08. Apríl 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 31 000 Ženy z Mičinej. Okolo 1965. Olej na plátne. 79 x 50 cm. (90. jarná aukcia, 9. 3. 2010)
€ 28 000 Žena s batohom. 1965. Olej na plátne. 66 x 58 cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
€ 17 900 Žena. 1970-75. Olej na plátne. 90 x 78 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 14 500 Žena. Okolo 1975. Olej na plátne. 90 x 78 cm. (94. aukcia súčasného umenia, 26. 10. 2010)
€ 13 200 Hrabáči z Mičinej. Okolo 1965. Olej na plátne. 54 x 41 cm. (91. aukcia súčasného umenia, 18. 5. 2010)
€ 11 000 Tetka.Okolo 1975. Olej na vrecovine. 60 x 50 cm. (95. zimná aukcia, 7. 12. 2010)
Biografia: Narodil 11. novembra 1930 v Tekovských Lužanoch. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1950 – 1955, doc. Ľudovít Fulla, Ernest Zmeták, Bedrich Hoffstädter, Dezider Milly), po skončení štúdia žil v Dolnej Mičinej a v Martine, roku 1958 sa presťahoval do Bratislavy, kde žil a tvoril. Patril k mladým umelcom, ktorí proti dogmatickému uplatňovaniu socialistického realizmu razantne postavili úprimnosť a vnútornú autenticitu výpovede, umenie „pevných a prostých tvarov“. Bol zakladajúcim členom Skupiny Mikuláša Galandu (1957), na XXIII. Bienále v Benátkach (1966) získal Cenu Osvalda Liciniho.
Literatúra: Čepan, Oskár: Na hraniciach reality a mýtu (Laluhov maliarsky vzorec). In: Slovenské pohľady, 107, 1991, č. 6, s. 102-111; Kubíková, Klára: Milan Laluha. Kresby a maľby 1955 – 1997. Kat. výst. SNG. Bratislava 1997; Kolektív: Laluha. Bratislava 1997; Mojžiš, Juraj: Galandovci 1. Trenčín 2003; Mojžiš, Juraj: Galandovci 2. Trenčín 2004.
Poradové číslo: | 72 |
Odhadovaná cena: | 30 000 – 40 000 € |
Konečná cena: | 64 000 € |
Rok: 1967
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 70, 5 x 100 cm
Značené: Značené vľavo dole "M. Laluha"
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Na podráme popis diela.
„TRAJA CHLAPI“
je výnimočné, galerijné dielo Milana Laluhu. Podľa Kataríny Bajcurovej: „... v zmysle odkazu tvorby klasikov európskej a slovenskej moderny si Laluha vytvoril konštantný maliarsky štýl rozvíjajúci kubofuturistické východiská. Tvorí ho typický, monumentálne štylizovaný tvar nelomenej, ohnivej farebnosti uzavretý do racionálne definovanej lineárnej kontúry a kompozičnej skladby. Výtvarnú metaforu domova, harmóniu človeka a sveta nachádza v tradičnom, vidieckom prostredí: duchovným rodiskom jeho tvorby je stredoslovenská dedina Dolná Mičiná, krajina jeho detstva, ktorá sa mu stala umeleckým osudom. Milan Laluha vstúpil na výtvarnú scénu v druhej polovici 50. rokov 20. storočia ako príslušník mladého pokolenia, ktoré proti dogmám socialistického realizmu razantne postavili úprimnosť a vnútornú autenticitu výpovede, umenie „pevných a prostých tvarov“. Spolu so súčasníkmi – členmi Skupiny Mikuláša Galandu (1957) – ktorí sa prihlásili k odkazu jedného z najvýznamnejších predstaviteľov umeleckej avantgardy Slovenska, začal Laluha vo svojej tvorbe programovo rozvíjať princípy klasickej moderny a neo-moderny. Veľmi skoro objavil a našiel svoj charakteristický výtvarný vzorec, tzv. laluhovskú formulu obrazu (Oskár Čepan), konštantný štýl, svojským spôsobom rozvíjajúci kubo-futuristické východiská. Obraz stavia z veľkých hranatých a zaoblených foriem, kresaných priam sochárskym spôsobom. Zároveň však tvary oživuje farbou – typickým žiarivým, až ohnivým akordom, k červenej a žltej pridáva zelenú a modrú farbu, doplňuje kontrastom čiernej a bielej. Raz volí mäkkú farebnú stupnicu, inokedy siahne po potemnelých tónoch a výsledkom je tlmený šerosvit. Tematizuje tu duchovné rodisko svojej tvorby, stredoslovenskú dedinu Dolná Mičiná, krajinu detstva a mladosti, ktorá sa mu stala umeleckým osudom. Nie je ale maliarom púhych folklórnych námetov. S mimoriadnou, priam halucinačnou posadnutosťou variuje vo svojej tvorbe rozmanité podoby tohto sveta: dedinu v nočných a denných podobách, stromy i domy, zátišia, ženy a mužov, koscov i hrabačky. Výsledkom je obraz pohybujúci sa na zvláštnej hranici zobrazujúceho a nezobrazujúceho, tradičného námetu a netradičnej, modernej formy, archaickosti a novátorstva. Obraz ako zvláštna vizuálna fikcia a poetická metafora zároveň.
Zoznam diel autora: