12. November 2013, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 3 485,36,- € Torzo. 1988. Bronz. 4/5. Výška 86 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
3 319,39,- € Sediaca. 1982. Bronz, mramorový podstavec. Výška 49 cm. (34. jesenná aukcia, 1. 10. 2002)
3 186,62,- € Plavkyňa. 1984. Bronz. 3/5. Výška 112 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
3 186,62,- € Smútok. 1972-75. Bronz. 4/5. Výška 92 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
2 900,- € Smútok. Okolo 1972-75. Bronz, mramorový podstavec. Výška 96 cm. (96. jarná aukcia, 8. 3. 2011)
2 522,74,- € Sediaca. Okolo 1970. Bronz, v. 38 cm. (78. jarná aukcia, 11. 3. 2008)
Biografia: Narodil sa 31. 12. 1928 vo Vinosadoch, zomrel náhle 13. 9. 1988 v Tarragone (Španielsko). Študoval na SŠUP v Bratislave (prof. T. Lugs), 1950-55 na Vysokej škole výtvarných umení na oddelení figurálnej plastiky (prof. J. Kostka). Žil v Bratislave.
Literatúra: Malý slovník slovenských výtvarných umelcov, SFVU 1981, kat. Šesťdesiate roky. SNG Bratislava 1995. Kostrová, Z.: Paľo Tóth. Q - ex. Trenčín 2008; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Zbierka Bohumila Hanzela, Trenčín 2011; MOJŽIŠ, Juraj: Galandovci 1. Trenčín 2003; Mojžiš, J.: Galandovci 2, Trenčín 2004, s. 295;
Poradové číslo: | 78 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1988
Technika: Bronz (3/5)
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: Výška 86 cm.
Značené: Značené
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. K dielu je priložené dobrozdanie manželky umelca A. Sigetovej zo dňa 15. 12. 2003, potvrdzujúce autorstvo a poradové číslo odliatku. Socha bola reprodukovaná na obálke monografie umelca in: Kostrová, Z.: Paľo Tóth. Q - ex. Trenčín 2008. Publikované in: Abelovský, J., Bajcurová, K.: Zbierka Bohumila Hanzela, Trenčín 2011, s. 251; Mojžiš, J.: Galandovci 2, Trenčín 2004, s. 295.
„TORZO“ je galerijným dielom Paľa Tótha s doloženou edíciou bronzového odliatku. Ako člen Skupiny Mikuláša Galandu patril k časti ovplyvnenej civilnou poetikou s dôrazom na sprostredkovanie antropologických konštánt. Dominantnou témou jeho tvorby bola žena, v 60. rokoch striedal senzitívny lyrický tón a expresívnejším podaním, torzá „zauzľoval“, predlžoval, deformoval, uvoľňoval z optických väzieb (Ráno, 1964; Noc, 1965; Hlava, Úsvit, 1966). V 70. a 80. rokoch sa v jeho tvorbe prehĺbil sujetový moment, častejšie stvárňoval témy materstva (Matka s dieťaťom, 1975; Mierový motív, 1980) i klasické témy kúpajúcich sa žien (Na pláži I.-II., 1978; V kúpeľoch I.-III., 1984; Z pláže Perla Jonica I.-II., 1987). Ako sochár robustnej – archetypálnej – formy a graciózneho, subtílneho gesta, rozhľadený v európskom sochárstve (talianske filiácie), polemizoval s oficiálnym sochárstvom, bránil si svoju podobu figurácie: neopisnej, nadčasovo a všeľudsky rezonujúcej (Katarína Bajcurová).
Zoznam diel autora: