12. November 2013, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 31 000,- € Ženy z Mičinej. Okolo 1965. Olej na plátne. 79 x 50 cm. (90. jarná aukcia, 9. 3. 2010)
28 000,- € Žena s batohom. 1965. Olej na plátne. 66 x 58 cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
17 900,- € Žena. 1970-75. Olej na plátne. 90 x 78 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
14 500,- € Žena. Okolo 1975. Olej na plátne. 90 x 78 cm. (94. aukcia súčasného umenia, 26. 10. 2010)
13 200,- € Hrabáči z Mičinej. Okolo 1965. Olej na plátne. 54 x 41 cm. (91. aukcia súčasného umenia, 18. 5. 2010)
11 000,- € Tetka.Okolo 1975. Olej na vrecovine. 60 x 50 cm. (95. zimná aukcia, 7. 12. 2010)
Biografia: Narodil sa 11. 11. 1930 v Tekovských Lužanoch. 1950-55 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. Fulla, Zmeták, Hoffstädter, Milly).1957 sa stal zakladajúcim členom Skupiny Mikuláša Galandu. 1966 Cena Osvalda Licciniho na XXXVIII. Bienále v Benátkach. Samostatné výstavy (výber): Bratislava (1962, Galéria Cypriána Majerníka, 1966, Galéria mesta Bratislavy, 1969, Galéria mladých, Mestská galéria, 1997, SNG), Brno (1966, Galerie J. Krála), Berlíne (1966, Landengalerie), Nitre (1967, Nitrianska galéria), Krnove (1978, Mestské múzeum), Trenčíne (1984, Galéria M.A. Bazovského), Martine (1990, Turčianska galéria).
Literatúra: Matuštík, R.: Slovenské moderné maliarstvo 1945-1963. Bratislava 1965; Matuštík, R. Nové slovenské výtvarné umenie. Bratislava 1969; Hrabušický, A.: 60. roky. Výtvarný život, 39, 1994, č. 2, str. 4-7, č. 3, str. 90-94; Kubíková, K.: Milan Laluha. Kat. výst. SNG 1997. Kol. autorov: Milan Laluha. Slovenský Tatran, Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 75 |
Odhadovaná cena: | 7 000 - 10 000 € |
Konečná cena: | 6 200 € |
Rok: 1973
Technika: Olej na vrecovine
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 65 x 41 cm.
Značené: Značené vpravo dole "M.L."
Popis:
Súkromná zbierka na Slovensku. Na zadnej strane popis diela autorovou rukou.
„STRECHY“ sú zberateľsky príťažlivým dielom Milana Laluhu, odkazujúcim k vrcholu tvorby druhej polovice šesťdesiatych rokov. Podľa Kataríny Bajcurovej: ...“... v zmysle odkazu tvorby klasikov európskej a slovenskej moderny si Laluha vytvoril konštantný maliarsky štýl rozvíjajúci kubofuturistické východiská. Tvorí ho typický, monumentálne štylizovaný tvar nelomenej, ohnivej farebnosti uzavretý do racionálne definovanej lineárnej kontúry a kompozičnej skladby. Výtvarnú metaforu domova, harmóniu človeka a sveta nachádza v tradičnom, vidieckom prostredí: duchovným rodiskom jeho tvorby je stredoslovenská dedina Dolná Mičiná, krajina jeho detstva, ktorá sa mu stala umeleckým osudom. Milan Laluha vstúpil na výtvarnú scénu v druhej polovici 50. rokov 20. storočia ako príslušník mladého pokolenia, ktoré proti dogmám socialistického realizmu razantne postavili úprimnosť a vnútornú autenticitu výpovede, umenie „pevných a prostých tvarov“. Spolu so súčasníkmi – členmi Skupiny Mikuláša Galandu (1957) – ktorí sa prihlásili k odkazu jedného z najvýznamnejších predstaviteľov umeleckej avantgardy Slovenska, začal Laluha vo svojej tvorbe programovo rozvíjať princípy klasickej moderny a neo-moderny. Veľmi skoro objavil a našiel svoj charakteristický výtvarný vzorec, tzv. laluhovskú formulu obrazu (Oskár Čepan), konštantný štýl, svojským spôsobom rozvíjajúci kubo-futuristické východiská. Obraz stavia z veľkých hranatých a zaoblených foriem, kresaných priam sochárskym spôsobom. Zároveň však tvary oživuje farbou – typickým žiarivým, až ohnivým akordom, k červenej a žltej pridáva zelenú a modrú farbu, doplňuje kontrastom čiernej a bielej. Raz volí mäkkú farebnú stupnicu, inokedy siahne po potemnelých tónoch a výsledkom je tlmený šerosvit. Obraz STRECHY je typickou ukážkou Laluhovej krajinomaľby, ktorú neraz ozvláštňuje aj figurálnym prvkom. Tematizuje tu duchovné rodisko svojej tvorby, stredoslovenskú dedinu Dolná Mičiná, krajinu detstva a mladosti, ktorá sa mu stala umeleckým osudom. „... nie je ale maliarom púhych folklórnych námetov. S mimoriadnou, priam halucinačnou posadnutosťou variuje vo svojej tvorbe rozmanité podoby tohto sveta: dedinu v nočných a denných podobách, stromy i domy, zátišia, ženy a mužov, koscov i hrabačky. Výsledkom je obraz pohybujúci sa na zvláštnej hranici zobrazujúceho a nezobrazujúceho, tradičného námetu a netradičnej, modernej formy, archaickosti a novátorstva. Obraz ako zvláštna vizuálna fikcia a poetická metafora zároveň...“. (Katarína Bajcurová).
Zoznam diel autora: