11. November 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 25 000,- Pulzujúci rytmus. 1965. Kinetický objekt. 210 x 55 x 55 cm. (110. večerná aukcia , 23.04.2013)
€ 18 256,- Optický objekt. 70. roky. Sklo, plast, drevo. 44 x 36 cm. (82. aukcia súčasného umenia, 28. 10. 2008)
€ 15 100,- Optický objekt. 1968. Kombinovaná technika (sklo, drevo). 25 x 25 cm. (85. aukcia súčasného slovenského umenia, 18. 5. 2009)
€ 11 783,- Svetelný objekt. Okolo 1980. Epoxid, plasty, drevo. 37,5 x 37,5 x 10 cm. (79. aukcia súčasného slovenského umenia, 20. 5. 2008)
€ 11 617,- Pulzujúci rytmus. Okolo 1965. Kinetický objekt. 210 x 55 x 55 cm. (64. aukcia súčasného slovenského umenia, 16. 5. 2006)
€ 8 200,- Optický objekt. Okolo 1965 – 68. Kombinácia techník. 21 x 21 cm. (89. zimná aukcia, 1. 12. 2009)
€ 7 500,- Konštruktivistická kompozícia. 1971. Objekt. 2/5. 44,5 x 44,5 cm. (94. aukcia súčasného umenia, 26. 10. 2010)
€ 6 400,- Optický objekt.. 1964. Optické sklo, drevo, plast. 17 x 18 cm. (108. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností , 04.12.2012)
Biografia: Narodil sa 29. 7. 1929 v Přerove. 1951–56 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. L. Čemický, B. Hoffstädter, D. Milly). 1956-60 pôsobil ako scénograf vo Vysokoškolskom umeleckom súbore. Napísal manifesty O svetle a pohybe a O dynamickom konštruktivizme. Zúčastnil sa na významných výstavách opticko-kinetického umenia doma i v zahraničí. Mal vyše dvadsať samostatných výstav (v Bratislave, Prahe, Brne, vo Viedni, v Zürichu, Havane), okrem toho mu na trojmesačnom turné v USA v roku 1971 usporiadali ďalších štrnásť výstav. Zúčastnil sa na niekoľkých desiatkach kolektívnych výstav - napríklad Kunst-Licht-Kunst v Eindhovene (1966), Bienále v San Marine (1967), Documenta 4 v Kasseli (1968), ARS ´69 v Helsinkách (tu bol zaradený medzi 62 najlepších súdobých výtvarníkov sveta), Expo v Osake (1970). Po roku 1989 sú to výstavy v Ľubľane, Miláne, Moskve, vo Frankfurte a mnohé ďalšie. V roku 2001 Nadácia európskej kultúrnej spoločnosti, ktorej prezidentom je Peter Sokol, založila v Bratislave Múzeum Milana Dobeša.
Literatúra: 60. roky. Kat. SNG, Bratislava 1995; Popper, F.: Origins and Development of Kinetic Art. London 1968; Kultermann, U.: Tuhe New Sculpture – Enviroments and Assamblages. London, Thames and Hudson 1968; Popper, F.: L´art cinétique. Paris 1970; Weichardt, J.: Kunst in den Sozialistischen Staaten. Oldenburg 1980.
Poradové číslo: | 80 |
Odhadovaná cena: | 10 000,00 - 15 000,00 € |
Konečná cena: | 10 000 € |
Rok: 2001
Technika: Optické sklo, kombinácia techník, drevená kazeta
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 49 x 49 cm
Značené: Značené na zadnej strane "Milan Dobeš 2001"
Popis:
Dielo pochádza z najvýznamnejšej slovenskej zbierky domáceho a svetového konštruktivizmu.
„Optický objekt“
je galerijné dielo Milan Dobeša, ktorý je azda najvýznamnejším predstaviteľom slovenskej geometrickej abstrakcie. Raná tvorba vychádzajúca z realistického školenia sa nesie v duchu impresionizmu. Začiatkom 60. rokov sa autor radikálne prikláňa k minimalistickému výtvarnému jazyku. Na svoje “konštruktivistické” začiatky spomína takto: “… tvoril som v tom období vo výtvarnom názore, ktorý som de facto nemal kde vidieť. Z konštruktivistov som mohol poznať akurát diela Alexandra Caldera či Nicolasa Schöffera, Maďara žijúceho vo Francúzsku, ktorých som videl koncom päťdesiatych rokov v Paríži a na svetovej výstave Expo v Bruseli. Tvoril som jednoducho pre seba. Nebol som si však istý, či je to dobré. Nemal som možnosť konfrontácie…”. Až pražská výstava (1960) znamenala obrat: “… táto výstava znamenala pre mňa veľký krok dopredu a dostala ma aj do svetového kontextu. Navštívili ju Udo Kultermann a Frank Popper, o ktorých som dovtedy nevedel, že sú svetovo uznávaní kritici kinetického umenia. Práve vďaka tomu som sa potom dostal na dôležité výstavy - do holandského Eidhovenu, na výstavu Documenta či na bienále do San Marina, počas ktorého sa konal i svetový kongres teoretikov a kritikov umenia...”. Optické a kinetické efekty sa stávajú súčasťou jeho reliéfov a plastík. Zameriava sa na hľadanie variability pri redukcii tvaroslovia aj farebnosti v kompozíciách. Jedinečné sú opticko-kinetické objekty, využívajúce zrkadlové plochy a reálny pohyb. Základným problémom tvorby Milana Dobeša sa stala integrácia kategórie pohybu do výtvarného diela a v jej dôsledku premena vizuálneho charakteru obrazovej štruktúry. Bol jedným z našich prvých umelcov, ktorý postavil koncepciu umeleckého diela ako novej skutočnosti, nezávislej na predmetnom svete. Cez riešenie otázky vzťahu svetla a výtvarného diela dospel k novej animovanej podobe jeho využitia. Svetlo prirodzené, či umelé sa stalo v spojení s virtuálnym, mechanickým či motorickým pohybom primárnym konštrukčným elementom priestorových vizuálno – kinetických a svetelno-kinetických objektov.
Zoznam diel autora: