08. Apríl 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 22 000 Dievča s kvetinou. Okolo 1947. Akvarel, tempera na papieri. 53 x 40 cm. (102. jarná aukcia výtvarných diel , 13.03.2012)
€ 20 000 Zátišie. 1946. Olej na plátne. 41 x 48 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 15 400 Hlava ženy. 1946. Tempera na kartóne. 45 x 30 cm. (95. zimná aukcia, 7. 12. 2010)
€ 15 300 Hlava ženy. 1963. Tempera na papieri, 36 x 28 cm (106. jesenná aukcia výtvarných diel , 25.09.2012)
€ 11 200 Bratislavské strechy. 1944. Olej na lepenke. 35 x 49 cm. (101. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 06.12.2011)
€ 11 200 Melanchólia. 1989. Tempera na kartóne. 58,5 x 45 cm. (113. večerná aukcia, 12.11.2013)
€ 9 958,18 Zátišie s ovocím. 1967. Tempera na plátne, dublované na dreve. 43 x 77 cm. (81. jesenná aukcia, 7. 10. 2008)
€ 7 302,66 Ležiaci ženský akt. 1969. Tempera na kartóne. 50 x 75 cm. (81. jesenná aukcia, 7. 10. 2008)
Biografia: Narodil sa 1. 6. 1921 v Nitre, zomrel 1999 v Toronte. Navštevoval večerné kurzy Školy umeleckých remesiel v Bratislave (prof. Fulla). 1938-41 študoval na Oddelení kreslenia a maľovania bratislavskej Vysokej školy technickej (prof. Mudroch). 1945 zakladajúci člen Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. Stal sa členom českého výtvarného spolku Mánes. 1946 účasť na výstave mladého československého umenia v Paríži. 1948 účasť na Bienále v Benátkach. 1957 sa stal predsedom Zväzu slovenských výtvarných umelcov. 1968 po okupácii Československa emigroval do Kanady. Žil v Toronte, 1979 sa presťahoval do Vancouveru. Člen surrealistickej skupiny Melmoth, vydáva surrelalistickú revue Scarabeus. 1990 prišiel po rokoch opäť na návštevu do Bratislavy, v súvislosti s prípravami svojej súbornej výstavy v Slovenskej národnej galérii. Samostatne vystavoval v Trenčíne (1941, s Chmelom, Šturdíkom a Pribišom), Bratislave (1946, 1947, 1948, 1949, 1950, 1951, 1955,1962, 1964, 1966), Brne (1955), Žiline (1957), Turíne, Miláne, Bologni, Ascone, Modene, Parme, Ríme (všetky 1959), Toronte (1969, 1970, 1974), Caracase (1971), Otawe (1974), Zürichu (1975), New Yorku (1976), Vancouveri (1978, 1980, 1982, 1984), Madride (1980), Reykjavíku (1983). Výstavy súborného diela mal v Nitre (1967, Krajská galéria) a v Bratislave (1991).
Literatúra: Kára, Ľ.: Ladislav Guderna. Bratislava 1960; Matuštík, R.: Moderné slovenské maliarstvo 1945-1963. Bratislava 1965; Kubíková, K.: Ladislav Guderna. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1991. Kiss-Szémán, Z.: Ladislav Guderna. Lietajúca ryba. Bratislava 2011.
Poradové číslo: | 77 |
Odhadovaná cena: | 12 000 - 15 000 € |
Konečná cena: | 12 300 € |
Rok: 1994
Technika: Tempera na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 29 x 39 cm
Značené: Značené vpravo dole "L. Guderna 94"
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Dielo bolo publikované v surrealistickej revue SCARABEUS (č. 23, 1994).
„CIRKUS II.“
je ortodoxne surrealistickou, neskorou prácou Ladislava Gudernu. Zvláštnym spôsobom tak odkazuje k úplným začiatkom jeho tvorby. Guderna svojimi štúdiami a začiatočnými výtvarnými hľadaniami akoby v skratke obsiahol všetky domáce východiská vlastnej generácie. Ako účastník večerných kurzov na bratislavskej Škole umeleckých remesiel stihol ešte pedagogické pôsobenie Ľudovíta Fullu. Necelé dva roky Mudrochovej lektúry boli už sprevádzané samostatnou intelektuálnou, teoretickou i umeleckou aktivitou v okruhu nadrealistických zborníkov. Gudernove ilustrácie nadrealistickej poézie, ale aj Apollinairových básní, či ľudovej rozprávky Slncový kôň (1941), zostali svojím veristickým symbolizmom -- popri Fabryho a Marenčinových kolážach i raných kresbách Semiana - najreprezentatívnejším plodom priamych kontaktov nášho výtvarného umenia so súdobým nadrealizmom. Oveľa menej však bola vyhranená Gudernova maľba spred roku 1946. Je ťažko klasifikovateľnou spleťou vplyvov, poučení a parafráz: okrem majerníkovského Jazdca (1943), mudrochovského Zátišia so džbánom (1943) a Maliara (1942), nájdeme v tomto období i celkom voľné analógie staršieho senzuálneho civilizmu (Robotníci, 1941) i sentimentu sociálneho umenia (Chudobní, 1941). S ohľadom na maliarov neskorší vývin treba považovať za najdôležitejšie diela, zhodnocujúce preduchovnelá kontúru Rouaulta, i jeho metafyzickú farebnú výrazovosť (Ulica v zime, 1943).
Zoznam diel autora: