03. December 2013, 18:00
Biografia: Narodil sa 7. 3. 1883 v Uhrovci, zomrel 4. 5. 1961 v Nemecku. Študoval päť rokov sochárstvo na Umeleckopriemyselnej škole v Budapešti (prof. Mátray) a roku 1908 na výtvarnej akadémii v Bruseli (prof. van der Steppen). 1933 sa svojimi prácami zúčastnil na založení Národnej galérie Slovenskej v Martine. Roku 1945 odišiel do Nemecka. Pôsobil v Budapešti, na Umeleckopriemyslovej škole v Paríži, potom znovu v Budapešti (v ateliéri sochára Zalu), neskôr návrhár a kreslič vo výšivkárskej dielni Weisovej továrne na ľanové výrobky v Kežmarku. V tom čase začal maľovať a osamostatnil sa ako výtvarník v slobodnom povolaní. 1933 sa svojimi prácami zúčastnil na založení Národnej galérie Slovenskej. Bol členom Spolku slovenských umelcov a pravidelne obosielal jeho výstavy. Jeho diela sa nachádzajú v zbierkach Slovenskej národnej galérie, Slovenského národného múzea, Galérie mesta Bratislavy, Galérie J. Jakobyho v Košiciach.
Poradové číslo: | 17 |
Vyvolávacia cena: | 3 000 € |
Konečná cena: | 4 200 € |
Rok: Okolo 1940
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 61 x 48 cm
Značené: Značené vľavo dole "Sovánka"
Popis:
„KMOTRA LÍŠKA“ je reprezentačným dielom Karola Sovánku. Tento umelec je v našom medzivojnovom maliarstve a sochárstve najvýznamnejším maliarom - špecialistom na maľby zvierat. Známym a uznávaným sa stal svojimi obrazmi zimných krajín a vedút, najmä však obrazmi lovnej a vysokohorskej zveriny a vo všeobecnosti poľovníckymi motívmi (okrem neho sa týmto sujetom sústavnejšie venovali len Gejza Kieselbach a v istom období Karol Ondreička). V medzivojnovom období boli jeho práce vysoko cenené (bol napríklad vo výbere vôbec najväčšej a najdôležitejšej reprezentatívnej výstavy súdobého slovenského výtvarného umenia roku 1938 v New Yorku). Z dnešného umelecko-historického pohľadu je Sovánkove dielo klasifikované v realisticky orientovanom prúde krajinárskej a figurálnej maľby, ktorý pokračoval v nádväznosti na silnú tradíciu postimpresívneho, luministického výtvarného názoru stredoeurópskeho maliarstva rozhrania storočí. V maliarskych prácach -- i zásluhou častého opakovania tých istých motívov -- dosiahol nepochybnú maliarsku rutinu, výtvarnú kultivovanosť a umeleckú presvedčivosť. Nikdy neupadol do gýčovitého sentimentu charakteristického pre bežný priemer maliarstva s poľovníckymi a zvieracími námetmi. Sovánka je maliar na solídnej úrovni a dá sa povedať, že nie je doteraz našou umeleckou históriou dostatočne docenený. Karol Sovánka je síce zastúpený v najvýznamnejších štátnych zbierkach, v súčastnosti však nachádzajú jeho diela uplatnenie skôr v starožitníckom a súkromnom obchode s výtvarným umením.
Zoznam diel autora: