11. Marec 2014, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 8 298,- € Zátišie s čajníkom, šálkou a fľašou. 1958. Olej na plátne, kašírované na kartóne. 29,5 x 38 cm. (47. jarná aukcia, 9. 3. 2004)
8 200,- € Morena s ovečkou. 1971. Kombinovaná technika na kartóne. 62 x 81 cm. (84. jarná aukcia,10. 3. 2009)
5974,- € Zátišie s petrolejkou a kanvicou. Okolo 1955-57. Olej na plátne, dubl. na lepenke. 37 x 48 cm. (59. jesenná aukcia, 4. 10. 2005)
5 000,- € Akt. 1971. Akvarel, farebné ceruzy, uhoľ, koláž na papieri. 49 x 49 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
3 983,- € Športové zátišie. 1984. Koláž a kombinácia techník na plátne. 130 x 99 cm. (58. letná aukcia, 14. 6. 2005)
3 600,- € Zátišie s mlynčekom. 1957. Kombinovaná technika na papieri. 47 x 58 cm.. (110. večerná aukcia , 23.04.2013)
Biografia: Narodil sa 20. 5. 1931 v Trenčíne. Zomrel 23. 9. 1998. 1950-1956 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. Čemický, Matejka, Fulla, Želibský). 1957 zakladajúci a profilujúci člen tvorivej Skupiny Mikuláša Galandu. 1966 Cena Cypriána Majerníka. 1958 jeho prvá súborná výstava zatvorená, výstavnú prieméru mal až roku 1965 v Galérii mesta Bratislavy. Zúčastnil sa na medzinárodných prehliadkach československého umenia v Paríži, Sao Paolo, Benátkach, Mníchove, Osake, Seville a New Yorku. 1999 bol ocenený in memorian cenou Martina Benku a Výročnou cenou Združenia A-R Christmas. Samostatne vystavoval v Bratislave (1966, 1987, 1990-95, 1998-2004), Budapešti (2000), Essene (1991). Jeho diela sú reprezentatívnym spôsobom zastúpené v SNG i vo významných zbierkach v zahraničí.
Literatúra: Slovník súčasného slovenského umenia, SFVU 1967; Malý slovník slovenských výtvarných umelcov, SFVU 1981; Matuštík, R.: Slovenské moderné maliarstvo 1945-1963. Bratislava 1965; Matuštík, R.: Andrej Barčík - Akty. Trenčín 2002.
Poradové číslo: | 180 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 9 500 € |
Rok: 1954
Technika: Tempera, koláž, kombinácia techník na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 44 x 55 cm
Značené: Značené vľavo dole "A. Barčík 54"
Popis:
„PRED ZRKADLOM“ je zberateľsky veľmi zaujímavé dielo Andreja Barčíka. Jeho rané „morandiovské“ diela sa totiž pre nastupujúcu mladú generáciu okolo roku 1957 stali symbolom nového nadviazania na výdobytky moderny. Podľa Evy Šefčákovej bol vtedy Barčík „... tým najinformovanejším a výtvarne najsamostatnejším, teda aj uznávaným ako spoločenská i tvorivá autorita. Z retrospektívy diela je zrejmé, že najväčšmi zo všetých pociťoval potrebu obnoviť stratený systém v maľbe – vniesť opäť zákon do tvarovej a farebnej skladby obrazu. ... Výstavu mladej generácie oboslal štyrmi zátišiami z kávových kanvíc, hrnčekov, misiek a lámp (1957), tvoriacich začiatok sebavýchovy k disciplíne a rozchodu s vplyvmi učiteľov. Okrem obdivu k tvarovému bohatstvu najskromnejších kuchynských rekvizít, ktoré tlmočí so zaujatosťou skutočného objaviteľa, vyčítame z podtextu týchto zátiší melancholický nádych absurdnosti. ... Barčíkov výtvarný program (očista motívu i jeho výtvarnej konkretizácie od podružností a návrat k maliarskej disciplíne) obviňovali z artizmu na jednej a z nedostatku estetickosti na druhej strane. Roku 1959 prestal Barčík maľovať. Vtedy už mal za sebou zápas s náhodilosťami, ku ktorým zvádzala expresionizujúca suverenita jeho kresliarskych začiatkov. Obdivoval taliansku metafyzickú maľbu a Morandiho, čo mu bolo vzorom výtvarnej striedmosti. Chcel zvládnuť staromajstrovské maliarske skúsenosti a až potom sa odvážiť na moderné výboje. Reagoval tak na rozmáhajúce sa diletanstvo, ktoré zaplavilo výtvarné siene, i na svoje začiatky u Zmetáka, keď pod vplyvom učiteľa nevdojak opovrhoval každou formou maliarskej elegancie...“.
Zoznam diel autora: