12. November 2013, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 57 000,- € Kompozícia. 1950. Email na železnej platni. 78 x 230 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
47 135,36,- € Ateliér. 1937. Olej na plátne. 53 x 65 cm. (78. jarná aukcia, 11. 3. 2008)
30 000,- € Bez názvu. 1978-81. Olej, tempera na plátne. 139,5 x 166 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
20 746,20,- € Žena pri klavíri. 1935. Olej na plátne. 59 x 80 cm. (83. zimná aukcia, 2. 12. 2008)
20 700,- € Čítajúca. 1935. Olej na plátne. 65 x 44 cm. (108. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností , 04.12.2012)
13 200,- € Sediaca žena. 1935. Olej na plátne. 62 x 50 cm. (102. jarná aukcia výtvarných diel , 13.03.2012)
Biografia: Endre Nemes - Andrej Nemeš (pôvodným menom Nágel) sa narodil 10. 11. 1909 v Pécsvárade v Maďarsku, zomrel 22. 9. 1985 v Štokholme. 1911 sa s rodinou prisťahoval do Levoče, 1914 žil v Spišskej Novej Vsi, od 1924 v Maďarsku, 27 vo Viedni, potom opäť na Slovensku. 1928-30 pôsobil v Prahe ako novinový kresliar a karikaturista. 1930-35 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Nowak). 1931 premiérovo vystavoval s Prager Sezession. 1932-34 prispieval výtvarnými kritikami do pražského denníka Magyar Ujság. 1933 bol spoločne s Bauenfreundom na študijnom pobyte v Paríži. 1936 sa stal členom Umeleckej besedy v Prahe. V novembri 1938 emigroval do Fínska (1939-40 učiteľ na Slobodnej maliarskej škole v Helsinkách), odtiaľ bol 1940 vyhostený, odišiel do Švédska, azyl však dostal v Nórsku. V Oslo sa prihlásil ako dobrovoľník do nórskej armády. Po jej porážke ušiel do Loka Brunn vo Švédsku a napokon do Štokholmu. 1944-55 riaditeľ a učiteľ na Valands Konstskola pri múzeu v Göteborgu, od 1956 pôsobil v Štokholme. Samostatne vystavoval v Košiciach (1936 s Bauernfreundom), Prahe (1936 s Bauernfreundom, 1963 s Bauernfreundom) Ostrave (s Bauernfreundom). Súborné výstavy mal v Prahe (1966, 1971, 1982), Bratislave (1966, 1972), Ostrave (1971), Olomouci (1971). Od 1939 množstvo individuálnych výstav v západnej Európe a USA.
Literatúra: Oldenburg, A.: Nemes. Göteborg 1955; Starke, J.: Endre Nemes. Štokholm 1970; Milltroth, T.: Endre Nemes. Štokholm 1985; Mašín, J.: Endre Nemes. Praha 1987; Jančár, I.: Endre Nemes. Bratislava 2007.
Poradové číslo: | 62 |
Odhadovaná cena: | 35 000 - 40 000 € |
Konečná cena: | 34 000 € |
Rok: 1941
Technika: Olej na lepenke
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 60 x 50 cm.
Značené: Značené vľavo dole "Nemes Endre 41". Na zadnej strane "Endre Nemes 1941"
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Na zadnej strane obrazu nálepka s popisom diela z Liljevalchs Konshall Stockholm. Získané na aukcii z pozostalosti Endre Nemesa v Stockholme (2012).
„Hudobník – Muzika“
je galerijným dielom ranej tvorby Endre Nemesa. Už počas štúdií prijímal Nowakovo umelecké pôžitkárstvo a nadčasový maliarsky "klasicizmus" s dávkou kritického odstupu. Síce bez výhrad uznával učiteľovu toleranciu, modernistickú minulosť, jeho pedagogickú koncepciu však nepovažoval za celkom úplnú: "Nowak bol vzorný pedagóg, bez obvyklého autoritatívneho profesorstva, s veľkou maliarskou kultúrou a s jedinečným citom pre formu. Jeho maliarska minulosť, ...jeho kontakt s nemeckými expresionistami zo združenia "Brücke", jeho priateľstvo zo slávnymi "Blaue Reiter", s maliarom Kleem a inými, mu dodalo všestranný prehľad v súdobých výtvarných smeroch. Zdržanlivo sa choval vlastne len k surrealizmu, ktorý považoval za oneskorený romantizmus".A práve jediný vtedy ešte skutočne živý -izmus, surrealistický "temný prápor podvedomia" bol uhrančivou smernicou Nemešových začiatkov. Na výročných výstavách školy odovzdával daň školskej výuke senzuálnymi zatišiami a krajinami. V skrytosti však kreslil, maľoval oveľa priebojnejšie akvarely a gvaše. Namiesto Nowakom ponúkaného, obrazového usústavňovania vizuálnych senzácií vonkajšej reality sa -- podľa doktríny freudizmu -- vnáral do vlastného vnútra. Skúšal všetky známe surrealistické metódy, zviditeľňoval výrony oslobodeného podvedomia. Kreslil automaticky, bez sujetového zámeru, inšpiroval sa umením primitívov a duševne chorých. Viac než akadémia znamenalo pre rozvin jeho umenia priateľstvo, vášnivé diskusie s českými vrstovníkmi z pražskej Umeleckej besedy, budúcimi protagonistami "Skupiny 42" -- Františkom Hudečkom, Františkom Grossom a najmä ich "domácim" teoretikom Jindřichom Chalupeckým. To však prinieslo i včasný odklon jeho cesty od nadrealizmu ortodoxného razenia. Išlo o to, že Chalupecký a jeho druhovia mali zvláštny odstup od internacionálneho surrealizmu ako "pokusu o vytváření mezinárodní organizace kulturní", v rámci ktorého sa "mimofrancouzské expozitury nadrealistické... ochotně podrobují ideologickému dozoru skupiny mateřské…". Už roku 1936 vzniká olejomaľba Sediaci maliar pred maliarskym stojanom, prinášajúca úplne protikladné kompozičné princípy. Predovšetkým -- plocha obrazu sa prelamuje do plne rozvinutého, trojrozmerného priestoru. Jeho hĺbka je ešte zdôraznená tradičným, renesačným motívom šachovnicovitej dlážky ateliéru. Priestorová ilúzia sa však nestáva miestom sprítomnenia všednej "reality". Štýlovú "umelosť", exkluzivitu predchádzajúcich diel nahradila exkluzívna ikonografia: prvý raz vstúpil do sveta Nemešových obrazov motív "človeka bez kože". Stal sa poznávacím znamením celého radu ďalších diel roku nasledujúceho (Miestnosť s antickými sochami, 1937; Maliar a žena, 1937; Pomník básnika, 1937; Hudobný skladateľ, 1937). Princíp súbežnej významovej kontroverzie i magického zrastania ľudského a predmetného sa potom preniesol do posledného okruhu Nemešovej maľby pražského obdobia. Figúry žien -- sochy madon sa podľa princípov veristického surrealizmu prestupujú s fragmentmi architektúry starej Prahy (Madona s dáždnikom, 1938; Pražská madona, 1938; Pražská nevesta, 1938; Pražská madona so šijacím strojom, 1938; Pražská pieta, 1938). Až teraz získala Nemešova maľba čitateľný spoločenský rozmer. O nič menej však nebola pesimistickejšia. Existenciálne zvútornenie sa len konkretizovalo v otvorenej vízii konca jednej kultúrnej epochy.
Zoznam diel autora: