11. November 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL VÁCLAVA CIGLERA DOSIAHNUTÉ NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
€ 15 329,- Hranoly. Objekt. 145 cm. Praha 2013
€ 12 641,- Equilibrium. 2006. Sklo. 24 x 63 x 24 cm. Praha 2009
€ 12 198,- Rozptyl. 1995-97. Sklo. 21,4 x 44 cm. Praha 2011
€ 11 542,- Pyramída. 2000. Sklo. 35 x 26 x 26 cm. Praha 2009
€ 9 000,- Modrý kužeľ. 1999. Sklo. 27,5 cm. Paríž 2011
Biografia: Narodil sa 21. 4. 1929 vo Vsetíne. 1948 – 51 študoval na priemyslovej sklárskej škole v Novom Bore, 1951 – 57 na VŠUP v Prahe (prof. Kaplický). 1965 – 1979 vedúci ateliéru Sklo v architektúre na VŠVU v Bratislave. Samostatné výstavy (výber): 2009 Václav Cigler: Místa setkávání, Museum Kampa, areál, Praha; 2008 Václav Cigler: Vodní hladiny / Zrcadlení / Čeření, Galerie kai de kai, Praha; 2007 Václav Cigler: Krajinné projekty, Galerie Langův dům, Frýdek-Místek; Václav Cigler, Benátky (Venezia); 1982 The Institute of Macromolecular Chemistry of the Czechoslovak Academy of Science, Prague;1976 Gallery Am Graben (glass, jewellery), Viedeň; 1975 Museum Boymans van Beuningen (glass), Rotterdam; 1970 Václav Špála Gallery (glass, project designs), Praha. Zastúpenie v zbierkach: Národní galerie, Praha; Uměleckoprůmyslové muzeum, Praha; Museum Kampa, Praha; Moravská galerie, Brno; Slovenská národná galéria,Bratislava; Múzeum Milana Dobeša, Bratislava; Kunstgewerbemuseum, Berlin; Kunstmuseum, Düsseldorf; Badisches Landes Museum, Karlsruhe; Museum, Coburg;, Museum für Kunstgewerbe, Frankfurt am Main; Museum Bellerive, Zürich, Švajčiarsko; Musée Lausanne; ;Boymans-van Beuningen, Rotterdam; Stedelijk Museum, Amsterdam; Museum of Glas, Leyden; Musée des Arts Decoratifs, Paríž; Victoria and Albert Museum, Londýn; Musée des Arts Decoratifs de Montreal; The Corning Museum of Glass, USA; American Crafts Museum, New York; Hokkaido Museum of Modern Art, Sapporo.
Literatúra: Ricke, H.: Licht – Form - Gestalt (katalog výstavy), Kunstmuseum, Düsseldorf, 1980.; Chalupecký, J.: Na hranicích umění, Praha, 1990; Cigler., V. - Lamarová, M. - Smolíková, M.: Václav Cigler (kat. výstavy), Mánes, Praha, 1993; Zemánek, J.: Václav Cigler: Realizace – projekty - kresby (kat. výstavy), NG Zbraslav, Praha, 1993; Zemina, J.: Krajina, světlo, prostor: Václav Cigler, Sylvie Billeter, Eva Brodská (kat. výstavy), Bern, Litoměřice, Havlíčkův Brod, 1994; Hlaváček, J. - Šetlík, J.: Prostor, světlo, sklo (kat.výstavy), Vysoká škola uměleckoprůmyslová, Praha, 1995.Zemina, J.: Václav Cigler: Skleněné objekty, kresby, projekty (kat. výstavy), Galerie Klenová, Klenová, 1997.; Zemina, J.: Václav Cigler (kat. výstavy), Galerie U Bílého jednorožce, Klatovy, 1997. Bajcurová, K. (ed.): Václav Cigler a absolventi oddelenia Sklo v architektúre na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, 1965-1979 (kat. výstavy), Mánes, Slovenský inštitút, Praha, 2000, SNG, Bratislava, 2003.
Poradové číslo: | 86 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 2012
Technika: Dva prívesky, prsteň a náušnice
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 156 g zlata, brilianty
Ďalšie vlastnosti: Predajná cena na dožiadanie.
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. K dielu je priložený nákres, podľa ktorého bol set vyrobený v jedinom, unikátnom exemplári.
„Šperkový set“
je charakteristickým dielom internacionálne renomovaného českého umelca Václava Ciglera. Vo svetovom i domácom umeleckom kontexte je uznávaný predovšetkým ako tvorca sklenenej plastiky. So zvláštnym zreteľom slovenským – stal sa zakladateľom modernej podoby tejto výtvarnej disciplíny u nás. K významu pôsobenia koncepcie Václava Ciglera píše K. Bajcurová: „... na čelo sklárskeho ateliéru, ktorý sa stal naozajstnou „školou myslenia“, laboratóriom a intelektuálnou dielňou, sa postavil človek s európskym myslením i rozhľadom. V hlavách poslucháčov spôsobil povestný prievan, „ukázal nám svet ako z balóna, otvoril nám oči“, výstižne na margo Ciglerovho pedagogického pôsobenia poznamenal jeden z absolventov oddelenia, Marián Mudroch. Svojím sochárskym názorom predstavoval Cigler, spriaznený s neo-konštruktivistickým hnutím a „novou ciltlivosťou“, tú názorovú polohu, ktorú Jindřich Chalupecký vtedy označil ako „primárne štruktúry“, či minimalizmus. Všestranné, otvorené a netradičné myslenie v skle, pochopenie jeho imanentnej filozofie v oveľa širších súvislostiach posunulo jeho tvorbu k iným horizontom; súviseli hlavne s priestorom, s vnútorným kontextom diela i s vonkajšími rámcami jeho začlenenia do prostredia, pochopeného ako totalita – stala sa ňou krajina, príroda, zem, telo človeka i ním pretvorený svet. Do svojej tvorby integroval nový fenomén virtuálneho priestoru a pohybu, vniesol do nej elementy projektového a landartového myslenia. K sklu sa správal sui generis konceptuálne: objekty, architektúry či priestorové a svetelné inštalácie projektoval ideálne, vopred počítal s výsledným optickým a kinetickým efektom diela. Hoci bol Václav Cígler odchovancom modernej českej sklárskej školy, do Bratislavy prišiel s úplne protikladnou koncepciou. Oproti organickej, barokizujúcej podobe hutnícky budovaného tvaru, ktorou sa vyznačovala súdobá česká sklárska tvorba, postavil geometricky strohú formu optického brúseného skla. Dôležitým východiskom bolo dokonalé zvládnutie estetických a významových vlastností materiálu, ktoré sa tematizovali vo viacnásobnej kombinatorike jeho prirodzených hmotných vlastností. Týmto spôsobom sa ponúkali nekonečné možnosti z „prírody“ neodvodených efektov premenlivej hry prehľadov cez stereometrické bloky skla, ktoré sa menili v závislosti na pohybe diváka či podľa rozličných priestorových a svetelných okolnostiach umiestnenia sochy.
Zoznam diel autora: