08. Apríl 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL ALFREDA RÉTHA NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
€ 120 640 Parížsky obchod s korením. 1925. Olej na plátne. 146 x 114 cm. Budapešť 2009
€ 35 000 Záhrady. 1926. Olej na plátne. 73 x 60 cm. New York 2007
€ 34 646 Krajina s troma figúrami. Olej na plátne. 73 x 60 cm. Paríž 2007
€ 32 080 Kompozícia. Kombinácia techník na dreve. 122 x 50 cm. Budapešť 2007
€ 19 500 Stanica v Lyone. 1955. Olej na dreve. 102 x 206 cm. Paríž 2007
€ 18 480 Hudobník Mazzi. 1912. Olej na plátne. 66 x 54 cm. Budapešť 2008
€ 18 192 Kaviareň. 1926. Olej na kartóne. 28 x 27 cm. Budapešť 2008
€ 17 996 Kompozícia. 1956. Kombinácia techník na dreve. 117 x 53 cm. Budapešť 2008
€ 15 000 Kompozícia. 1962. Kombinácia techník na plátne. 66 x 50 cm. Paríž 2008
NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL ALFREDA RÉTHA DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 6 000 Raňajky. 1961. Olej, pieskovanie, koláž na kartóne. 33 x 26 cm.(107. večerná aukcia, 13.11.2012)
€ 5 500 Kompozícia. 1952. Olej, pieskovanie na preglejke, 34 x 52 cm. (110. večerná aukcia, 23.04.2013)
Biografia: Narodil sa v Budapešti v roku 1884 a zomrel v Paríži v roku 1966. Rétha objavilo maďarské publikum až na výstavách v roku 2003 usporiadaných v Paríži a Budapešti. Pritom jeho väzby na Maďarskú, presnejšie - uhorskú kultúru boli v detstve mimoriadne silné. Jeho prvým učiteľom bol sám barón zo Strážok Ladislav Mednyánszky, nekôr aj István Farkas, ktorého lekárom bol Alfrédov otec. Jeho blízkymi priateľmi boli František Kupka a Sonia Terk (Delaunay). 1910-12 vystavoval na Salon d’Indépendants a Salon d’Autumne, 1913 v berlínskej galérii Der Sturm a v roku 1933 sa stal členom skupiny Abstractión-Creatión. Patrí medzi najvýznamnejších umelcov 20. storočia, jeho diela sú početne zastúpené vo všetkých významných verejných i súkromných zbierkach.
Literatúra: Waldemar, G.: Alfred Reth. Paríž, 1967. Dénes, Zs.: Réth Alfréd. Janus Pannonius Múzeum évkönyve. Péč, 1977. s. 259-264. Passuth, K.: Avantgarde kapcsolatok Prágától Bukarestig. Budapešť, 1998. Bartha, M. - László, K.: Magyar művészet és a Sturm. Basel-Budapešť, 1998.
Poradové číslo: | 84 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1952
Technika: Kombinácia techník na papieri, dublované na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 65 x 50 cm
Značené: Značené vpravo dole "A. Reth 52"
Ďalšie vlastnosti: Predajná cena diela len na osobitné dožiadanie!
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Dielo bude publikované v pripravovanom súpise diela autora, zostavovateľka Aline Boutin.
„ABSTRAKTNÁ KOMPOZÍCIA“
je vynikajúcim príkladom zrelej tvorby Alfréda Rétha. Pre lepšie pochopenie výnimočnosti jeho diela je potrebné uviesť niekoľko skutočností, ktoré boli pre stredo€ópsku, nielen laickú, ale aj odbornú verejnosť dlho takmer úplne neznáme. V roku 1905 odišiel s Józsefom Egrym do Paríža, odkiaľ sa už domov nikdy nevrátil. Prakticky hneď po príchode do Paríža zapadol medzi umeleckú elitu a súčasne s Kandinskym, Picassom či Delaunayovcami tvoril prvé z kubistických diel a koketoval s abstrakciou. Vystavoval na všetkých dôležitých výstavách tej doby, napriek tomu bol ako zásadná osobnosť avantgardy objavený až po smrti. Sám sa v jednom rozhovore vyjadril, že kritika si ho nevšímala preto, lebo nechodil do kaviarní ako jeho kolegovia. V skutočnosti však za to môže absencia jeho diel z rokov 1905-1918. Do Réthovho života výrazne zasiahla prvá svetová vojna, vďaka ktorej bol ako cudzinec a príslušník znepriateleného štátu držaný vo väzbe až do jej ukončenia. Po návrate na Montparnasse, našiel svoj ateliér vykradnutý, pred vojnou sa v ňom nachádzalo viac ako 800 malieb a kresieb. Musel teda začínať odznova a jeho nové začiatky, síce silne ovplyvnené kubistickou minulosťou, charakterizuje zmysel pre kolorizmus. Až do druhej svetovej vojny, kedy sa opäť pre svoj pôvod stal na chvíľu nežiadúcou osobou v Paríži, stál v centre umeleckého diania a sporadicky sa vracal aj do Budapešti. Už v 20. rokoch začal experimentovať s rôznymi nateriálmi, čo sa stalo príznačné pre jeho diela po roku 1945. Do farby primiešaval piesok, štrk či drvené škrupiny z vajíčok, čo dodávalo jeho prácam zvláštnu textúru. Plochy malieb pokryté pieskom, vytvárajúceho jemné farebné odtiene, mali v dielach Istvána Rétha, používajúceho väčšinou komplementárne farby, úlohu aj akéhosi sprostredkovateľa priestoru a hĺbky. Predkladané dielo pochádza z úvodu záverečného obdobia jeho tvorby, v ktorom majstrovsky dokázal skĺbiť vlastné technické inovácie s návratmi k figurácii. Réth je ojedinelým príkladom „nevyhoretého“ umelca, s tvorbou prekvitajúcou v prvej polovici storočia a prinášajúcou aktuálne umelecké riešenia aj o štyridsať rokov neskôr.
Zoznam diel autora: