08. Apríl 2014, 19:00
Poradové číslo: | 70 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Okolo 1960 - 62
Technika: Gvaš na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 89 x 72 cm
Značené: Neznačené
Ďalšie vlastnosti: Predajná cena diela len na osobitné dožiadanie!
Popis:
Súkromná zbierka na Slovensku. Podľa popisu na zadnej strane pochádza dielo pôvodne z majetku vdovy po sochárovi Jozefovi Kostkovi, ktorá ho získala priamo od autora. Dielo bolo istý čas v ponuke renomovanej Galérie Pallas v Trenčíne a v zbierke Ivana Melichečíka (vtedy aj vystavované v OG Dolný Kubín).
„MUŽ S KONÍKOM“
je dokladom prvého, svojprávneho obdobia tvorby Milana Paštéku, kedy sa vzhliadol vo viacerých príkladoch súdobej európskej novofiguratívnej maľby resp. neoexprsionizmu (Constant Permeke). Intelektuálska kultivovanosť, chladný odstup od témy, rozjatrená výrazová a významová protirečivosť - všetky tieto príznaky Paštékavej maliarskej metódy by sa dali odmocniť do jedinej intencie, ktorá určuje maliarove úsilia: "vôli po estetizácii". Čo však spôsobilo Paštékavo zámerné ziluzívňovanie bezvýchodnej osamelosti, bolestnej absurdity jestvovania človeka? Pomohlo mu nájsť riešenie rozporuplnosti maliarskych prostriedkov a zámerov, viedlo ho k popretiu subjektívnej svojvôle a náhodnosti v prospech kryštalicky čistej, svojím spôsobom krásnej, esteticky vygradovanej existenciálnej metafory. Absurdita ľudského údelu v krutom, odcudzenom svete je tak odkázaná do nepojmovej sféry umeleckého tajomstva. Pritom premena inšpirácie vo svojprávny umelecký tvar sa v Paštékavej zrelej maľbe odohrala na pôde originálneho prehodnotenia grotesky, grotesna - základnej to významovej platformy našej, slovenskej (ale napríklad aj českej) novej figurácie. To, čo sa však z Paštékavej maľby oproti východzím vzorom celkom vytratilo, je moralizátorský aspekt. Pocit tragickosti ľudského údelu nemá už značenie odvrátenej strany pozitívneho ideálu. Elegancia v narábaní s alternatívami obrazov absurdity, "estetizácia grotesky" skrýva v sebe aj fatálne priznanie zlyhania intelektuála oproti neexistencii skutočného životného zmyslu. Groteska sa teda v Paštékavom podaní významovo mení: nechce byť už kritikou života, ale skôr kategóriou sebaodhaľujúceho exibicionizmu. Ikonizácia zlyhávania tradičných hodnôt sa v prevrátenej optike Paštékavej "estétskej grotesky" premieňajú v jedinečný zmyslový zážitok.
Zoznam diel autora: