08. Apríl 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 18 600 Krajina II. 1990. Olej na preglejke. 84 x 104 cm. (93. jesenná aukcia. 5. 10. 2010)
€ 17 426,81 Leto. Okolo 1963. Olej na plátne. 80 x 65 cm. (68. zimná aukcia, 28. 11. 2006)
€ 14 400 Trio v parku. Okolo 1970 – 75. Olej na plátne. 75 x 60 cm. (91. aukcia súčasného umenia, 18. 5. 2010)
€ 14 300 Osamelá v lese. Okolo 1970 – 75. Olej na sololite. 49 x 33 cm. (92. letná aukcia, 8. 6. 2010)
€ 10 000 Letné ráno. 1974. Olej na plátne. 41 x 70 cm. (109. jarná aukcia výtvarných diel, 19.03.2013)
€ 8 796,39 Hudba. Okolo 1972. Olej na plátne. 135 x 110 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
€ 8 464,45 Krajina II. Okolo 1990. Olej na preglejke. 83 x 104 cm. (38. mimoriadna aukcia, 29. 4. 2003)
Biografia: Narodila sa 10. júna 1932 v Nových Zámkoch, zomrela 2008 v Bratislave. 1950-1955 študovala na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. Mudroch). 1956 sa zúčastnila na letnej maliarskej škole Oskara Kokoschku (Schule des Sehens). 1978 Grand Prix na IV. Medzinárodnom bienále maľby v Košiciach. Viera Žilinčanová reprezentovala počas života naše výtvarné umenie na známych prehliadkach a festivaloch maľby v Bratislave, Košiciach, Trenčíne, Prahe, Brne, Havane, Krakove, Dusseldorfe, Stockholme, Bruseli, Berlíne, Paríži, Nice, Cagnes sur Mer, Berlíne, Zurichu, Montreali, New Yorku, kde získala medzinárodné ceny a uznania.
Literatúra: Váross, M. a kol: Slovník súčasného slovenského umenia. Bratislava 1967; Podušel, Ľ.: Viera Žilinčanová. Bratislava 2003.
Poradové číslo: | 76 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 2002
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 50 x 40 cm
Značené: Značené vpravo dole "Žilinčanová"
Ďalšie vlastnosti: Predajná cena diela len na osobitné dožiadanie!
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku.
„CHODNÍČEK PRI VODE“
je ukážkou neskorej tvorby Viery Žilinčanovej. Od sedemdesiatych rokov sa maliarka etablovala za kľúčovú osobnosť imaginatívnych tendencií našej maľby. Vypracovala si špecifickú ikonografiu založenú na prelínaní figúry a prírodného rámca, ktorá ju dovoľuje radiť do "stredného prúdu" maliarstva tzv. magického realizmu. Diela Viery Žilinčanovej sú významným spôsobom zastúpené v zbierkach Slovenskej národnej galérie, ako aj zbierkach ďalších štátnych galérií. Jej obrazy získali obchodný úspech aj v zahraničí - dlhodobo sa uplatňovali na západo€ópskom a japonskom súkromnom trhu s výtvarným umením. Generačne patrí k tzv. Nástupu 57, štýlovo a duchovne sa skôr kontaktovala s umením mladších vrstiev maliarstva druhej polovice šesťdesiatych rokov. Najmä s jeho alternatívnou líniou, vyznávajúcou imaginatívnosť, fantazijnú štylizáciu „reality“ (Albín Brunovský a jeho eklektici). V rodokmeni jej zrelej tvorby rozhrania nachádzame najmä viditeľný príklad verizmu umenia René Magritta a Paula Delvauxa. Tieto východiská neskôr „zjemňuje“ v mene lyrizácie „všedného“, čo rovnako dobre vyhovovalo nenásilnej akceptácii dobových požiadaviek „angažovanosti“ tvorby, ako aj požiadavkom oficiálnej kritiky, ale aj - v jej prípade - zahraničnej klientely. Žiadajúcej „moderný“ maliarsky tvar a zároveň ľúbivosť a významovú prístupnosť obrazu. Žilinčanovej parky s prechádzajúcimi sa, meditujúcimi, či (najčastejšie) muzicirujúcimi ženskými figúrami chceli zvestovať v zásade jednoduchú myšlienku. O jednote človeka a univerza. Podvojnosť empírie a alegórie nachádzala v Žilinčanovej neskorých obrazoch východisko bližšie k nadčasovej lyrizujúcej poézii než k priamym narážkam na realitu doby. Navodzovali sa viac všeobecné humanistické postoje než nejaké metafory „o živote“. Uprednostňovala harmonizujúce riešenia, spočívajúce v prízvukovaní "večnosti" prírody, života. Príznačné je pritom, že predvádzanie takýchto sentimentálnych významov nakoniec celkom prekrylo štýlový radikalizmus pôvodných umeleckých zámerov.
Zoznam diel autora: