12. November 2013, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 1 174 746,- € Tobiáš a anjel. Olej na plátne. 26,5 x 38,5 cm. New York 2001
620 130,- € Diana a Acteon. Olej na plátne. 20 x 26 cm. Londýn 2005
599 719,- € Alpheus a Arethusa. Olej na plátne. 30 x 37 cm. New York 2000
442 941,- € Bathsheba pri kúpeli. Olej na plátne. 53 x 40 cm. Londýn 1990
334 451,- € Fyzik. Olej na plátne. 39 x 29 cm. New York 1999
Biografia: Narodil sa 15. 5. 1625 v Camerane, zomrel 15. 12. 1713 v Ríme. Je považovaný za najvýznamnejšieho predstaviteľa klasicizujúcej línie rímskej maliarskej školy v období vrcholného baroka. Ako 11-ročný v roku 1636 odišiel do Ríma, do maliarskej dielne Andrea Sacchiho. Jeho najstaršia známa práca je Madona so skupinou svätcov z farského kostola v Camerane pochádzajúca z obdobia pred rokom1650, ktorá je ešte silne ovplyvnená tvorbou učiteľa. V roku 1650 sa zoznámil s dielom Coreggia, ktoré na neho silne zapôsobilo. Maratti sa oprostil sa od vplyvu A. Sacchiho a vytvoril svoj vlastný maliarsky rukopis, ktorý na dlhé obdobie ovplyvnil tvorbu viacerých súčasníkov a nasledovníkov. V Ríme vytvoril už v tomto ranom období viacero oltárnych obrazov a fresiek (napr. fresky pre kostol sv. Isidora 1652 – 1657). V 60-tych rokoch sa stal už jednou z vedúcich osobností rímskeho maliarstva a okrem náboženských námetov sa stal významný aj ako portrétista (Portét kardinála Antonia Barberiniho, 1660) a maliar scén z antickej mytológie. Od 70-tych rokoch začal maľovať dynamické monumentálne kompozície, vyznačujúce sa uvoľneným rukopisom a odvážnejšou farebnosťou (Madona so sv. Františkom a Jakubom, Rím, S. Maria di Montesanto, 1686-1689, Vízia sv. Karola Boromejského, Rím San Carlo al Corso, 1890). Okolo roku 1700 sa v jeho tvorbe začína opäť objavovať vplyv významných umelcov (Pietro da Cortona, Rembrandt). V roku 1706 prestal v dôsledku choroby maľovať a sústredil sa na prácu so svojimi žiakmi. Bol známy aj ako reštaurátor (Raffaelove fresky) a grafik.
Literatúra: Peter Dreyer: Notizen zum malrerischen und zeichnerischen Oeuvre der Maratta-Schule Giuseppe Chiari – Pietro de´Pietri – Agostino Masucci. In: Zeitschrift für Kunstgeschichte, 1971, str.184 – 207; Giancarlo Sestieri: Pittura Romana della Fine del Seicento e del Settecento. Toríno 1994; Ellis Waterhouse: Roman Baroque Painting. Edinburgh. 1976
Poradové číslo: | 19 |
Odhadovaná cena: | 25 000 – 30 000 € |
Konečná cena: | 26 000 € |
Rok: Okolo 1710-20
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 75 x 100 cm.
Značené: Neznačené
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Dielo bolo zakúpené medzi dvoma svetovými vojnami pôvodným majiteľom v umeleckom obchode v Taliansku, potom bolo prevezené do Rakúska (pozri pečiatku na zadnej strane obrazu). V tridsiatych rokoch 20. storočia bolo reštaurované v Drážďanskej štátnej galérii, kde aj bolo pri tejto príležitosti atribuované Carlovi Marattovi.
„MADONA S JEŽIŠKOM, SV. JÁNOM KRSTITEĽOM A SV. KAROLOM BOROMEJSKÝM“ je vynikajúcim príkladom talianskej barokovej maľby. Farebnosť s použitím teplých tónov hnedej a okrovej v kontraste k jasne červenej, modrej a bielej farbe je charakteristická pre záverečnú fázu tvorby Carla Marattiho. Rukopis, charakteristické črty fyziognómie zobrazených postáv (typické mäkké ale výrazné článkovanie prstov, charakteristická anatómia obnažených detských tiel), dôraz na gestá rúk ako aj samotný spôsob zobrazenia námetu priamo poukazujú na vzťah s jeho tvorbou (Gloria dei santi Ambrogio e Carlo, škica k nástennej maľbe z roku 1685-1690, kde sa vyskytuje aj jedna z viacerých obmien postavy anjela s tabuľkou). Dielo ak iste z poslednej tvorivej fázy autora priamo súvisí s dielami jeho žiakov, čo možno vyčítať z množstva zachovaných prípravných kresebných štúdií a grafík, v ktorých sa objavujú veľmi príbuzné detaily ale aj kompozičné riešenia. Fyzikálno-chemický prieskum obrazu odobratých vzoriek farebných vrstiev dokázal pri zelenej a červenej vrstve prítomnosť starých prírodných pigmentov, používaných v maliarstve 16. a 17. stor. (červená: zmes rumelky a červeného organického farbiva, zelená: zelená prírodná hlinka (seladonit), okry a olovená beloba), ktoré boli v 18. stor. vystriedané syntetickými pigmentami. Na diele bola počas analýzy dokázaná aj tzv. pruská modrá, používaná až od roku 1724, čo znamená, že dielo bolo po autorovej smrti manipulované s niektorým z jeho nasledovníkov. Predkladané galerijné dielo Madona so sv. Karolom Boromejským možno teda s určitosťou považovať za participatívne dielo Carla Marattiho s jedným z jeho bezprostredných žiakov (Pietro de´Pietri, Agostino Masucci, Giuseppe Chiari).
Zoznam diel autora: