12. November 2013, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 5 311,03,- € Terče. 1969. Olej na plátne. 107 x 151 cm. (58. letná aukcia, 14. 6. 2005)
2 900,- € Hra. 1977. Olej na plátne. 35 x 40 cm. (110. večerná aukcia , 23.04.2013)
1 593,31,- € Mág. 1969. Olej na plátne. 100 x 75 cm. (59. jesenná aukcia, 4. 10. 2005)
1 327,76,- € Hlava ženy. 1963. Olej na plátne. 69 x 49 cm. (59. jesenná aukcia, 4. 10. 2005)
Biografia: Narodila sa 5. júla 1920 v Modre v učiteľskej rodine. V rokoch 1939 – 1940 pôsobila ako učiteľka v Háji pri Štubnianskych (dnes Turčianskych) Tepliciach. Študovala na Oddelení kreslenia a maľovania pri Slovenskej vysokej škole technickej v Bratislave (1940 – 1944, prof. Ján Mudroch, Maximilián Schurmann, Martin Benka, Gustáv Mallý, Eugen Lehotský, Vladimír Droppa), po oslobodení pokračovala v štúdiu na Akadémii výtvarných umení v Prahe (1945 – 1950, prof. Karel Minář, Ján Želibský) po absolutóriu, v rokoch 1952 – 1955 pôsobila ako asistentka prof. Jána Želibského na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Bola spoluzakladateľkou a členkou ženskej Skupiny 4 (1959 – 1966, spolu s Oľgou Bartošíkovou, Jarmilou Čihánkovou a Tamarou Klimovou). Od roku 1955 začala pôsobiť v slobodnom povolaní, v roku 1966 sa z Modry presťahovala do Bratislavy, kde žije a tvorí.
Literatúra: Polakovič, Jozef: Viera Kraicová. Obrazy. Kat. výst. MG. Bratislava 1967; Bajcurová, Katarína – Hrabušický, Aurel: Viera Kraicová. Maliarske dielo. Kat. výst. SNG. Bratislava 1996; Skutočná veľkosť – Malé formy Viery Kraicovej. Zost. Katarína Bajcurová, Aurel Hrabušický, Michal Uher. Bratislava 2005.
Poradové číslo: | 84 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Okolo 1969
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 135 x 105 cm.
Značené: Neznačené
Ďalšie vlastnosti: Predajná cena na dožiadanie.
Popis:
Dielo pochádza z autorkinej pozostalosti.
„DVE POSTAVY NA MODRO-ŽLTOM POZADÍ“ predvádzajú podobu zrelého umenia tejto vynikajúcej, obchodne však predbežne nezhodnotenej maliarky. Diela Viery Kraicovej sa totiž vo verejnom obchode s výtvarným umením fakticky nevyskytujú. Pritom sa jedná o významnú predstaviteľku avantgardných maliarskych tendencií šesťdesiatych rokov. Jej tvorba sa v tomto období vyznačovala neustálym napätím medzi lyricko-expresívnou abstrakciou a figuráciou, medzi farebnou škvrnou a krehkou líniou. Farbou zároveň maľovala i kreslila v duchu bezprostredného záznamu, vyjadrovala momentálne duchovné rozpoloženie. Podľa Kataríny Bajcurovej sa Viera Kraicová stala „... popri Rudolfovi Filovi vlastne jedinou predstaviteľkou maľby gestického a kaligrafického typu. Zvláštnosť jej postavenia bola však v tom, že iracionálnosť, citovosť spontánnej gestiky sa u nej väčšinou pohybovala na hranici predmetnosti a nepredmetnosti, z konfrontácie vzťahov vonkajšieho a vnútorného sveta vyrastala zvláštna intuitívna existenciálnosť jej kompozícií. Kraicová nebola takmer nikdy do dôsledkov abstraktná: takmer vždy sa u nej figúra abstrahuje a abstraktný tvar spätne figuralizuje. ... Kraicovej osobná verzia „abstrakcie genetickej figurácie“, ku ktorej dospela na prelome šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov, a ktorú by sme mohli výstižnejšie nazvať gestickou figuráciou – sa stala jej špecifickým prínosom...“.
Zoznam diel autora: