12. November 2013, 19:00
Poradové číslo: | 14 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1901
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 57,5 x 44 cm.
Značené: Značené vľavo hore "Štúdia ženského aktu I. G. Mallý"
Ďalšie vlastnosti: Predajná cena na dožiadanie.
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Dielo je publikované in: Abelovský, J., Bajcurová, K.: Zbierka Bohumila Hanzela. Trenčín 2012.
„ŠTÚDIA ŽENSKÉHO AKTU“ je zberateľsky zaujímavým dokladom mladíckych skusovaní a hľadaní Gustáva Mallého. Vtedy doplnil kaleidoskop zdrojov nášho luminizmu a impresionizmu o ďalšie stredoeurópske kultúrne centrum -- nemecké Drážďany. Tamojšie školenie podmienilo jeho rané dielo, v ktorom "prevládal záujem o interiérové svetlo nad záujmom o farbu" (Priadka, okolo 1905; Šijúca starenka, 1907). Rigoróznosť akademickej práce s obrazovým svetlom sa v nezmenenej podobe potom preniesla i do Mallého žánrových obrazov (Žobrák, 1906; Babie leto, 1906--1910; Západ slnka v Pezinku, okolo 1910). V predvojnovom období bol Mallý skôr programový figuralista v duchu úprkovského ľudového žánru a plenéru sa venoval len okrajovo. Niekedy na prelome rokov 1910--1911 maľoval Večernú modlitbu, kde vrcholila jeho závislosť od nemeckého luminizmu umelého svetla, ktorú jeho monografista Marián Váross bližšie štýlovo charakterizoval ako "tvrdý sloh". Z aspektu našej problematiky sú preto dôležitejšie Mallého maľby s námetmi z okolia bratislavskej Petržalky vznikajúce až po roku 1911. Ustupujúca žánrovosť v nich uvoľnila priestor pre voľnejšie a nepopisné rukopisné a svetelné kompozičné narábanie blízke niektorým efektom impresionizmu (Listnatý les, okolo 1912; Krajina s rybníkom, okolo 1913). V tejto súvislosti je zaujímavé, že aj Benkove profesionálne začiatky taktiež poznačili krátke epizodické kontakty s impresívnou slohovosťou (v tej podobe, ako mu ju sprostredkoval ateliér Kalvodovej pražskej súkromnej školy, ktorú Benka navštevoval v rokoch 1910--1914). I keď tento vplyv pretrval až takmer do roku 1920, prísnejším meradlám štýlu zodpovedajú len elegické krajinky, ktoré vznikali v prvých dvoch rokoch pražských štúdií (Krajina s rybníkom I, 1910; Krajina so stromami, 1911; Motív z moravskej dediny, 1911; Stromy nad vodou 1912).
Zoznam diel autora: