08. Apríl 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL ENDRE NEMESA NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
€ 67 505 Zátišie s maskou zvierat. 1936. Olej na plátne. 75 x 100 cm. Štokholm 2012
€ 64 570 Sen o bielom koni. 1944. Tempera na kartóne. 122 x 153 cm. Štokholm 2012
€ 51 656 Had. 1936. Olej na plátne. 125 x 69 cm. Štokholm 2012
€ 46 960 Žena s ovcou a hlavou vola. 1936. Olej na plátne. 130 x 99 cm. Štokholm 2012
€ 45 786 Maliar pred obrazom. 1936. Tempera na kartóne. 97 x 80,5 cm. Štokholm 2012
NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL ENDRE NEMESA DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 57 000 Kompozícia. 1950. Email na železnej platni. 78 x 230 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 47 135,36 Ateliér. 1937. Olej na plátne. 53 x 65 cm. (78. jarná aukcia, 11. 3. 2008)
€ 34 000 Hudobník (Muzika). 1941. Olej na lepenke. 60 x 50 cm. (113. večerná aukcia, 12.11.2013)
€ 30 000 Bez názvu. 1978-81. Olej, tempera na plátne. 139,5 x 166 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
€ 20 746,20 Žena pri klavíri. 1935. Olej na plátne. 59 x 80 cm. (83. zimná aukcia, 2. 12. 2008)
€ 20 700 Čítajúca. 1935. Olej na plátne. 65 x 44 cm. (108. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností , 04.12.2012)
Biografia: Narodil sa 10. 11. 1909 v Pécsvárade v Maďarsku, zomrel 22. 9. 1985 v Štokholme. 1911 sa s rodinou prisťahoval do Levoče, 1914 žil v Spišskej Novej Vsi, od 1924 v Maďarsku, 1927 vo Viedni, potom opäť na Slovensku. 1928-30 pôsobil v Prahe ako novinový kresliar a karikaturista. 1930-35 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Nowak). 1931 premiérovo vystavoval s Prager Sezession. 1932-34 prispieval výtvarnými kritikami do pražského denníka Magyar Ujság. 1933 bol spoločne s Bauenfreundom na študijnom pobyte v Paríži. 1936 sa stal členom Umeleckej besedy v Prahe. V novembri 1938 emigroval do Fínska (1939-40 učiteľ na Slobodnej maliarskej škole v Helsinkách), odtiaľ bol 1940 vyhostený, odišiel do Švédska, azyl však dostal v Nórsku. V Oslo sa prihlásil ako dobrovoľník do nórskej armády. Po jej porážke ušiel do Loka Brunn vo Švédsku a napokon do Štokholmu. 1944-55 riaditeľ a učiteľ na Valands Konstskola pri múzeu v Göteborgu, od 1956 pôsobil v Stokholme. Samostatne vystavoval v Košiciach (1936 s Bauernfreundom), Prahe (1936 s Bauernfreundom, 1963 s Bauernfreundom) Ostrave (s Bauernfreundom). Súborné výstavy mal v Prahe (1966, 1971, 1982), Bratislave (1966, 1972, 2008), Ostrave (1971), Olomouci (1971).
Literatúra: Oldenburg, A.: Nemes. Göteborg 1955; Starke, J.: Endre Nemes. Štokholm 1970; Milltroth, T.: Endre Nemes. Štokholm 1985; Mašín, J.: Endre Nemes. Praha 1987; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997; Jančár, I.: Endre Nemes. Bratislava 2007.
Poradové číslo: | 83 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1964
Technika: Email na železnej platni (8 segmentov)
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 250 x 330 cm
Značené: Značené vľavo dole
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku.
„ORANŽOVÁ KOMPOZÍCIA“
je monumentálnym, reprezentačným dielom neskoršej tvorby Endre Nemesa (Andreja Nemeša). Tento svetoznámy maliar patrí – ranou surrealistickou periódou - aj do česko-slovenského kultúrneho kontextu (pôvodné meno Nágel). Začínal ako novinový kresliar a výtvarný kritik. Roku 1928 dokonca vydal vlastným nákladom v Liptovskom Mikuláši zbierku nepríliš kladne prijatých expresionistických básní, ktorých charakter "mnohé napovedá a zhoduje sa s prvými kresbami autora”. Životné osudy mladého umelca mali však máločo spoločné s odťažitosťou nezáväznej obraznosti poézie. Pre židovský pôvod -- viac ako u ostatných -- ovládala Nemesovo umenie, predtuchou vojny ešte znásobená, existencialita nevyhnutnosti odchodu, dočasnosti vlastných úsilí: "… žili sme vo vedomí, že katastrofa je neodvratná. Napriek tomu sme pracovali tak usilovne, ako keď roľník pracuje na svojom poli s vedomím, že musí pôdu obrobiť, nech sa stane čo sa stane…". Vedomie celkom konkrétnej individuálnej ohrozenosti bolo možno aj hlavným dôvodom, pre ktoré Nemes prijímal umelecké pôžitkárstvo a nadčasový maliarsky "klasicizmus" profesora Nowaka na pražskej akadémii s dávkou kritického odstupu. Síce bez výhrad uznával učiteľovu toleranciu, modernistickú minulosť, jeho pedagogickú koncepciu však nepovažoval za celkom úplnú: "… Nowak bol vzorný pedagóg, bez obvyklého autoritatívneho profesorstva, s veľkou maliarskou kultúrou a s jedinečným citom pre formu. Jeho maliarska minulosť, ...jeho kontakt s nemeckými expresionistami zo združenia "Brücke", jeho priateľstvo zo slávnymi "Blaue Reiter", s maliarom Kleem a inými, mu dodalo všestranný prehľad v súdobých výtvarných smeroch. Zdržanlivo sa choval vlastne len k surrealizmu, ktorý považoval za oneskorený romantizmus…". A práve jediný vtedy ešte skutočne živý -izmus, surrealistický "temný prápor podvedomia" sa stal uhrančivou smernicou nielen Nemesových začiatkov, ale celého jeho diela.
Zoznam diel autora: