12. November 2013, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 18 600,- € Krajina II. 1990. Olej na preglejke. 84 x 104 cm. (93. jesenná aukcia. 5. 10. 2010)
17 426,81,- € Leto. Okolo 1963. Olej na plátne. 80 x 65 cm. (68. zimná aukcia, 28. 11. 2006)
14 400,- € Trio v parku. Okolo 1970 – 75. Olej na plátne. 75 x 60 cm. (91. aukcia súčasného umenia, 18. 5. 2010)
14 300,- € Osamelá v lese. Okolo 1970 – 75. Olej na sololite. 49 x 33 cm. (92. letná aukcia, 8. 6. 2010)
10 000,- € Letné ráno. 1974. Olej na plátne. 41 x 70 cm. (109. jarná aukcia výtvarných diel, 19.03.2013)
Biografia: Narodila sa 10. júna 1932 v Nových Zámkoch. Zomrela 2008 v Bratislave. 1950-1955 študovala na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. Mudroch). Viera Žilinčanová reprezentovala počas života naše výtvarné umenie na známych prehliadkach a festivaloch maľby v Bratislave, Košiciach, Trenčíne, Prahe, Brne, Havane, Krakove, Dusseldorfe, Stockholme, Bruseli, Berlíne, Paríži, Nice, Cagnes sur Mer, Berlíne, Zurichu, Montreali, New Yorku, kde získala medzinárodné ceny a uznania. 1956 sa zúčastnila na letnej maliarskej škole Oskara Kokoschku (Schule des Sehens). 1978 Grand Prix na IV. Medzinárodnom bienále maľby v Košiciach.
Literatúra: Váross, M. a kol: Slovník súčasného slovenského umenia. Bratislava 1967; Podušel, Ľ.: Viera Žilinčanová. Bratislava 2003.
Poradové číslo: | 79 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Okolo 1985 - 88
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 59 x 74 cm.
Značené: Značené vpravo hore "Žilinčanová".
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Dielo bolo získané terajším majiteľom priamo z ateliéru maliarky.
„TANEC“ je príznačným dielom zrelej tvorby Viery Žilinčanovej. V rodokmeni jej umenia nachádzame najmä viditeľný príklad verizmu umenia René Magritta a Paula Delvauxa. Tieto východiská neskôr „zjemňuje“ v mene lyrizácie „všedného“, čo rovnako dobre vyhovovalo nenásilnej akceptácii dobových požiadaviek „angažovanosti“ tvorby, ako aj požiadavkom domácej kririky, ale aj - v jej prípade - zahraničnej klientely. Žiadajúcej „moderný“ maliarsky tvar a zároveň ľúbivosť a významovú prístupnosť obrazu. Žilinčanovej parky s prechádzajúcimi sa, meditujúcimi, či (najčastejšie) muzicirujúcimi ženskými figúrami chceli zvestovať v zásade jednoduchú myšlienku. O jednote človeka a iniverza. Podvojnosť empírie a alegórie nachádzala v Žilinčanovej neskorých obrazoch východisko bližšie k nadčasovej lyrizujúcej poézii než k priamym narážkam na realitu doby. Navodzovali sa viac všeobecné humanistické postoje než nejaké metafory „o živote“. Uprednostňovala harmonizujúce riešenia, spočívajúce v prízvukovaní "večnosti" prírody, života. Príznačné je pritom, že predvádzanie takýchto sentimentálnych významov nakoniec celkom prekrylo štýlový radikalizmus pôvodných umeleckých zámerov. Generačne patrí k tzv. Nástupu 57, štýlovo a duchovne sa skôr kontaktovala s umením mladších vrstiev maliarstva druhej polovice šesťdesiatych rokov. Najmä s jeho alternatívnou (a zároveň marginálnou) líniou, vyznávajúcou imaginatívnosť, fantazijnú štylizáciu „reality“ (Albín Brunovský a jeho eklektici).
Zoznam diel autora: