11. Marec 2014, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 2 100,- € Monument II.. 2012. Akryl na plátne. 170 x 220 cm. (111. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 11.06.2013)
2 000,- € Sthoor.. 2012. Akryl na plátne. 180 x 140 cm. (109. jarná aukcia výtvarných diel, 19.03.2013)
1 750,- € Bruce Lee. 2010. Akryl na plátne. 180 x 140 cm. (97. aukcia súčasného umenia, 17.05.2011)
1 700,- € All the pretty.... 2013. Akryl na plátne. 140 x 170 cm. (114. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností. Umelecká pozostalosť Ernesta Zmetáka, 03.12.2013)
Biografia: Matej Fabian sa narodil 23. 6. 1979 v Banskej Bystrici. 2005-2011 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, na Katedre maľby a iných médií, v IV. Ateliéri profesora Ivana Csudaia. Štúdium absolvoval diplomovým cyklom Predator. Od 2011 pokračuje v štúdiu na VŠVU ako doktorand v Kabinete kresby doc. Stanislava Bubána. 2011, 2012 finalista ceny Maľba roka. 2010 HENKEL Art Award, nominácia za Slovensko. Samostatne vystavoval: Na kosť Berlínskej model, Praha (2014), Termovisoin, Kabinett, Zlín (2012); Lone Wolf, Cub and World Champion (spolu s A. Dúbravským a K. Janečkovou), Aukčná spoločnosť SOGA (2012); Fear of the Dark, Kressling Gallery, Bratislava (2012); New Face in Hell, Hangár Tranzit ateliéry, Bratislava (2010); Release the Bats, Enter Gallery, Bratislava (2010), HORROR VACUI (s A. Dúbravským), projekt pre výročnú výstavu VŠVU - up - (to) – date v Galérii Médium (2009). ). Jeho diela boli prezentované na výberových zahraničných prezentáciách: No Borders - Appeal to Heaven, Dvorak Sec Contemporary, Praha, (2011). Autor je zastúpený v zbierke Galérie mesta Bratislava.
Literatúra: Barczi, Július: Lone Wolf, Cub and World Champion (katalóg výstavy). Aukčná spoločnosť SOGA, Bratislava 2012.
Poradové číslo: | 241 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 2 900 € |
Rok: 2014
Technika: Aryl, tuš na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 170 x 190 cm
Značené: Značené na zadnej strane "Fabian"
Popis:
„ICEBERG, AFTER C.D.F“
je reprezentačným dielom Mateja Fabiana. Na otázku, akú estetiku a vizualitu predstavuje a z čoho čerpá jeho tvorba je možné odpoveď hľadať hneď na niekoľkých miestach – v metalovej subkultúre 70-tych a 80-tych rokov, v informeli, vo filme Predátor, v lese, v neoexpresionizme, u Goseki Kojimu či v krčme. Táto zmes podnetov pretavená do svojského maliarskeho prejavu je dôsledkom poctivého štúdia, čím Fabiána možno zaradiť do skupiny “artist reasercher”. Nie je púhym pozorovateľom či hedonistom. Bádanie u neho prebieha v niekoľkých rovinách a jeho výsledky sa v dielach objavujú v rôznych podobách. Oblasti záujmu Mateja Fabiána možno vzhľadom na výsledný efekt rozdeliť na formálne a obsahové. Na vedeckej úrovni sa zaoberá vlastnosťami a charakterom maliarskych materiálov, vzťahu farby a plátna a zároveň s vážnosťou rieši otázku demonickosti a jej bytostí, odvrátených stránok života a strachu. Napriek tomu sú Fabiánove diela prekvapivo komunikatívne a ich pochmúrna sugescia v nás vyvoláva tie správne pocity napätia a drží nás v očakávaní vlastných reakcií. Maľby však v sebe nesú aj nemalú dávku ironizácie, ktorou ich autor dáva najavo svoj odstup a otvorenosť. Obrazy so zvláštnym vyžarovaním sú plné zvratov, pričom nestrácajú svoju argumentačnú silu a ponúkajú možnosť voľby na ceste hľadania ich odkazu. Fabián nás tak stavia pred obrazy s bohatou semantickou výbavou a s jasne formulovaným umeleckým názorom. Geniálna hra s viactvárnosťou, zjednotenou nezameniteľným výrazom nás posúva do rôznych levelov, kde sledujeme súboj hrdinov, padlých i vzkriesených bytí, odpadlíkov a v neposlednom rade farieb, presakujúcich na čierny povrch. Fabiánova tvorba je ako stredovek, o ktorom sa zaužíval názor, že je temný. Keď však vstúpite do gotického chrámu, šokuje vás bohatosť a plnosť farebných vitráží, fresiek a polychrómie sôch. Niečo podobné sa stane aj vtedy, keď sa postavíte pred Predátora, Prostredie či vynikajúci cyklus Orlíc – osloví vás nezvyklá plnosť a priamosť charakteru zrelého umelca.
Zoznam diel autora: