08. Apríl 2014, 19:00
Poradové číslo: | 93 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1978 - 86
Technika: Olej, sadrová asambláž na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 92 x 151 cm
Značené: Značené na zadnej strane "Fylko 1978 - 79" a "Fylko 1985 - 86"
Ďalšie vlastnosti: Predajná cena diela len na osobitné dožiadanie!
Popis:
Súkromná zbierka na Slovensku. Dielo bolo získané terajším majiteľom roku 1989 priamo od autora.
„RUŽOVÝ SEN“
je galerijné dielo Stana Filka z jeho americkej periódy. V jeho výtvarnom svete nájdeme introspekciu aj extrovertnosť, intelektuálny i intuitívny prístup, neosobnú objektovú artikuláciu i číro gestickú expresiu, hromadenie výrazových prostriedkov a inokedy zas ich nápadnú a programovú redukciu, ambíciu ovládnuť široký, nezmerný, priam kozmický priestor a zvláštny, miestami trochu ťažkopádny, rustikálny a rudimentárny "miestny kolorit". Vedome vystúpil proti umeniu (v tradičnom "meštiackom" zmysle slova) a proti "umeleckosti" artefaktu a jeho "pragmatickej" funkcii (v zmysle používania umeleckého diela na komerčné a iné, mimoumelecké, účely), od začiatku programovo narúšal konzervatívne spoločenské a kultúrne milieu Slovenska.... " (K. Bajcurová, A. Hrabušický). V rokoch 1964-65 interpretuje Filko historické formy oltára, ktoré asamblážovo kombinuje so zrkadielkami a dobovými reklamnými fotografiami vzťahujúcimi sa prevažne k ženskému telu. Podľa Z. Rusinovej " ... oltáre, ktoré Filko vystavil v rámci svojej environmentálne riešenej výstavy pod názvom Obydlie súčasnosti a skutočnosti v Prahe r. 1967, upozorňujú na vytrácajúcu sa auru posvätnosti uviaznutú v osídlach konzumu. Na pozadí stretu sakrálnych a erotických motívov sa v týchto symetricky a asymetricky koncipovaných paródiách "násteniek" v absurdných súvislostiach náhody i zámeru prelínajú kultúrne rezonancie a vedľajšie produkty života...". Aurel Hrabušický vo svojom nepublikovanom texte k Filkovej výstave v SNG (1993) o problematike oltárov píše: "... najväčšiu plochu oltárov vypĺňajú výstrižky buď z reprodukcií umeleckých diel (akoby autor rozstrihal obrazovú publikáciu o českej gotike) so sakrálnou tematikou, alebo výstrižky z erotických časopisov s veľmi profánnymi motívmi... . Púťové rekvizity -malé krucifixy- sú pribité podobne ako nábojnice a klince do rámov objektov a spoluvytvárajú tak ich ostnatý, naježený výzor, ktorý je v protiklade s ich sladkastým obsahom... ". 1966 na Výstave mladých v Moravskej galérii v Brne vystavuje objekty s reprodukovanou hudbou a zvukom. 1967 na výstave Stano Filko Obydlí současnosti a skutečnosti v Galérii na Karlovom námestí v Prahe inštaluje niekoľko Oltárov súčasnosti. V nasledujúcich rokoch vytvára enviromenty vychádzajúce zo základného tvaru tubusovej konštrukcie s audiovizuálnymi prvkami. Prinášajú obraz civilizácie, erotiky, vesmíru i politického diania – sú „oslavou reality“ a výzvou k hre a poznaniu. Do konca sedemdesiatych rokov Filko vytvára enviromenty, v ktorých diváka prostredníctvom multimediálneho aktivovania zmyslov vťahuje ho do novej, umelej skutočnosti. Filkove enviromenty z rokov 1966-1970 „...sú aj v medzinárodnom meradle ranými príkladmi umenia priestorovej inštalácie...“
Zoznam diel autora: