03. December 2013, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 98 000,- € Akt ženy. 1932. Olej na plátne. 71 x 47 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
62 000,- € Pri rieke. Okolo 1950. Olej na plátne. 38 x 45 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
45 000,- € Portrét architekta.. Okolo 1962. Olej na plátne. 80 x 58 cm. (107. večerná aukcia , 13.11.2012)
42 000,- € Veronikina šatka. Okolo 1970-75. Olej na sololite. 66 x 36 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
34 000,- € Ženy v kaviarni. Okolo 1955. Olej na kartóne. 29 x 45 cm. (109. jarná aukcia výtvarných diel, 19.03.2013)
29 044,68,- € V meste. Okolo 1955-58 cm. Olej na plátne. 110 x 90 cm. (49. letná aukcia, 11. 5. 2004)
Vchod do Jeruzalema. 1948. Majetok SNG (O 1949)
Biografia: Narodil sa 28. 3. 1903 v Košiciach, zomrel 15. 4. 1985 tamže. 1922 sa zapísal na Vysokú školu ekonomickú v Budapešti. V tom istom roku prešiel na súkromnú Slobodnú výtvarnú, kresliarsku a maliarsku školu A. Podolínyiho v Budapešti. Vzápätí sa vrátil do Košíc, kde sa zamestnal ako úradník poisťovne. Od jesene 1922 navštevoval večerné kurzy kresliarskej školy E. Króna pri Východoslovenskom múzeu v Košiciach, kde 1924 s úspechom vystavoval na výročnej výstave poslucháčov. 1926-1928 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Réti). Štúdiá v druhom ročníku prerušil a vrátil sa do Košíc, kde žil až do konce života ako výtvarník v slobodnom povolaní.
Literatúra: Saučin, L.: Július Jakoby. Bratislava 1960; Marenčin, A.: Košický pustovník. Bratislava 1988; Abelovský, J.: Július Jakoby. Bratislava 1994; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1999.
Poradové číslo: | 62 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 25 000 € |
Rok: Okolo 1940 - 50
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 27 x 40 cm
Značené: Značené vpravo dole "Jakoby Gy"
Popis: „PROCESIA“ Júliusa Jakobyho patrí do série hedonistických kompozícií, fauvistických eurupcií jasu a priam “vesmírnych” harmónií človeka, prírody, univerza. Rozhodujúcu úlohu dostáva farebná pasta, rovnako aristokraticky vláčne nanášaná, ako plebejsky žiariaca hutnými pigmentami jakobyovského trojzvuku žltej, červenej a zelenej. Toto vzopätie senzuálnosti možno pozorovať už od začiatku päťdesiatych rokov v tradičnom mestskom žánri. Miesto rovravených, naráciou znejasnených “príbehov zo života” sa tu dostáva k slovu maliarske pôžitkárstvo, nezáväzné vychutnávanie optických predností námetu, koloristické senzácie slnkom presvetlených chvíľ pohody a odpočinku. Často v dielach plných podprahovej erotiky, zobrazujúcich milenecké dvojice, odpočívajúce či kúpajúce sa ženy. Pri všetkých týchto Jakobyho dielach si akosi nevdojak spomenieme na známu floskulu Henri Matissa o maliarstve, ktorého jedinou úlohou by malo byť vyjadrenie “rozkoše z jestvovania”.Začiatky Jakobyho umeleckého vývinu vyznačila séria pochmúrnych pohrebov a kalvárií. Kľúčovým okamihom Jakobyho maliarstva však bol až rok 1929. V niekoľkých významných dielach z tohoto a nasledujúcich rokov prebral príklad Cézanna. Bolo to však len kompromisné prijatie princípov neiluzívnej, protokubistickej výstavby obrazovej kompozície. Nebudovalo na stavebnej funkcii farebnej škvrny, ale na "valérovaní", prejemnelom rozmývaní olejovej farby, s ktorou maliar zaobchádzal akvarelovým spôsobom.
Zoznam diel autora: