08. Apríl 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 6 400 Otáznikový znak II. 1999. Akryl na plátne. 100 x 100 cm. (94. aukcia súčasného umenia, 26. 10. 2010)
€ 5 200 Vidiecka krajina. 1964. Olej na plátne. 61 x 70 cm. (89. zimná aukcia, 1. 12. 2009)
€ 5 145,06 Znamenia. 2000. Akryl na plátne. 130 x 130 cm. (82. aukcia súčasného umenia, 28. 10. 2008)
€ 4 800 Orientácia (mapa). 1967. Olej na umakarte. 60 x 55 cm. (98. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 07.06.2011)
€ 4 500 Nová vážnosť b. H. 1990. Kombinovaná technika na textile. 60 x 60 cm. (85. aukcia súčasného slovenského umenia, 18. 5. 2009)
€ 4 315,21 Znaky II. Okolo 1975. Olejová tempera na sololite. 72 x 58 cm. (78. jarná aukcia, 11. 3. 2008)
€ 4 000 Výlet. 1967. Olej, latex, koláž na plátne. 55 x 41 cm. (95. zimná aukcia, 7. 12. 2010)
Biografia: Narodil sa 28. 5. 1939 v Piešťanoch, zomrel 17. 8. 2007 v Bratislave. 1955–58 študoval na SŠUP v Bratislave, 1959–65 na VŠVU v Bratislave (prof. Želibský). Ako jeden z mála slovenských umelcov sa zaoberal vzťahom písma a obrazu. Jeho prvé písmové kompozície z rokov 1962–1963 sú vlastne ideogramatickým prepisom krajinárskeho motívu. Ku koncu šesťdesiatych rokov si Koller vytvára vlastný systém znakov a signálov, ktorým sa dostáva k formulácii privátnej mytológie. Svoje nenápadne a systematické pôsobenie na okolie nazýva už od roku 1965 antihappeningami, odlišujúc ich od „režírovaných umeleckých akcií“ happeningov. Od 70. rokov sa venuje formulácii vlastných kultúrnych situácií. Vystavoval individuálne v Bratislave (1965, 1967, 1968, 1969, 1974, 1990, 1991-2, 1993, 1995, 1997, 1999), Žiline (1991, 1992), Banskej Bystrici (1991–92), kolektívne v Bratislave, Brne, Paríži, Sao Paulo, Amsterdame, Varšave, Budapešti, Moskve, Berlíne, Prahe, Sydney, New Yorku.
Literatúra: Šesťdesiate roky. SNG, Bratislava, 1995; Hrabušický, A.: Július Koller, Aukčná spoločnosť SOGA, Bratislava, 1999.
Poradové číslo: | 90 |
Odhadovaná cena: | 2 000 – 4 000 € |
Konečná cena: | 3 600 € |
Rok: 1965
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 70 x 84 cm
Značené: Značené vpravo dole "J Koller 65"
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Získané priamo z ateliéru umelca.
„MESTO - KOMBI OBRAZ (S DOMÁCOU TELEVÍZNOU ANTÉNOU)“
je zberateľsky unikátnym dielom Júliusa Kolera z jeho raného „civilistického“ obdobia. Podľa Kataríny Bajcurovej bol Koller: „... priekopník „inej“ tvorivosti, bol maliarom, autorom akcií, projektov a konceptov, ktorými polemicky komentoval aktuálnu spoločenskú, civilizačnú a kultúrnu situáciu. Programovo sa vyhýbal pojmu umenie, tvorbu chápal ako kultúrny proces, ktorým chcel nenápadne, ale vytrvalo pôsobiť na svojich súčasníkov. Od roku 1970 všetky svoje kultúrne operácie (medzi ktoré patrila aj tvorba konceptuálnych Anti-obrazov) označoval ako Univerzálno-kultúrne futurologické operácie (so skratkou U.F.O.). Dnes patrí na Západe k najznámejším, výstavne a kriticky najreflektovanejším predstaviteľom umenia bývalého „Ost“ bloku. Koller už pred polovicou 60. rokov inicioval novú, pop-kultúrnu verziu chápania umeleckého diela, pričom využíval absurdnú neo-dadaistickú poetiku. Ťažiskom jeho ďalšej tvorby sa stala práca so znakom, ideou a textom. Na výstave je prezentovaný hlavne prostredníctvom cyklu Anti-obrazy (1968 – 1974); v čase svojho vzniku si nenárokovali byť žiadnym „veľkým umením“, ani „krásnymi maľbami“. Skúmal v nich fungovanie obrazu a maliarskeho média, opustil tradičné zobrazenie a nahradil ho skúmaním vzťahu medzi pojmom a obrazom. Do centra svojich anti-obrazov umiestňoval znaky – často to boli interpunkčné znamienka (najtypickejším bol otáznik ako príznak spochybnenia všetkého, ktorý sa stal aj jeho celoživotným autorským emblémom), texty, nájdené objekty. Využíval štruktúru tkaniny (často konfekčného socialistického textilu) ako podkladu, rád pracoval s efektom nekonečného rastra, odhmotnením a spriehľadnením obrazovej plochy. Povýšením rozmanitých banalít do rámca obrazu sa mu podarilo zbúrať hranicu medzi „nízkym“ a „vysokým“ umením, rozšíriť hranice výtvarnej vizuality, ktorú obohatil aj o svoj príznačný (čierny) humor. Zaujímal ho šport (najmä hra fair-play), ufóni, ale aj ochrana životného prostredia a v neposlednom rade aj politické udalosti (august 1968) a ich neradostné dôsledky na život spoločnosti.
Zoznam diel autora: