12. November 2013, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 10 456,08,- € Červený a čierny. 1982. Gvaš, fixka na papieri. 70 x 56 cm. (19. jarná aukcia, 28. 3. 2000)
9 294,30,- € Traja v rozhovore. 1982-84. Tempera, gvaš na papieri. 60 x 44 cm (63. jarná aukcia, 28. 3. 2006)
8 464,45,- € Hudobníci. 1979-83. Pastel, fixka, tempera na papieri. 60 x 45 cm. (14. jarná aukcia, 16. 3. 1999)
8 200,- € Dva akty. 1980-91. Tempera na papieri. 61 x 45 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
8 000,- € Muzikanti - Bacchanálie. 1983. Gvaš, tempera na papieri. 60 x 45 cm. (109. jarná aukcia výtvarných diel, 19.03.2013)
8 000,- € Traja.1979. Tempera, gvaš, koláž, kombinácia kresbových techník na papieri. 60 x 45 cm (107. večerná aukcia , 13.11.2012)
Biografia: Narodil sa 12. 12. 1902 v Liptovskom Mikuláši, zomrel 13. 1. 2001 v Tuscone (USA). 1921-24 navštevoval večerné kurzy Krónovej kresliarskej školy v Košiciach. 1924-25 študoval v súkromnej škole G. Mallého v Bratislave. 1925-32 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe, 1925-26 na maliarskej škole J. Obrovského, potom v grafických špeciálkach M. Švabinského, J. Rambouska, T. F. Šimona. 1932-33 študijný pobyt v Paríži, 1933 strávil kratší čas v Bretónsku. Od 1933 žil v Prahe. 1937 odcestoval do Mexika. Tu pôsobil na Škole knižných umení v Mexico City. 1942 odišiel z Mexika do USA, žil v New Yorku. V októbri 1946 sa vrátil do Československa. 1946-47 pedagogicky pôsobil na Oddelení kreslenia a maľovania SVŠT a na Pedagogickej fakulte UK v Bratislave. 1948 sa stal predsedom Spolku umelcov a priateľov grafiky. V septembri 1948 odcestoval do Paríža, odkiaľ sa vrátil späť k rodine do USA. Žil v Bryn Mawr pri Philadephii. Menovaný čestným členom Sociedad Mexicana de Grabadores. Samostatne vystavoval v Bratislave (1932 s Alexym, Palugyayom a Bazovským), Prahe (1934), Martine (1935), Mexico City (1938), San Francisku (1938). 1942-1945 mal výstavy v Mexiku, Baltimore, Chicagu, Los Angeles, Oaxaca (Mexiko), Havane, Philadelphii, Washingtone, Montreali, Londýne. Ďalšie samostatné výstavy - Paríž (1948), Litoměřice (1964), Bratislava (1966), Washington (1968, spolu s O. Kokoschkom). Súborné výstavy - Bratislava (1947, 1963, Slovenská národná galéria, 1977, 1992, Slovenská národná galéria), Banská Bystrica (1947), Praha (1978, Národní galerie).
Literatúra: Šefčáková, E.: Koloman Sokol. Bratislava 1963; Roll, D.: Sokol. Tvorba z rokov1972-1976. Bratislava 1977; Zmetáková, D.: Koloman Sokol. Výběr z celoživotního díla. Kat. výst. Praha, Národní galerie 1978; Jančár, I.: Koloman Sokol. Bratislava 1998.
Poradové číslo: | 37 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1939-40
Technika: Mastný pastel, šelak na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 40 x 26 cm.
Značené: Značené vľavo dole "KS 39", vpravo hore "K. Sokol 40 Mexico DF"
Ďalšie vlastnosti: Predajná cena na dožiadanie.
Popis:
Súkromná zbierka na Slovensku. Dielo pochádza z pozostalosti významnej slovenskej etnografky a kultúrnej činovníčky Dr. Soni Kovačevičovej.
„MEXIČAN“ je galerijne a zberateľsky mimoriadne cenným dokladom tvorby Kolomana Sokola z jeho najlepšieho, mexického a potom amerického, obdobia rokov štyridsiatych. Tú spoznala širšia domáca verejnosť až roku 1946 na súbornej výstave, ktorú mu usporiadal Blok slovenských výtvarných umelcov v Bratislave. Vystavil na nej aj pomerne neveľký súbor 28 obrazov, v ktorom premiérovo ukázal viaceré kľúčové diela z rokov 1938-1946. Z odstupu času je nepochybné, že Sokolovo umenie sa práve v tom čase pridalo k viacerým ďalším, rovnako orientovaným podnetom pre štýlovú a myšlienkovú úpravu programu dvoch najmladších generácií našej maľby. Potvrdzuje to aj všeobecné dobové presvedčenie, že Sokolovým návratom došlo k zhode dvoch výtvarných koncepcií, rozvíjajúcich sa dovtedy bez možnosti kontaktov a blízkych len onou zvláštnou schopnosťou výnimočných umeleckých osobností intuitívne reagovať na podnety "ducha doby". Na jednej strane tu bola ikonografia vojnovej tvorby majerníkovskej vetvy generácie, inotajnej reči jej zástupov putujúcich ľudí, vojnových vyhnancov, ľudí (či ľudstva) bez domova a bez nádeje. Sokolova mexická kresba rokov 1940--1941 ponúkala až neuveriteľne podobné riešenia v scénach pohrebných sprievodov, významovo mnohoznačných zhlukov anonymných postáv mexických vidiečanov vo vyprázdnenom, neindetifikovateľnom priestore (Munumeto - Nad mŕtvym druhom, 1940; Patio, 1940; Entiero, 1940). Tajomná mágia do vlastného vnútra zahľadených, akoby slepých ľudských tvárí, portrétov mŕtvych indiánov, starých žien bola pre Sokola zasa predovšetkým podobenstvom smrti, zániku, večnosti (Mŕtvy indián, 1940; Nárek, 1940; Plačúca žena, 1940). Rovnako ako nádherné, zlatými odleskami žiariace akty žien boli skeptickým symbolom pominuteľnosti, dočasnosti ľudského žitia (The Golden lady, 1940; Sediaca žena, 1940; Plačúca žena, 1940), ale aj pritakaním optimistickému vedomiu jeho neustáleho sa obnovovania (Matka s dieťaťom, 1940).
Zoznam diel autora: