11. November 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL DIAZA DE LA PENU DOSIAHNUTÉ NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
€ 797 293,- Krajina od Fontainbleau. 1875. Olej na kartóne. 55 x 74 cm. Londýn 1990
€ 160 278,- Svadobný sprievod. 1864. Olej na plátne. 58,5 x 72 cm. Londýn 2000
€ 145 681,- Starý veterný mlyn. Olej na kartóne. 100 x 78,5 cm. New York 2001
€ 83 757,- Les pri Fontainbleau. 1870. Olej na plátne. 82,5 x 109 cm. New York 2000
€ 53 130,- Nymfy a Amorovia (Idylická scéna). 1854. Olej na plátne. 57,5 x 47 cm. Praha 2010
NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY MALOFORMÁTOVÝCH DIEL DIAZA DE LA PENU DOSIAHNUTÉ NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
€ 16 007 Spoločnosť na lúke. Olej na dreve. 24 x 33 cm. Paríž 1990
€ 15 000 Fagoteuse dans les champs. Olej na dreve. 24 x 34 cm. Paríž 2006
€ 12 500 Odalisky v parku. Olej na dreve. 24 x 17 cm. Paríž 2007
€ 11 760 Kvety. Olej na dreve. 27 x 22 cm. Krakow 2001
€ 11 000 EUR Krajina. Olej na dreve. 24 x 31 cm. Mníchov 200
Biografia: Narodil 20. 8. 1807 v Bordeaux. Za jeho španielsky znejúce meno môžu jeho rodičia, ktorí do Francúzska odišli ešte pred jeho narodením, kvôli politickému prenasledovaniu.1817 úplne osirel. Pretože ho rodičia zanechali bez finančných prostriedkov, bol daný na výchovu k farárovi v Bellevue neďaleko Paríža. Ďalšia rana osudu prišla o rok neskôr - v lese Meudon blízkosti Sèvres ho do nohy uhryzol had, privolaný felčar mu ranu zle ošetril a v rane sa mu urobila infekcia – kvôli otrave krvi mu potom musela byť amputovaná noha. 1822 nastupuje do učenia v porcelánke v Sèvres, kde sa naučil aj základy maľovania. S obľubou chodil do Louvru, kde obdivoval predovšetkým diela Correggia, Prudhona a Watteaua – ich diela sa stali inšpiráciou jeho ranných obrazov. Oceňoval aj tvorbu svojich súčasníkov - Delacroixa pre jeho obrazy s dramatickou orientálnou tematikou a Theodore Rousseaua, s ktorým sa zoznámil osobne v roku 1836 v Barbizone - jeho schopnosť postihnutia atmosféry lesných interiérov veľmi obdovoval. S priateľmi Corotom a Daubignym spoluzaložil barbizonskú školu. 1831 prvýkrát vystavoval v Salóne, jeho práce boli ocenené tromi zlatými medailami. 1851 bol menovaný rytierom Čestnej légie. Od 1835 pravidelne maľoval v lese vo Fontainebleau, kde bol jeho tútorom Théodore Rousseau. Od 1848 bol on sám, ako aj maliari barbizonskej školy oficiálne uznaní kritikou aj kultúrnou verejnosťou.
Literatúra: David Croal Thomson, The Barbizon School of Painters (London, 1890) ; J.W. Mollett, Diaz (London, 1890); Jules Arsène Arnaud Claretie, Peintres et sculpteurs contemporains: Diaz (Paris, 1882) ; Albert Wolff, La Capitale de l'art: Narcisse Diaz (Paris, 1886); Philippe Burty, Maîtres et petit-maîtres: N. Diaz (Paris, 1877)
Poradové číslo: | 19 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Okolo 1865
Technika: Olej na dreve
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 30 x 36 cm
Značené: Značené vľavo dole "N. Diaz"
Ďalšie vlastnosti: Predajná cena na dožiadanie.
Popis:
Súkromná zbierka na Slovensku. Získané v Chriestie ´s Londýn, 31. 5. 2012.
„Zberačka raždia v lese“
je zberateľsky zaujímavým dielom Diaza de la Penu, zakladateľskej osobnosti barbizonskej maliarskej kolónie. Teda skupiny umelcov, ktorí svojím dielom predpovedali impresionistickú revolúciu. Úspech mu priniesli obrazy maľované v štyridsiatych rokoch 19. storočia , najmä krajinomaľby v kombinácii s prudko nasvietenými nahými ženskými antickými postavami na lesných čistinkách, ako ja diela maľované v duchu barbizonskej maľby so štafážou. Ako vyučený dekoratér porcelánu, bol zvyknutý na svojich plátnach používať bohaté a jasné farby. Poznávacím znamením Diazových obrazov je zvláštna lesná intimita, ktorú sa mu podarilo dosiahnuť zachytením slnečných lúčov prechádzajúcich cez mraky korunami stromov. Diaz bol veľmi príjemným spoločníkom, bol dobrým priateľom svojich barbizonských kolegov a podporoval tiež mladých impresionistov - nikdy žiadnym spôsobom nežiarlil na ich úspech a často aj ich obrazy sám kupoval. V obľube mal najmä mladého Renoira, ktorému bol učiteľom a mecenášom.
Zoznam diel autora: