12. November 2013, 19:00
Poradové číslo: | 71 |
Odhadovaná cena: | 7 000 - 9 000 € |
Konečná cena: | 6 000 € |
Rok: 1965
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 34 x 29 cm.
Značené: Značené vľavo hore "P. Matejka"
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku.
„ZAMYSLENÁ“ je dielom neskorej tvorby Petra Matejku. Podľa Zuzany Bartošovej: “… z celej povojnovej etapy možno vyčleniť roky 1956 – 1958, 1965 – 1966 a posledné roky jeho života ako výraznejšie maliarske… z konca štyridsiatych rokov si ponechal čiernu kontúru obopínajúcu tvar a organizujúcu obrazovú plochu, rovnako ako priame farebné tony, ktoré v žiarivých presvetlených stretnutiach kladie väčšinou plošne. Nasledujúce, výraznejšie maliarske obdobie v polovici šeťdesiatych rokov toto smerovanie potvrdilo… charakterizuje ho voľne plynúca čierna kontúra, veľký, monumentálny tvar a v ňom plošne položená čistá farba. V tomto období možno v jeho tvorbe … vybadať aj spätný vplyv pedagogickej činnosti. Hoci už v raných Matejkových dielach nechýbala veľkorysosť v podaní figuratívneho, teraz, ako profesor školy monumentálnej maľby uprednostňuje ozajstný rozmach kompozície na veľkej ploche plátna a tým smerom orientuje nielen mladých poslucháčov, ale aj časť vlastnej tvorby…”. Sumárne možno teda konštatovať, že záverečné dielo Petra Matejku definitívne potvrdilo, že alegorický podtext sa pre jeho umenie už stal nadbytočným, bránil čisto maliarskym zámerom. Maliarske dielo prestalo byť kompromisom medzi "artistným" a "skutočnostným". Podľa zákonitostí moderného obrazu je už celkom jednoznačne a prísne vnútorne usporiadaným, do seba uzavretým výrazom. Nezjavuje už citovú štylizáciu reality, tak uctievanú jeho generáciou, ale jej racionálnu obrazovú kvintesenciu: ".... okruh okolo Majerníka položil dôraz na temperament výrazu, hoci zároveň rešpektoval požiadavky a zákonitosti obrazovej výstavby. Mudroch zdôrazňoval právo a úlohu farby ako citovo bezprostrednejšej v porovnaní s kresbou. Nevan a predovšetkým Matejka znásobia účasť racionálneho, usilujú sa o intektualizáciu citu…" (R. Matuštík). Nájdené nové významy postupne provokovali i novú formu Matejkových diel. Odhodil už nepotrebné barličky magického šerosvitu a jeho funkciu pridelil plošnej, širokej čiernej kontúre, ktorá neznejasňuje tvar, ale razantne ho vyčleňuje a zároveň i rozhraničuje plochy pre umiestnenie svietivých drahokamov farebných plôch a plošiek. Týmto sa aj Matejka definitívne vzdialil od Mudrochovej koncepcie. Pre oboch vtedy ešte stále spoločný spor citu a intelektu sformuloval Matejka v celkom opačnom duchu: jednostranným zdôraznením neiluzívnej geometrickej osnovy kontúry, ktorým dodal farbe nie emotívne, ale skladobné značenie. Tým však zároveň podporil imanenciu, artistnosť vyznenia maliarskeho diela ako takého. Vývin maliarstva Petra Matejku v rokoch 1943--1944 nemal význam len osobného hľadania. Možno ho chápať v širších súvislostiach štýlového vývinu maliarstva generácie, ako najvýraznejší prejav obnoveného "hľadania poriadku", úpravy východiskovej maliarskej uvoľnenosti a nezáväznosti dôrazom na formálnu stránku maliarskeho obrazu. Tento proces sme už našli v skrytých sklonoch neskoršieho maliarstva Mudrocha, Hoffstädtera a ďalších. Nehovoriac o Šimerovej, ktorá bola od počiatku hlavnou generačnou nositeľkou tohto princípu. Dá sa vykladať i metaforicky, ako príznak "návratu stratených synov" do náručia otcov moderny, najmä k príkladu Galandu, ktorého napokon pre túto generáciu objavil už Ján Mudroch, jeden z jej profilujúcich vodcov. No najpodstatnejší dosah Matejkovej polemiky s inotajnou rečou maliarstva významných osobností generácie sa nachádzal v budúcnosti, ďalšom vývine najradikálnejších príslušníkov najmladšej generačnej vrstvy našej moderny -- pokolenia druhej svetovej vojny.
Zoznam diel autora: