08. Apríl 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 15 700 Zbojníci. 1962. Olej na plátne. 91 x 110 cm. 110. večerná aukcia , 23.04.2013)
€ 15 000 Oltár súčasnosti. 1964-65. Reliéf, asambláž, koláž na dreve. 120 x 84 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
€ 8 000 Sediaci ženský akt. 1962. Olej na plátne. 74 x 35 cm. (105. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 12.06.2012)
€ 7 634,60 Oltár súčasnosti. 1965. Kombinovaná technika. 115 x 64 x 15 cm. (75. aukcia súčasného umenia, 23. 10. 2007)
€ 6 140,87 Oltár budúcnosti. 1965. Kombinovaná technika. 100 x 97 cm. (71. aukcia súčasného umenia, 22. 5. 2007)
€ 6 000 Modrý objekt II.. 1966-67. Kov,polychrómia,výška 58cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
Biografia: Narodil sa 15. 6. 1937 vo Veľkej Hradnej. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení (1959 – 1965) v Bratislave na oddelení monumentálnej maľby u profesorov Dezidera Millyho a Petra Matejku. 1981 – 1990 pôsobil v Nemecku, Kanade a Spojených štátoch. Emigroval vo veľkom štýle. Auto, ktoré ho previezlo cez hranice, vystavil na najprestížnejšej svetovej výtvarnej výstave na Documente v Kasseli (1982) a stal sa prvým slovenským výtvarníkom, ktorý na tomto podujatí participoval. Samostatne výstavoval (výber): 1958 - Obrazy — Grafiky, Kultúrny dom, Bánovce nad Bebravou; 1967 - Stano Filko. Obydlí současnosti a skutečnosti, Galerie na Karlovom námestí, Praha;. Grafika, Galérie Václava Špály, Praha; 1969 - Stanislav Filko. Environnement Universel; 1995 - Piata dimenzia, Galéria Cypriána Majerníka, Bratislava; 2001 - Stanislav Filko. Šeherezáda - Žena - Venuša, Galéria Slovenská sporiteľňa, Banská Bystrica; 2008 Triáda – piata – štvrtá – (dimenzia), Slovenský inštitút, Praha; Filkova archa a oltáre súčasnosti, GHMB, Bratislava; 2011 - Mapy ženy rakety, galéria Linea, Bratislava.
Literatúra: Šesťdesiate roky. SNG Bratislava. 1995; Grzonka, P. (Dušan Brozman): Stano Filko. Arbor vitae, Praha 2005.
Poradové číslo: | 92 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1978 - 1983
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 92 x 151 cm
Značené: Značené na zadnej strane "Fylko 1978" a "Fylko 1983"
Ďalšie vlastnosti: Predajná cena diela len na osobitné dožiadanie!
Popis:
Súkromná zbierka na Slovensku. Obojstranne malované - na zadnej strane motív ženskej vagíny a nápis PROMISING. Dielo bolo získané terajším majiteľom roku 1989 priamo od autora.
„PROMISING (ŽENSKÉ PRSIA)“
je galerijným dielom Stana Filka z jeho „americkej“ periódy. Podľa Kataríny Bajcurovej je tento umelec „...od druhej polovice 60. rokov 20. storočia až po dnešok azda najvšestrannejším a najradikálnejším tvorcom slovenskej výtvarnej scény, označovaný aj za „avantgardistu z povolania“. Počas temer piatich desaťročí tvorby zasiahol prakticky do všetkých dôležitých vývojových tendencií v súčasnom výtvarnom umení, využíval vari všetky klasické i novo vznikajúce vizuálne médiá: umenie objektu, environmentu, happeningu a akcie, nového maliarstva i multimediálnej inštalácie. Jeho tvorba spája niekoľko filozoficky zdôvodnených a zo seba vyplývajúcich polôh, vychádzajúcich z rudimentárneho konceptuálneho myslenia, opretého o silne rozvinutú individuálnu mytológiu. Filko rozčlenil svoju tvorbu podľa triádového systému synchrónnej povahy. Celoživotné tvorivé zacielenie – „ego“ – projektoval a definoval v systéme (do dnešných dní neustále zdokonaľovanom do podoby akejsi fiktívnej „mimo“ historickej skrumáže), v ktorom základ tvorilo prepojenie troch zložiek, súbežných tvorivých dráh: dráhy empirickej (biologickej) symbolizovanou červenou farbou (3. dimenzia), dráhy kozmologickej symbolizovanou modrou farbou (4. dimenzia) a dráhy transcendentna či ontológie symbolizovanou bielou farbou (5. dimenzia). Od 60. rokov prijímal a plnými dúškami nasával všetko nové, čo sa okolo neho dialo. Obraz tak v široko rozvetvenom koncepte jeho tvorby tvoril skôr podružnú, čiastkovú zložku, raz tu zaznievali pop-artové reminiscencie, extrovertnosť, biologická živelnosť, inokedy v ňom nachádzame stíšenie, objektovú artikuláciu, neosobnosť, intelektuálny odstup a dematerializáciu. Kým v kolektívnom projekte Bieleho priestoru v bielom priestore sa pomocou čistej senzibility chceli jej autori (Stano Filko spolu s Milošom Lakym a Jánom Zavarským) vyhnúť všetkému, čo by pripomínalo tradičné i súčasné maliarstvo, začiatkom 80. rokov už Filka ako u jedného z prvých na Slovensku postupne prevážila gesticky a farebne „divoká“ tvaroslovná výbava...“.
Zoznam diel autora: