12. November 2013, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 24 000,- € Mamičkin miláčik. 1945. Olej na plátne. 68 x 47,5 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
23 000,- € Les od Oravíc. Okolo 1923-24. Olej na hrubom plátne. 80 x 52 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
18 100,- € Cestou na pašu. Okolo 1922-23. Olej na plátne. 70 x 70 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
14 700,- € Uspávanka. Okolo 1930 – 35. Olej na plátne. 83 x 66 cm. (95. zimná aukcia, 7. 12. 2010)
10 290,11,- € Ženy na poli. Okolo 1935-37. Olej na plátne. 71 x 82 cm. (32. letná aukcia, 4. 6. 2002)
8 630,42,- € Z kostola. Okolo 1935-37. Olej na plátne. 62 x 53 cm. (25. jarná aukcia, 20. 3. 2001)
10 000,- € Starec. Okolo 1918-19. Olej na plátne 97 x 68, 5 cm. (107. večerná aukcia , 13.11.2012)
Biografia: Narodil sa 21. 5. 1879 vo Viedni, zomrel 3. 8. 1952 v Bratislave. 1894-96 študoval na súkromej škole maliara Záhorského v Prahe, 1896-98 na Umelecko-priemyselnej škole v Prahe (prof. Liška), 1898-1900 na Kráľovskej akadémii výtvarných umení v Drážďanoch (prof. Walter, Bantzer, Pohle). 1901-2 bol na študijnom pobyte v USA (pôsobil u P. Rovnianka v Národnom slovenskom spolku v Pittsburghu, zúčastnil sa na výstave Carnegieho ústavu a usporiadal individuálnu výstavu vo Wunderlyho salóne). Od 1902 žil v Skalici, 1903 spoluzakladateľ Grupy uhorsko-slovenských maliarov. 1905 sa usadil vo Vinosadoch-Malom Tŕní, 1908 sa presťahoval do Pezinka, 1911 do Petržalky. 1911-32 mal v Bratislave súkromnú maliarsku školu. 1919 spoluzakladal Spolok slovenských umelcov, 1921 Umeleckú besedu slovenskú. 1941 po odchode M. Benku pôsobil ako vedúci Oddelenia kreslenia a maľovania bratislavskej SVŠT, 1946-50 profesor na Pedagogickej fakulte UK v Bratislave. Samostatne vystavoval v Uherskom Hradišti (1898), Pittsburghu (1902), Luhačoviciach (1908), Bratislave (1911, 1933, 1939, 1948), Lounoch (1912), Příbrame (1912), Ostrave (1913), Slanom (1913), Martine (1914, 1931), Banskej Bystrici (1934), Nových Zámkoch (1935), Rimavskej Sobote (1935), Levoči (1936), Michalovciach (1936), Prešove (1936), Topoľčanoch (1936), Ružomberku (1937). Súborné výstavy mal v Bratislave (1953, 1980, Slovenská národná galéria) a Košiciach (1981, Východoslovenská galéria).
Literatúra: Wagner, V.: Gustáv Mallý. Bratislava 1952; Váross, M.: Gustáv Mallý. Bratislava 1964; Veselý, M.: Gustáv Mallý. Bratislava 1975; Váross, M.: Gustáv Mallý. Bratislava 1989; Bajcurová, K.: Gustáv Mallý. Trenčín
Poradové číslo: | 7 |
Odhadovaná cena: | 9 500 - 12 000 € |
Konečná cena: | 9 500 € |
Rok: Okolo 1910 - 14
Technika: Olej na plátne (pôvodná adjustácia)
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 83 x 75 cm
Značené: Značené vpravo dole "G. Mallý".
Popis:
Súkromná zbierka v Čechách.
„STAREC (NA PRIEDOMÍ)“ je galerijným dielom ranej tvorby Gustáva Mallého. Osobnosť a osobitosť Gustáva Mallého v generačnom i sociografickom modelovaní dejín našej modernej maľby nemohla byť vlastne nikdy náležite zhodnotená: "... dielo Gustáva Mallého sa len zriedkavo uvádza medzi tvorivými vrcholkami slovenského maliarstva prvej polovice dvadsiateho storočia. Naproti tomu Mallý býva spravidla na prvom mieste v chronologickom zreťazení osobností, ktoré sa najväčšmi zaslúžili o rozvoj našej výtvarnej kultúry". (Marian Váross). Mallý až v roku 1927 (teda vtedy, keď Benka uzavrel najdôležitejšie obdobie vlastnej heroizačnej žánrovej koncepcie) a potom hlavne začiatkom tridsiatych rokov sa prvý raz i naposledy pokúsil o obmenu monumentalizácie ľudového žánru (Slovenské hody, okolo 1927; Svadba na dedine I, okolo 1930; Svadba na dedine II, okolo 1930; Veselica na dedine, 1931). Mallého svadby, hody, veselice, oberačky sa však nestali požadovanou oslavnou idylou, symbolickým povýšením folklórnej nedeľnosti. Jeho pozitivistický umelecký naturel dokázal vykladať ľudovú realitu len v jej prvoplánovej, nesymbolickej podobe. A tak sa cez epické zámery, žoviálne rozprávačstvo presadili skôr sociografické zámery, vyúsťujúce do isto neželanej ironizácie a grotesknosti. Mallého kompozície odkazovali ani nie tak k Benkovi, ako skôr oživovali maliarovu secesno-expresívnu epizódu rokov 1918--1919. V nej definitívne uzavrel vlastný predprevratový žánrizmus priamočiarym naturalizmom, váhajúcim medzi sociálnou kritikou a ilustratívnou ponáškou na ľudovú baladu (Dedinský zaklínač, okolo 1919; Na návrší pod kostolíkom, okolo 1919; V studienke straší, okolo 1919; Rozprávkový strom, okolo 1919).
Zoznam diel autora: