11. November 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 8 298,- Zátišie s čajníkom, šálkou a fľašou. 1958. Olej na plátne, kašírované na kartóne. 29,5 x 38 cm. (47. jarná aukcia, 9. 3. 2004)
€ 8 200,- Morena s ovečkou. 1971. Kombinovaná technika na kartóne. 62 x 81 cm. (84. jarná aukcia,10. 3. 2009)
€ 8 000,- Zátišie. 1971. Kombinácia techník na sololite. 37 x 42 cm. (118. jesenná aukcia výtvarných diel , 23.09.2014)
€ 5974,- Zátišie s petrolejkou a kanvicou. Okolo 1955-57. Olej na plátne, dubl. na lepenke. 37 x 48 cm. (59. jesenná aukcia, 4. 10. 2005)
€ 5 000,- Akt. 1971. Akvarel, farebné ceruzy, uhoľ, koláž na papieri. 49 x 49 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
€ 3 983,- Športové zátišie. 1984. Koláž a kombinácia techník na plátne. 130 x 99 cm. (58. letná aukcia, 14. 6. 2005)
€ 3 600,- Zátišie s mlynčekom . 1957. Kombinovaná technika na papieri. 47 x 58 cm.. (110. večerná aukcia , 23.04.2013)
€ 2 555,- Zátišie. 1953. Kombinovaná technika na papieri. 57 x 72 cm. (56. aukcia súčasného slovenského umenia, 10. 5. 2005)
Biografia: Narodil sa 20. 11. 1928 v Závodí, zomrel 6. 6. 2004 v Žiline. 1946 začal študovať na Umeleckopriemyslovej škole v Prahe. V roku 1948 sa zapísal na oddelenie kreslenia a maľovania Vysokej školy technickej v Bratislave (prof. Mudroch) a v roku 1949 prestúpil na Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave (prof. Fulla a prof. Zmeták). V roku 1950 bol zo školy vylúčený. V rokoch 1951 – 1952 spolupracoval s E. Zmetákom pri vykladaní mozaiky kostola v Rabči, v rokoch 1952 – 1954 pracoval v Zázrivej (spolu s E. Zmetákom a M. A. Bazovským). Na prelome rokov 1954 - 1955 si v Žiline zriadil svoj prvý ateliér. 1957 bol hlavným iniciátorom a organizátorom utvorenia Skupiny Mikuláša Galandu, zúčastnil sa na všetkých kolektívnych výstavách Skupiny až do ukončenia jej činnosti v roku 1968.
Literatúra: Slovník súčasného slovenského umenia, SFVU 1967; Malý slovník slovenských výtvarných umelcov, SFVU 1981; Matuštík, R.: Slovenské moderné maliarstvo 1945-1963. Bratislava 1965; Matuštík, R.: Andrej Barčík - Akty. Trenčín 2002.
Poradové číslo: | 65 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1962
Technika: Koláž, kombinácia techník na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 38 x 58 cm
Značené: Značené vpravo dole na boku "A. Barčík 1962"
Ďalšie vlastnosti: Predajná cena na dožiadanie.
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku.
„Hlava“
pochádza zo zberateľsky najzaujímavejšieho obdobia tvorby Andreja Barčíka rokov 1955 - 1965. Podľa Evy Šefčákovej bol vtedy Barčík „.. tým najinformovanejším a výtvarne najsamostatnejším, teda aj uznávaným ako spoločenská i tvorivá autorita. Z retrospektívy diela je zrejmé, že najväčšmi zo všetých pociťoval potrebu obnoviť stratený systém v maľbe – vniesť opäť zákon do tvarovej a farebnej skladby obrazu. .. Výstavu mladej generácie oboslal štyrmi zátišiami z kávových kanvíc, hrnčekov, misiek a lámp (1957), tvoriacich začiatok sebavýchovy k disciplíne a rozchodu s vplyvmi učiteľov. Okrem obdivu k tvarovému bohatstvu najskromnejších kuchynských rekvizít, ktoré tlmočí so zaujatosťou skutočného objaviteľa, vyčítame z podtextu týchto zátiší melancholický nádych absurdnosti. .. Barčíkov výtvarný program (očista motívu i jeho výtvarnej konkretizácie od podružností a návrat k maliarskej disciplíne) obviňovali z artizmu na jednej a z nedostatku estetickosti na druhej strane. Roku 1959 prestal Barčík maľovať. Vtedy už mal za sebou zápas s náhodilosťami, ku ktorým zvádzala expresionizujúca suverenita jeho kresliarskych začiatkov. Obdivoval taliansku metafyzickú maľbu a Morandiho, čo mu bolo vzorom výtvarnej striedmosti. Chcel zvládnuť staromajstrovské maliarske skúsenosti a až potom sa odvážiť na moderné výboje. Reagoval tak na rozmáhajúce sa diletanstvo, ktoré zaplavilo výtvarné siene, i na svoje začiatky u Zmetáka, keď pod vplyvom učiteľa nevdojak opovrhoval každou formou maliarskej elegancie..“.
Zoznam diel autora: