky Ľudovíta Fullu.
„VEĽKONOČNÉ ZÁTIŠIE (DŽBÁN S KRASLICOU)“ je drobným maliarskym klenotom, dokladom ranej tvorby Ľudovíta Fullu. V začiatkoch sa u neho zo všetkého najviac ohlasoval príklad sociálneho umenia, predovšetkým Masereela (linoleorezy k Olejkárovi J. M. Hurbana, 1925) a takmer zároveň zvláštne pochopenie cézanizmu -- všetko však najmä v grafike. Vývinový sled Fullovho maliarstva sa odvíjal až od prvej dochovanej maloformátovej olejomaľby Pastierik (1924). Skromný obrázok pochádzajúci ešte z jeho študentských čias je v mnohom napovedajúci. I keď Fullovi bezpochyby šlo len o nenáročne "nahodenú" spomienku na detské hry v okolí Ružomberka, možno už z tejto začiatočníckej práce vyčítať niektoré budúce danosti jeho talentu. Námet, pre našu modernu tradičný, podal bez akéhokoľvek pátosu a sentimentu. Snaha o precíznosť kompozície, bezpečnú súhru tvrdo zalamovaných tvarov, celkom prevážila nad žánrovosťou. Ak je Pastierik prvým znamením akceptácie Cézanna, tak potom ďalšie dve dôležité rané diela poukazujú na diferencovanrjšie východiská maliara: Námesačná, 1927 k Chagallovi a Červené kravy, 1927 k nadsadeniu nelokálnej farebnosti v duchu fauvizmu. Možno teda tvrdiť, že už v týchto skorých dielach sformuloval Fulla tri základné princípy sebe vlastného spôsobu maliarskeho vyjadrenia: abstrahovanie do geometrického základu tvarov, fantazijnú, od všednej reality oslobodenú skladbu vecných prvkov obrazu a kult farby, napĺňajúcej rovnako asociatívnu, symbolickú i citovú funkciu. V nasledujúcom období rokov 1927--1928 skúmal rozličné možnosti zosúladenia východzích, celkom protirečivých výrazových postupov. A z týchto -- zdôrazňujeme -- číro maliarskych experimentov sa potom odvíjala a zhutňovala významová štruktúra jeho maliarstva. Dôkazom toho, že v počiatkoch Fullovej, neskôr tak okúzľujúco predvedenej podoby "slovenského", nestála žiadna predpojatá myšlienka je aj fakt, že námet bol pre jeho umelecké začiatky celkom nedôležitý. Rovnako, ak nie viac než ľudový žáner, mu vyhovovalo zátišie alebo civilistický motív. Najmä zátišia zo záveru dvadsiatych rokov (Zimné jabĺčka, 1927; Kvetiny, 1928; Ryby na stole, Zátišie s ovocím, 1929) sa mu stali tým najvýhodnejším základom, na ktorom overoval nosnosť napätého dialógu racionálneho a citového. Hoci často až do krajnosti narušoval klišé jednopohľadovej perspektívy, nadsadzoval zmyslovú farebnosť, celkové vyznenie obrazu neprestávalo byť celistvé. Zabezpečila ho prísna korekcia zjednocujúcej kontúry, geometrický základ rozvrhu obrazovej skladby.
Zoznam diel autora: