08. Apríl 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 6 600 Replika (s Ingresom). 1999. Olej na plátne. 74 x 65 cm. (111. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 11.06.2013)
€ 2 400 Odúhovaná. 2001. Olej na sololite. 93,5 x 57 cm. (112. jesenná aukcia výtvarných diel , 24.09.2013)
€ 6 200 Akt-premaľba. 1975. Olej na plátne. 80 x 58 cm. (102. jarná aukcia výtvarných diel , 13.03.2012)
€ 5 700 Vrstovník II.. 1968. Olej na plátne. 102 x 74 cm. (108. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností , 04.12.2012)
€ 4 500 Laokonka. 1991. Olej na plátne, 120 x 89 cm. (107. večerná aukcia, 13.11.2012)
€ 4 400 Kompozícia s vajíčkom. 1967. Olej na plátne. 101 x 93 cm. (93. jesenná aukcia. 5. 10. 2010)
Biografia: Narodil sa 19. 7. 1932 v Příbrami na Morave. 1951-1952 študoval na Škole umeleckého priemyslu v Brne, 1952-1958 na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave(prof. Ján Mudroch). 1960-1990 pedagogicky pôsobil na Strednej umeleckopriemyslovej škole v Bratislave, čím ovplyvnil niekoľko generačných vĺn našej maľby. 1990-92 viedol ateliér voľnej maľby na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. 2003 mu bola udelená Cena Dominika Tatarku.
Literatúra: Matuštík, R.: Nové slovenské výtvarné umenie. Bratislava 1969, Mojžiš J.: Rudolf Fila. Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 74 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1980
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 71 x 90 cm
Značené: Značené v strede dole "R. Fila 1980"
Popis: Významná súkromná zbierka v Čechách.
„A“
je vynikajúcim dielom z najlepšej tvorivej periódy Rudolfa Filu. Podľa Juraja Mojžiša.: „... tri zdanlivo ľahko rozlíšiteľné obdobia tvorby Rudolfa Filu sa naoko kryjú s troma desaťročiami: 60. roky, 70. roky, 80 roky až podnes. Pravda, ohmatávanie či čiastkové riešenie budúceho ústredného motívu každého z týchto období sa objavuje už hlboko v prechádzajúcom období ... v posledných troch rokoch prechádzajúceho desaťročia (60. rokov) Fila v obrazových cykloch, ktoré pomenoval „Dráhy“ alebo „Obrazy na mieru“ túto zmenu pripravoval významovým osamostatnením línií – stôp žiarivých signálov násobenej energie záverečného gesta... Na stlmenom podklade obrazu sa maliar väčšmi spolieha na farebnú plochu, ktorá je príhodným miestom na intervenciu... Novým konštrukčným prvkom je vzťah gesta a farby v akcentovanom páse obohatenom niekedy o „neónovú“ žiarivosť. Farebne bohatá stopa sa čoskoro stane určujúcim významovým prvkom. Spočiatku ako vyčlenená a dominujúca línia... neskôr ako zásah, ktorý názvom ponúka vstupnú interpretáciu... . Preferovaný farebný pruh sa od iných odlišuje aj technickou realizáciou. Jemne a presne rozostriekaná farba sleduje zvolenú líniu a doslova ju rozochvieva. Umocnené svetelné kvality farebnej hmoty majú prekvapujúci vizuálny účinok. Brána k prehodnoteniu emotívneho pôsobenia farby a k analytickému zvažovaniu možných interakcií farebných kontrastov je otvorená...“.
Zoznam diel autora: