08. Apríl 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL ROGERA EDGARA GILLETA DOSIAHNUTÉ NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
€ 41 000 Večer u POLLAC-ovcov. 1968. Olej na plátne. 130 x 162 cm. Paríž 2011
€ 26 000 Malá tanečnica. 1972. Olej na plátne. 60 x 46 cm. Paríž 2011
€ 21 343 August. 1953. Olej na kartóne. 85 x 51 cm. Paríž 2000
€ 14 000 Panenstvo. 1959. Olej na plátne. 230 x 162 cm. Paríž 2011
€ 12 196 Kompozícia. 1958. Olej na plátne. 100 x 73 cm. Paríž 1990
Biografia: Narodil sa 10.07.1924 v Paríži, zomrel 2.10.2004 v Saint – Suliac, Ille - et - Vilaine. 1939-1943 študoval medailérstvo na École Boulle. 1944 prestúpil na Ecole Nationale Supéri€e des Arts Décoratifs, zaujíma sa o diela Bonnarda, Vuillarda a Kandinského a Mondriana. Začínal ako scénograf a architekt. 1946-1948 pedagogicky pôsobil na Akadémii Julian. Jeho dielo je zastúpené v zbierkach Národného múzea moderného umenia v Paríži, Múzea moderného umenia mesta Paríž, a v Múzeua v Lille, Gernobli, Olso, Sao Paulo a Bruseli. 1956 sa predstavil prvou samostatnou výstavou v Galérii Ariel v Paríži. 1954 mu bola udelená Cena Fénéon . Nasledovala výstava v Galérii de France a početné výstavy v zahraničí (Miláno, Ženeva, New York). 1955 bola jeho tvorba ocenená Catherwood Prize, následne sa odchádza do Spojených štátov . 1957 opustil cestu abstrakcie a začína sa venovať imaginatívnej figurácii, vzniká cyklus diel Vši a prvé portréty. 1963 opúšť Paríž a sťahuje sa do oblasti Saint-Mallo. 1967 participuje na realizácii nástennej fresky v Havane. Vystavuje v Mníchove, Bruseli a Taliansku. 1987 retrospektívna v parížiskom CNAP (Centre National des Arts Plastiques). 1990 retrospektíva v Museum of Art , University of Oklahoma a kultúrnom centre Scottsdale , Arizona. 1998 takmer definitívne stráca zrak a prestáva maľovať.
Literatúra: Curval, Philippe: R..E. Gillet : Monographi. Éditions de l'Amat€. Paris, 1994.
Poradové číslo: | 61 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1964
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 162 x 130 cm
Značené: Značené vpravo dole "R. E. Gillet 64"
Ďalšie vlastnosti: Predajná cena diela len na osobitné dožiadanie!
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Získané Galerie Ariel Paríž. Vo Fonde Gillet zaregistrované pod č. 2865. V inventári bývalej Galerie Ariel pod č. 4264.
„KOMPOZÍCIA“
je charakteristickým dielom francúzskeho maliara Rogera Edgara Gilleta. Jeho tvorba je jednoznačne včlenená do hnutia európskej lyrickej abstrakcie, ktorú výtvarný kritik Michel Tapié označuje ako neformálne umenie, pričom vymýšľa a do praxe zavádza revolučný pojem Informel. Začína vystavovať so súčasníkmi ako Georges Matthieu a členmi skupiny KOBRA a objavuje sa v knižnej publikácii Un art autre - Umenie iného druhu, ktorá sa v Európe poprvýkrát snaží vysporiadať s umením v USA nazývanom abstraktný expresionizmus, zvlášť jeho podžánrami akčná maľba a lyrická abstrakcia. V roku 1953 má svoju prvú samostatnú výstavu v Galérii Craven v Paríži, v nasledujúcich dvoch rokoch vystavuje na známych Parížskych salónoch Salon d'Octobre a Salon de Mai. V roku 1954 mu bola udelená Cena Fénéon, určenú na podporu najnádejneších mladých umelcov do 35 rokov.V roku 1955 sa Gillet spolu s ďaľšími umelcami dnes svetoznámych mien ako Mark Tobey, Antoni Tápies, Carla Accardi, Gianni Dova, Philippe Hossiason, Paul Jenkins, Iaroslav Serpan, zúčastňuje inauguračnej výstavy Galerie Stadler v Paríži, ktorá sa stáva Mekkou európskeho informelu. Galéria v nasledujúcich troch desiatkach rokov predstaví trhu s umením mená ako Lucio Fontana, Karel Appel, Georges Mathieu, Alfonso Ossorio, Antonio Saura, Kazuo Shiraga, Emil Schumacher a mnoho ďaľších. Od roku 1956 ho vo Francúzsku zastupovala takmer výhradne parížska Galerie Ariel. (Na základe jej súpisu Gilletovho diela sa momentálne vytvára nový súpis diela umelca.) Spolupracuje s ďaľšími významnými galériami ako Galerie de France, Marlborough-Gerson Gallery v New Yorku, Galerie Van de Loo v Mníchove, Galerie Stephane Janssen v Bruseli a mnohými ďaľšími. V 60. rokoch jeho tvorba srší novými nápadmi, objavuje sa v nej komplikovane definovaná figúra. Ústrednou témou jeho tvorby sa počas 60. až 90. rokov jednoznačne stáva človek a jeho činnosti. Dá sa tvrdiť, že jeho práca v tomto období je prezentovaná takmer výlučne v podobe cyklov. Nevyhýba sa však ani biblickým témam, špecificky sa pozerá na krajinárstvo a urbanizmus. Takmer 10 rokov strávi aj v USA, kde poprvýkrát odchádza po získaní ceny Catherwood v roku 1954. Vo Francúzsku pracuje buď v Paríži alebo Saint-Suliac. Je často prirovnávaný k Honoré Daumierovi, pretože obrazový materiál spracováva naraz pomocou zemitých a svetlých farieb. Na základe zachovaných dokumentov, katalógov a zmapovaných verejných a súkromných zbierok súpis diela autora v súčastnosti číta okolo 2800 diel. Mnoho znich sa nachádza v zbierkach významných inštitúcií ako Musée National d’Art Moderne v Paríži, Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, Musée d’Oslo, Nórsko, Musée des Beaux-Arts v Bruseli, Musée de Sao Paolo, Brazília, atď.
Zoznam diel autora: