11. November 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 3 400 Saint Chapelle II.. 2010. Akryl na plátne. 135 x 200 cm. (97. aukcia súčasného umenia, 17.05.2011)
€ 3 000 Autocenzúra . 2008. Akryl na plátne. 200 x 200 cm.. (110. večerná aukcia , 23.04.2013)
€ 1 925 Nevestinec. 2004. Akryl na plátne. 150 x 200 cm. (56. aukcia súčasného slovenského umenia, 10. 5. 2005)
€ 1 858 Bolesť. 2004. Akryl na plátne. 150 x 220 cm. (56. aukcia súčasného slovenského umenia, 10. 5. 2005)
€ 1 759 Bez názvu. 1996. Akryl na plátne. 150 x 120 cm. (50. mimoriadna aukcia, 30. 9. 2004)
€ 1 659 Pôvod sveta. 2005. Akryl na plátne. 150 x 200 cm. (71. aukcia súčasného slovenského umenia, 22. 5. 2007)
Biografia: Narodil sa 8. 10. 1972 v Košiciach. 1991-98 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, na Ecole Nationale des Beaux-Arts v Dijone a na Slippery Rock University v Spojených štátoch. 2001 získal cenu Oskára Čepana. Od 2004 pôsobí ako pedagóg na Fakulte umení pri TU v Košiciach. Samostatne vystavoval 2004 v Múzeu V. Löfflera v Košiciach.
Literatúra: Beskid, V., Hanáková, P., Kusá, A.: Marko Blažo (katalóg výstavy). Bratislava: Artisan. 1998; Rusinová, Z. (Ed.): 20. storočie. Bratislava: Slovenská národná galéria 2000;Tajkov, P.: Marko Blažo (katalóg výstavy). Košice, Múzeum V. Lofflera 2004.
Poradové číslo: | 90 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1996
Technika: Kombinácia techník na sololite
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 110 x 90 cm
Značené: Značené a popísané na zadnej strane
Ďalšie vlastnosti: Predajná cena na dožiadanie.
Popis:
Z ateliéru autora. Vystavované: Pamäť a potom (Portfólio 1991 – 2001). Aukčná spoločnosť SOGA, Bratislava (reprodukované v katalógu). Kurátor: Nina Gažovičová, október 20014.
„Rýchlik I.“
je raným dielom Marka Blaža. Podľa Niny Gažovičovej v tejto fáze tvorby : „... predviedol v širokom mediálnom rozptyle „neobyčajné duševné sústredenie“. Jeho individuálna mytológia, zdôrazňovaná opakovanými návratmi do detstva (vláčiky, žuvačky, omaľovánky, plastové zvieratká, papierové modely) sa spätne javí ako najprirodzenejší prejav sebaidentifikácie a spôsob uchovávanie vlastnej integrity. S odstupom rokov však funguje aj ako nadčasový dokument doby, správa o tranzitnom období v stredoeurópskom priestore, v tomto špecifickom „regióne melanchólie“. Aj keď je toto svedectvo v Blažových dielach kumulované skôr mimomovoľne, bez pôvodného programového zámeru predstavuje cenný a autentický príklad toho, čo Boris Groys špecifikoval, ako tovar, s ktorým západ ochotne obchoduje - „kultúrna identita“. Pútanie pozornosti na „vlastné kultúrne okolie“, je rozhodujúce u všetkých umelcov z nášho regiónu, ktorých tvorba sa stala všeobecne akceptovanou aj v medzinárodnom kontexte. Špecifickú, aj keď nie príliš zdôrazňovanú estetiku totality či post-totality vníma medzinárodná kritika predovšetkým ako odkazy na náš (východný) systém, zároveň aj ako dôležitý príspevok k téme straty identity. V Blažových dielach ostal tento moment zafixovaný vlastne bez konkrétnych historických referenčných odkazov. Len náznakovo nám jeho truizmy a triviality pripomínajú príznačnú stredoeurópskú melanchóliu (zlomený meč, vojenská letka z motýľov), manifestovanú aj istou formou pasivity a repetície, nemožnosťou úniku či pohybom v operačnom rádiuse uzavretého, nekonečného okruhu. Práve umelcove (neraz márne) pokusy o uchovanie neuchovateľného (tiene, žuvačkové bubliny, papierové modely, zbierka motýľov, tiene) – často efemérne samé osebe, paradoxným spôsobom materializujú našu nedávnu minulosť.
Zoznam diel autora: