11. November 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 4 500,- Posolstvo. 1947 - 48. Olej na plátne, 100 x 95 cm. (107. večerná aukcia , 13.11.2012)
€ 3 400,- Posolstvo. 1944-47. Olej na plátne. 110 x 95 cm. (98. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 07.06.2011)
€ 2 323,57,- Vojna. 1944. Olej na plátne. 56 x 90 cm. (59. jesenná aukcia, 4. 10. 2005)
€ 1 858,86,- Rozhovor. Okolo 1938. Kombinácia techník (tempera, tuš) na kartóne. 42 x 57 cm. (49. letná aukcia, 11. 5. 2004)
€ 1 726,08,- Na úteku. 1941. Tempera na dreve. 30 x 28 cm. (6. letná aukcia, 26. 5. 1998)
€ 1 600,- Práčky. 1946. Olej na dreve. 37 x 32 cm. Značené vľavo dole "Czemitzky 46". (105. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 12.06.2012)
€ 1 427,34,- Dve ženy. Okolo 1930. Olej na plátne. 90 x 78 cm. (6. letná aukcia, 26. 5. 1998)
€ 1 400,- Chlapec s modrými vlasmi. 1946. Akvarel na papieri. 60 x 44 cm. (111. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 11.06.2013)
Biografia: Narodil sa 24. 3. 1909 v Čemiciach, zomrel 6. 1. 2000 v Stupave. 1929-34 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Csók, Glatz, Kandó). 1934 študijný pobyt vo Viedni, pobyt v maliarskej kolónii J. Alexyho v Piešťanoch. 1935-36 štipendijný pobyt v Paríži. 1937 trojmesačný študijný pobyt v Taliansku (Benátky, Florencia, Rím, Neapol). 1938 pobyt v Paríži, po návrate sa usadil v Bratislave. 1945-47 žil v Martine, od 1947 znovu v Bratislave, stal sa členom Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. 1949-76 pedagogicky pôsobil na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave.
Literatúra: Tilkovský, V.: Ladislav Čemický. Bratislava 1962; Abelovský, J.: Ladislav Čemický. Dielo roko1926-1948. Kat. výst. Liptovský Mikuláš, Galéria P. M. Bohúňa 1989.
Poradové číslo: | 7 |
Odhadovaná cena: | 6 000,00 – 7 000,00 € |
Konečná cena: | 7 200 € |
Rok: 1955
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 160 x 85 cm
Značené: Značené vľavo dole "Čemický 955"
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Na zadnej strane oceňovací štítok ČSVU.
„Páračky“
sú formátovo i koncepciou reprezentačným dielom neskoršej maliarskej tvorby Ladislava Čemického. I keď samozrejme – na jeho naturalistickom vyznení sa rozhodujúcim spôsobom podieľali dobové požiadavky sorely 50. rokov. No i tak prezrádza mnoho o talente svojho tvorcu (ktorý oproti viacerým iným jeho generačným druhom ostal nedocenený a nezhodnotený). Osudový význam pre budúceho maliara malo zoznámenie s Zolom Palugyayom, ich spoločné prázdninové maľovanie na Liptove. Podľa jeho vlastných slov, ho Palugyay naučil "nielen vidieť a zachytiť, ale aj zhodnotiť slovenskú krajinu... preberal som i jeho technický prednes". Otec nášho moderného akvarelu nebol vtedy ešte na vrchole vlastného umenia. Ten prišiel až neskôr, po roku 1930 v spoločnej práci s Bazovským a Alexym. Napriek tomu zapôsobil na Čemického natoľko, že akvarel sa mu stal celoživotnou vášňou. Akvarelová technika svojou priehľadnosťou farieb, ich jedinečnou svietivosťou a jemnosťou dokonale vyhovovala Čemického umeleckému naturelu. Túto stránku jeho umeleckých sklonov ešte viac podporili budapeštianske štúdiá (1929--1934). Najmä ich prvé tri roky, kedy našiel šťastné spojenie vlastných talentových predpokladov s pedagogickou praxou Istvána Csóka. Csókova ozdobná, secesným symbolizmom živená maľba stojí v základoch Čemického začiatočnej tvorby založenej na prelínaní prirodzenosti výrazu a symbolickosti významu (Starec a dievča, 1930; Svetabôľ, 1931; Modré slnko, 1932; Úbohá Maryška, 1934; Most samovrahov, 1934; Lúžnianka, 1935; Symfónia Tatier, 1936). Prvý parížsky študijný pobyt (1935--1936) obohatil získaný lyrický základ o poznateľnú prísadu civilizmu v stvárnení mestskej témy, proletárskej periférie Paríža (Ulica z Paríža, 1935; Zúfalosť, 1935; Preklínanie, 1935; Na brehu Seiny, 1936; Zhromaždenie, 1937). Poetická expresia všednosti sa v tých východiskových prácach presadzovala v určitom konflikte karikatúrnej skratky a lyrickej, sentimentálnej povahy jej maliarskeho podania – a tento protiklad svojím spôsobom uchovávajú aj predkladané monumentálne „Páračky“.
Zoznam diel autora: