12. November 2013, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 106 730,- Z Paríža. Olej na plátne. 37 x 43 cm. Praha 2011.
€ 67 456,- Veľké reklamné jablko. Olej na plátne. 45 x 45 cm. Praha 2012.
€ 58 965,- Rozkopané závodisko. Olej na kartóne. 12 x 14 cm. Praha 2009.
€ 55 566,- Montgolfier. Olej na dreve. 14 x 17 cm. Praha 2013.
€ 51 727,- Žirafa. Olej na plátne. 19,5 x 23,5 cm. Praha 2012.
Biografia: Narodil sa 25. júla 1912 v Prahe-Holešoviciach zo vzťahu herečky Anny Kouglovej a medika so šľachtickým titulom Kamila Lhotáka. Otec azda z obavy pred poškodením kariéry (neskôr sa stal zakladateľom českej farmakológie) sa k synovi verejne nehlásil. Rodinu ale finančne podporoval. Malý Kamil si komplex zapieraného dieťaťa so sebou niesol celý život. V detstve navyše prekonal obrnu, ktorá spôsobila, že kríval. Človek s handicapom sa potom stal aj dôležitým motívom jeho diel. 1938 sa oženil s Herthou Guthovou, dcérou židovského priemyselníka, ktorá bola rovnako ako on v detstve postihnutá obrnou. 1945 sa stal členom Združenia slovenských výtvarných umelcov Hollar, neskôr bol aj členom Zväzu českých výtvarných umelcov. Po vojne sa jeho práce dostali aj na výstavy do zahraničia. Lhoták sa predstavil napríklad v Londýne, Káhire, Sao Paule či Paríži, kde jeho obraz Dcéra veľkomesta (1943) zaujal aj Pabla Picassa. 1947 maliar získal zlatú medailu na Bienále v Benátkach, a to za kreslený film „Atom na rozcestí“, ktorý bol údajne prvým dielom na námet atómovej energie vo svetovom filme. Bol ocenený aj prestížnou Herderovou cenou (1980), ktorou mu udelila viedenská univerzita. Zomrel po ťažkej chorobe 22. októbra 1990.
Poradové číslo: | 80 |
Odhadovaná cena: | 2 000 - 3 000 € |
Konečná cena: | 2 600 € |
Rok: 1967
Technika: Tempera na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 22 x 29 cm.
Značené: Značené vľavo dole "Kamil Lhoták 67".
Popis:
Súkromná zbierka na Slovensku. Dielo pochádza z pozostalosti významného slovenského umeleckého historika dr. Mariana Várossa.
„PLÁŽ“ je sujetovo i štýlovo typickým dielom českého modernistu Kamila Lhotáka. Hoci bol samoukom (vyštudoval právo na Univerzite Karlovej), dokázal svoju tvorbu kultivovať pozoruhodným spôsobom. Inšpiráciou mu boli spomienky z detstva, staré obrázkové časopisy, atlasy či reklamné prospekty. Ovplyvnila ho aj tvorba maliara Henriho Rousseaua. Miloval dopravné prostriedky, svojrázny svet mestských periférií, letísk a prvých autovrakovišť. Svedčí o tom aj názvy niektorých jeho diel - Vznášajúci sa balón (1938), Dobrodružstvo na bicykli (1941) alebo Električka (1957). "... bol neuveriteľne pracovitý. Mal takú zásadu, že každý deň musí vzniknúť aspoň jedna malá kresba. Namaľoval za svoj život okolo dvoch tisíc obrazov a desiatky tisíc kresieb," podotkol galerista Robert Hédervári, ktorý je spoluautorom knihy Môj otec Kamil Lhoták. Idealizované krajiny s teplovzdušnými balónmi, vzducholoďami, starými automobilmi či Kostitras - taký je výtvarný svet Kamila Lhotáka. Jeho očarenie technikou spolu s nostalgiou všedného dňa bolo pre neho únikom od smútku a politických zvratov 40. a 50. rokov minulého storočia. Umelecké rozpätie maliara, grafika a ilustrátora bolo veľmi široké. Lhotákov istý rukopis bol veľmi originálny, preto bol aj vyhľadávaný nakladateľmi kníh pre deti a dospelých. Kresbami doplnil obľúbenú knihu „Dědeček automobil“ od svojho priateľa a vrstovníka Adolfa Branalda (spolupracoval potom aj na rovnomennom filme), preklad Vynálezu skazy od Julesa Verna či Rozprávky o mašinkách. Spolupracoval aj s kresleným filmom - Dobrodružstvá Toma Sawyera alebo Ceste slepých vtákov. Úspech slávil hneď s prvou výstavou roku 1939. O tri roky neskôr sa stal jedným zo zakladateľov Skupiny 42, ktorá sa sformovala ako združenie umelcov a teoretikov s vedúcimi osobnosťami Hudečkom a Grossom. Jeho členovia sa v duchu článku Jindřicha Chalupeckého "Svet, v ktorom žijeme" sústredili vo svojej tvorbe na mesto a vzťah človeka a priemyselnej civilizácie. Chalupecký vychádza z už predtým sformulovaného presvedčenia o kríze moderného umenia, ktorú nevyriešila ani "ryzí konstrukce" bezpredmetného umenia, ale ani "jednotvárné možnosti autentických projevů podvědomí", ktoré ponúkol Bretonov surrealizmus. Kríza modernizmu je preto podľa neho hlbšia, je dôsledkom krízy moderného človeka: "Hle, moderní člověk, opuštěný novou vědou... opuštěný náboženstvím... člověk proměnivší se v bezvládné kolečko společenského stroje, tvrdošijně rozběhlého jako bláznové perpetuum mobile, redukovaný na dvě data, den narození a den úmrtí, mezi nimiž není nic, nic než pár bláhovostí...". Jediným východiskom pre súčasného človeka-umelca je prijať fakt absurdity individuálneho bytia, žiť naplno život s vedomím straty jeho vyššieho zmyslu i keď zostane "tragickým hrdinom trvajícím mezi Bohem a nicotou a odpírajícím oběma, těm dvojjediným, zůstane nesmyslným a zofalým pokusem, být si sebe vědom... aniž bude moci kdy pochopit důvod a smysl svého chtění... Žít. Vrátit člověka záhadě, zmatku, životu". Znamenalo to "začít nový život... A život se začíná vždy znovu v příchodu zmatku a temnot. Až tajemství, dozřeno, stane se úplným, ohromí jasem... Stavši se úplným, přestane být tajemstvím, stane se zřetelným bytím, věcí prostou a samozřejmou, uskutočněnou věcí života... Nadrealizmus ukázal, že básnikem není odborník ve veršování, malování, skládaní hudby a tak dále. Je to člověk zvláštní intezity životní: více než kdo jiný zasahován viděním...".
Zoznam diel autora: