12. November 2013, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 8 888,- € Zátišie s ovocím. Olej na dreve. 27 x 22 cm. Budapešť 2007
8 500 ,- € Kvety a ovocie. Olej na dreve. 24 x 27 cm. Viedeň 2011
7 940,- € Zátišie s kvetmi. Olej na plátne. 29,5 x 24 cm. Budapešť 2001
6 403 ,- € Zátišie s hroznom. Olej na plátne. 17 x 21 cm. New York 1986
4 482 ,- € Zátišie s ovocím. Olej na plátne. 31 x 47 cm. Viedeň 1994
Biografia: Narodil sa v Nagykároly v roku 1815, zomrel v Düseldorfe v roku 1871. Jeho otec József bol tiež maliar. Študovať začal v Budapešti, v roku 1832 sa zapísal na akadémiu vo Viedni. Svoje dielo vystavil prvýkrat v roku 1842 vo Viedni, neskôr žil v Temešvári v Sedmohradsku, kde maľoval predovšetkým obrazy podľa predlôh starých majstrov. Odsťahoval sa do Peterburgu a Düseldorfu a takmer výlučne sa venoval maľovaniu zátiší. Popri maľovaní si otvoril aj fotografický ateliér.
Literatúra: Veszprémi, N.: Borsos József Festo és fotográfus (1821-1883). MNG, Budapešť 2009; Mikó, A. (ed.): Jankovich Miklós (1772-1846) gyüjteményei. Budapešť 2002
Poradové číslo: | 48 |
Odhadovaná cena: | 8 000 - 9 000 € |
Konečná cena: | 8 600 € |
Rok: 1852
Technika: Olej na dreve
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 92 x 76 cm.
Značené: Značené vpravo dole "Adalbert Schäffer pix 852".
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Na zadnej strane zberateľská vosková pečať s monogramom "AS" a fragment dobrozdania z 19. storočia, potvrdzujúceho pravosť diela
„ZÁTIŠIE S KALICHOM MIKLÓSA JANKOVICHA“ je skutočne ojedinelým príkladom maliarstva zátiší 19. storočia a dokladom záujmu o minulosť a zbieranie starožitností a výtvarného umenia. V umení 19. storočia sa v rámci rozvoja žánrov stretávame aj s takým druhom zátišia, ktoré zobrazuje zlatnícke a slonovinové práce zo 16. a 17. storočia a ktoré vzhľadom na predmet svojho záujmu nazývame „historickým zátiším.“ Pôvod tohto typu siaha k holandskej maľbe počnúc 15. storočím, ide teda o biedermeierovský revival nizozemskej maľby, ktorá sa u nás udomácnila predovšetkým vďaka Josefovi Danhauserovi, Georgovi Waldmüllerovi a Friedrichovi von Amerling. V Uhorsku sa maľovaniu zátiší programovo venoval József Borsos (1821-1883), ktorého tvorbu vďaka jeho pôsobeniu v Budapešti poznáme lepšie ako Schäfferovu, ktorého zaviali objednávky a lepšie podmienky pre život do zahraničia, kde sa stal vyhľadávaným majstrom. Sila jeho diel spočíva v presvedčivom maliarskom prejave a precíznej maľbe tvarovo náročných predmetov z rôznych materiálov a povrchových daností, čo môžeme v istom zmysle považovať za kladenie maliarskych výzviev a ponúkaný obraz za umelcovu artistnú exibíciu. Veľká väčšina tzv. historických zátiší zachytáva predmety, ktoré dnes nedokážeme identifikovať, hoci s veľkou pravdepodobnosťou ide o konkrétne zbierkové (muzeálne) kusy. V roku 1851 Schäffer namaľoval obraz so zbierkami Uhorského národného múzea (kat. MNG 1981, č. 420, súkromný majetok). O rok neskôr vzniká predkladaná kompozícia, ktorej stredobod tvorí kalich z pštrosieho vajca, ktorý sa do múzea dostal v roku 1837 ako súčasť Prvej zbierky osvietenca Miklósa Jankovicha (1772-1846). Bohužiaľ objednávateľ diela nám nie je známy, no či on či sám maliar, význam a hodnotu zachyteného augsburského kalichu od Johannesa Lenckera I. (1570-1637) si musel dobre uvedomovať. Vzácnemu zlatníckemu dielu venuje divák vďaka spôsobu komponovania i miernemu potlačeniu ostatných častí najväčšiu pozornosť. Ďalšie predmety z maľby sa identifikovať nepodarilo, s určitosťou však môžeme povedať, že tieto z Jankovichovej zbierky nepochádzajú.
Zoznam diel autora: