08. Apríl 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 1 958,44 Rozhovor. Okolo 1944. Olej na kartóne. 29 x 58 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
€ 1 958,44 Dievča s čiernymi vlasmi. Okolo 1943. Olej na plátne. 51 x 43 cm. (59. jesenná aukcia, 4. 10. 2005)
Biografia: Narodil sa 24. 1. 1921 v Devičom pri Zvolene, zomrel 20. 12. 1965 v Bratislave. 1941-1943 študoval ako mimoriadny poslucháč na Oddelení kreslenia a maľovania bratislavskej Vysokej školy technickej (prof. Benka, Mallý, Schurmann, Mudroch). 1945 zakladajúci člen Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. 1946 bol na študijnom pobyte v Paríži. Život ukončil dobrovoľnou smrťou. Samostatne vystavoval v Bratislave (1943, s Gudernom a Šturdíkom, 1946, 1947, 1959). Súborné výstavy mal v Bratislave (1968-1969, Slovenská národná galéria), Banskej Štiavnici (1969) a Nitre (1995, Štátna galéria).
Literatúra: Matuštík, R.: Svedectvo Ervína Semiana. Výtvarný život, 14, 1969, č. 5., str. 3-6; Ilečková, S.: Ervín Semian. Martin 1973; Ilečková, S.: Ervín Semian. Bratislava 1980.
Poradové číslo: | 66 |
Odhadovaná cena: | 1 000 – 2 000 € |
Konečná cena: | 900 € |
Rok: 1957
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 60 x 44 cm
Značené: Značené vpravo hore "E. Semian 57"
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Získané priamo z pozostalosti umelca.
„AUTOPORTRÉT (PRED STOJANOM)“
je neskorým dielom Ervína Semiana, maliara zo špecifickým umeleckým zástojom v rámcoch tzv. pokolenia druhej svetovej vojny. A to nielen zvláštnosťou individuálneho programu, ale aj jeho situovaním v širších súvislostiach dobových výtvarných úsilí. Ak sme totiž našu interpretáciu maliarstva Avantgardy 38 postavili na presvedčení o jej nesúmerateľnosti s príkladom poézie nadrealistov, potom sa Semianove umenie zdá celkom protirečivé takému tvrdeniu: "... medzi prvými v generácii objavil silu nadreálneho. Tlak povedomia. Podobu sna. Nesporne mu pomohla literatúra; dokladá to nielen priateľstvo s nadrealistickými básnikmi, ale aj záznamy obľúbených textov v jeho náčrtníkoch. Verše a ilustrácie k nim. A predovšetkým ho k tomu uspôsobila jeho mladá posadnutosť, poznamenaná nesmelosťou horúceho chcenia i zvýšenou zraniteľnosťou. Ale v tom bolo aj obmedzenie tohto predznamenania. Semian objavil nadrealitu, ako jeden z prvých, ale iba pre oblasť erotickú... našiel svoju cestu prakticky už v roku absolvovania... Aby sme si rozumeli: našiel cestu, nedozrel. Nedozrel vlastne nikdy. A v tom je čaro jeho odkazu..." (Radislav Matuštík). Semianov maliarsky odkaz sa dá vtesnať do počtom nerozsiahleho radu diel, vytvorených v krátkom období rokov 1943--1945. Pozostáva z niekoľkých dochovaných figurálnych kompozícií (Z mestskej ulice, 1943; Deti v krajine, 1943; Hra s mačkou, 1943; Biele koníčky, 1943; Čierny a červený koník, 1944; Žiarlivosť, 1944; Maliar s modelmi, 1944; Milenci, 1944; Stretnutie, 1944; Žiarlivosť II, 1944; Štyri koníky v krajine so stromom, 1944; Mesiac, 1944), ženských portrétov (Dievča s čiernymi vlasmi -- Dievča v červenom, 1943--1944; Dievča s bielymi vlasmi, 1943--1944; Hlava dievčaťa, 1944; Marína, 1944), autoportrétov (Autoportrét s pohárom, 1944; Autoportrét s modelom, 1944), zátiší (Zátišie s pohárom, 1943--1944, Hrušky, 1945) a krajín (Krajina so serpentínou, 1945; Krajina, 1945). Formátom skromné olejomaľby, akvarely a tempery Semianovej výtvarnej pozostalosti sú však sprevádzané záľahou kresieb, z ktorých viaceré majú povahu definitívneho artefaktu. Sú výsledkom moderovanej súvahy a dotvrdzujú možno ešte viac ako maľby, krajnostnú povahu Semianovho výtvarného naturelu, jeho upriamenosť na elementárne, zmyslové, nepresahujúce horizont prvotného citového zážitku. Prostota a rudimentárnosť kresby a "kresbovosti" boli pre Semiana aj východiskom polemiky s umením vlastného profesora. Prakticky od skončenia štúdií (1943) sa stala výzvou učiteľovej kultivovanosti, zložitosti, opulentnej nádhere efektov maliarskej výbavy obrazu. Proti Mudrochovej artistnosti stavia Semian princíp opačný: maliarsku bezprostrednosť a úprimnosť. Oporu pre svoje zámery však Semian nenachádzal v príkladoch Mudrochovi oponujúcich koncepcií súdobej moderny. Obracal sa k sebe a do seba, k vlastným detským kresbám, aby v nich našiel prameň nedotknutej výtvarnosti, ale aj prvotnú naivitu, čistotu zážitku života a sveta.
Zoznam diel autora: